2013-10-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Två offer, särskilt skyddslösa, som dessutom var beroende av honom. Nog kan det bli livstid.

Om han döms till fängelse. Att han är knäpp är ju uppenbart, frågan är bara på vilket sätt han är knäpp.

Min lekmannadiagnos baserat på rätt knapphändiga uppgifter är psykopati.

Edit:
Eller för att utveckla det lite så tror jag att han lider av en grav personlighetsstörning, kluster b tippar jag på.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-10-03 kl. 21:23.
Citera
2013-10-03, 21:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja fast i det (ot) fallet var det väl fråga om en psykos?
Jag tror att Mjolnirs poäng var att om en kvinna gör nåt sånt här så har den stackaren säkert råkat ut för en psykos, men om en man gör precis samma grej, är han garanterat världshistoriens ondaste svin och borde köras genom finaste inställningen på en köttkvarn.

Jag tycker personligen att en hel del av moraliserandet i tråden kan vänta tills vi har FUP. Brottet är lättutrett, så det kommer inte att ta särskilt lång tid. Som det nu är, sprattlar vi bara i precis de trådar som kvällstidningarna rycker i. Och att kvällstidningarna kan rycka i sina trådar av helt andra skäl än av omsorg mot den objektiva sanningen, det vet vi.
Citera
2013-10-03, 21:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Min lekmannadiagnos baserat på rätt knapphändiga uppgifter är psykopati.
Det, ska man ha klart för sig, är dock lekmannadiagnosen på Flashback för gärningsmännen till i princip samtliga brott som upprör allmänheten. Alldeles bortsett från att psykopati är ett föråldrat begrepp diagnosmässigt, tycker jag själv inte att det finns så mycket som tycker på just det. Har MT någon personlighetsstörning, förefaller det rimligare att det finns en stark narcissistisk komponent. Men rena narcissister brukar inte göra såna här extrema saker, så det är isåfall förmodligen i kombination med något annat.
Citera
2013-10-03, 21:27
Medlem
Citat:
Jag tror att Mjolnirs poäng var att om en kvinna gör nåt sånt här så har den stackaren säkert råkat ut för en psykos, men om en man gör precis samma grej, är han garanterat världshistoriens ondaste svin och borde köras genom finaste inställningen på en köttkvarn.

Jag tycker personligen att en hel del av moraliserandet i tråden kan vänta tills vi har FUP. Brottet är lättutrett, så det kommer inte att ta särskilt lång tid. Som det nu är, sprattlar vi bara i precis de trådar som kvällstidningarna rycker i. Och att kvällstidningarna kan rycka i sina trådar av helt andra skäl än av omsorg mot den objektiva sanningen, det vet vi.

Men det lilla som ändå läckt ut talar EMOT att han skulle varit psykotisk.
Citera
2013-10-03, 21:32
Medlem
mercys avatar
Så utbränt som huset verkar vara finns det nog inga kroppar kvar att begrava för mamman
Citera
2013-10-03, 21:33
Medlem
Citat:
Det, ska man ha klart för sig, är dock lekmannadiagnosen på Flashback för gärningsmännen till i princip samtliga brott som upprör allmänheten. Alldeles bortsett från att psykopati är ett föråldrat begrepp diagnosmässigt, tycker jag själv inte att det finns så mycket som tycker på just det. Har MT någon personlighetsstörning, förefaller det rimligare att det finns en stark narcissistisk komponent. Men rena narcissister brukar inte göra såna här extrema saker, så det är isåfall förmodligen i kombination med något annat.

Även störda individer kan hamna i kriser vid påfrestande livssituationer precis som vem som helst. Problemet är bara att deras kriser uttrycks mer destruktivt än för gemene man så att säga. Och gravt narcissistiska individer kan bli riktigt oberäkneliga och hämndlystna om de känner sig kränkta eller förolämpade. Till och mordlystna kan de bli. Vilket normalstörda individer sällan blir.
Citera
2013-10-03, 21:34
Medlem
Citat:

Men han var väl vid sina sinnensfulla bruk när han gjorde det, och det borde väl rendera i fängelse och inte vård?

Kanske är det planerat, att han skaffat en liten trästuga som brinner som fnöske, och inte en vanlig lägenhet eller annat typ av boende där det finns risk för andra. Givetvis spekulationer..
Citera
2013-10-03, 21:40
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncredibleBulk
Ber om ursäkt om det redan nämnt i tråden:

Efter en titt på bilder som visar GMs bandage kring handlederna vågar jag gissa att han skurit/rispat tvärs över handleden. Om jag minns rätt är det betydligt mer effektivt att skära underarmens längdriktning. Stämmer det kan GMs intentioner att ta sig själv av daga vara uppriktiga, men som den misslyckade person han är lyckades han inte ens med det.

Nominering till Sverige mest hatade person 2013?

Vad jag förstår så gick han självmant till polispådraget som sökte efter honom. Hade han verkligen en seriös avsikt att ta sitt liv hade han gott om tid på sig att göra det efter det att han tuttat eld på huset fram tills polispådraget. Man får intrycket att han vill skapa medlidande genom att rispa sig lite.
Citera
2013-10-03, 21:43
Bannlyst
Citat:
Jag måste säga att jag inte riktigt begriper varför just den här passageraren skulle dömas till fängelse även om han skulle vara psykiskt sjuk. Vilka synnerliga skäl nu lagstiftaren än har tänkt sig, är knappast allmänhetens grad av upprördhet och avsky inför brottet ett sådant. Och på något annat sätt än genom att uppamma ovanligt mycket avsky från allmänheten avviker väl inte just det här brottet?
I och med att det diskuteras varför inte regeln används kan domstolarna tänkas vilja statuera ett exempel. Då är han en bra kandidat.
Citera
2013-10-03, 21:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Även störda individer kan hamna i kriser vid påfrestande livssituationer precis som vem som helst. Problemet är bara att deras kriser uttrycks mer destruktivt än för gemene man så att säga. Och gravt narcissistiska individer kan bli riktigt oberäkneliga och hämndlystna om de känner sig kränkta eller förolämpade. Till och mordlystna kan de bli. Vilket normalstörda individer sällan blir.

Nej, från narcissistens hämnd, exempelvis förtal, polisanmälningar, hån, nedsättande omdömen, negligering, utfrysning och allmän mobbing är steget långt till mord. Det krävs något mer tror även jag. Kanske en depression, utbrändhet och tillfällig förvirring. En tro att livet faktiskt är slut, en utmattning, personen orkar bara inte mer.

Tittar man på bilderna på hans facebook är det inte bilden av en hämndlysten man ser, utan snarare någon som har retarderat och tittar långt, långt bakåt. Han visar en bild på sig själv som barn, i samma ålder som sönerna. Bakom barndomsporträttet syns en solnedgång, precis innan det blir mörkt. Ett trauma i hans barndom kan lura i vassen.

Har han själv blivit sviken som barn? Försvann hans far ur bilden?

Jag tror att i förhållande 2 blev otroheten en krishandling, sedan spårade allt ur. Ja, han verkar inte ha varit en bra man med sitt stora kontrollbehov, men även det kan ha sin förklaring i barndomen. Jag tror att den här mannen varit med om svåra saker, och tagit med sig skiten in i sin egen familj.
Detta gör honom dock inte till oskyldig eller mindre straffvärd, som alltid måste tilläggas för att lugna svartvitt-fanatikerna.

Jag undrar också hur pass intelligent killen är, om hans konfliktlösning på en mycket låg nivå samspelar med en lägre iq. Har han asperger light kan minsta ruckande på ordningen orsaka desperat aggressivitet hos personen. Att skiljas, med barn dessutom, är en riktigt stor kontrollförlust.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-03 kl. 21:55.
Citera
2013-10-03, 21:48
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I och med att det diskuteras varför inte regeln används kan domstolarna tänkas vilja statuera ett exempel. Då är han en bra kandidat.

Vadå statuera exempel? För vem då? Nästa person som går och grunnar på mordbrand? Nej, ett sådant syfte kan inte regeln ha. Den ska användas enligt de regler som satts upp.

Att killen sitter på rättspsyk och har erkänt tyder på att han trillat ned i det svarta hålet.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-03 kl. 21:51.
Citera
2013-10-03, 21:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, jag tror det är tänkt att användas i Mattias Flinkfall. GM är sjuk när brottet begås, men frisk när domen meddelas. Då går det inte att döma hen till vård, hen får bara vända i sjukhusentrén.
Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
Citat:
Domen mot Flink innebar att synen på alkoholrelaterade brott ändrades i Sverige. Nu kunde även den som blir psykiskt störd av alkohol få fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in