2013-10-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Instämmer och jag vet inte vad som är värst men jag jag tycker nog det här är snäppet värre.
https://www.flashback.org/t1660925

Ja fast i det (ot) fallet var det väl fråga om en psykos?
Citera
2013-10-03, 20:34
Medlem
IncredibleBulks avatar
Ber om ursäkt om det redan nämnt i tråden:

Efter en titt på bilder som visar GMs bandage kring handlederna vågar jag gissa att han skurit/rispat tvärs över handleden. Om jag minns rätt är det betydligt mer effektivt att skära underarmens längdriktning. Stämmer det kan GMs intentioner att ta sig själv av daga vara uppriktiga, men som den misslyckade person han är lyckades han inte ens med det.

Nominering till Sverige mest hatade person 2013?
Citera
2013-10-03, 20:37
Medlem
Quarrels avatar
Sammanfattning 2013-10-03

Jonas Westerlund, 40 år, hyrde en stuga i Dalarö i Stockholms län och umgicks där under vartannat veckoslut med tre av sina barn, två pojkar i dagisåldern och en flicka på 7 år, helsyskon. Natten till 29 september tände han eld på stugan med de tre barnen i. Vissa uppgifter gör gällande att han hade spikat igen fönstren, tagit bort stegen till loftsängen och låst ytterdörren. Han ska också ha skickat ett SMS till barnens mamma: ”Hämnden är ljuv”. Flickan lyckades ta sig ut och larma grannarna, men pojkarna omkom.

JW är skriven på en företagsadress i Enskede och har två tonårsbarn från en tidigare relation. Deras mamma beskriver mannen som kontrollerande och manipulativ. Hon berättar att mannen vid separationen skrev ett SMS: "Hoppas du tog farväl från barnen, för det var sista gången du såg dem". Han har även ett sjätte barn, en månad gammalt, med en tredje kvinna.

JW spårades med hjälp av mobiltelefon och greps i Hulterstad på Öland efter ett stort polispådrag på morgonen 30 september. Han häktades 3 oktober, på sannolika skäl misstänkt för mord i två fall, mordförsök och grov mordbrand. Åtal ska väckas senast 17 oktober, och tingsrätten har beslutat om P7-undersökning. JW har erkänt gärningen, uppges ha försökt begå självmord och vistas för närvarande på rättspsyk i Huddinge.
Citera
2013-10-03, 20:43
Medlem
Jag blir illamående av det här mordfallet. Det är så fruktansvärt brutalt, horribelt och sorgligt så att hjärtat brister på en.

Gärningsmannen är ondskan personifierad. Han vill hämnas sin exfru på det mest brutala sätt möjligt. Genom att mörda alla hennes barn. Utsätta henne för det absolut värsta en förälder kan vara med om. Han offrar livet på sina EGNA barn för att orsaka någon annan lidande. Han använder sina EGNA barn och deras liiiiv för sina egna onda sadistiska syften. Precis som om barnens liv inte var värda någonting

Brottet är så fruktansvärt meningslöst. Och egentligen kvittar det vilket straff gärningsmannen får. För inget straff är tillräckligt. Det finns inget straff som kan mäta sig med ondskan i hans brott. Och inget straff kan vrida tillbaks tiden och få morden ogjorda.
Citera
2013-10-03, 20:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror att du har helt rätt. Men många skribenter verkar tro att det fortfarande råder fängelseförbud mot gm som led av en allvarlig psykisk störning vid gärningstillfället och undersökningstillfället. Sedan 2008 finns möjlighet att döma dessa till fängelse.
Om synnerliga skäl föreligger. Vad som skulle vara synnerliga skäl vet jag inte, och det vet uppenbarligen inte domstolarna heller, eftersom de aldrig dömer så.
Citera
2013-10-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sammanfattning 2013-10-03

Jonas Westerlund, 40 år, hyrde en stuga i Dalarö i Stockholms län och umgicks där under vartannat veckoslut med tre av sina barn, två pojkar i dagisåldern och en flicka på 7 år, helsyskon. Natten till 29 september tände han eld på stugan med de tre barnen i. Vissa uppgifter gör gällande att han hade spikat igen fönstren, tagit bort stegen till loftsängen och låst ytterdörren. Han ska också ha skickat ett SMS till barnens mamma: ”Hämnden är ljuv”. Flickan lyckades ta sig ut och larma grannarna, men pojkarna omkom.

JW är skriven på en företagsadress i Enskede och har två tonårsbarn från en tidigare relation. Deras mamma beskriver mannen som kontrollerande och manipulativ. Hon berättar att mannen vid separationen skrev ett SMS: "Hoppas du tog farväl från barnen, för det var sista gången du såg dem". Han har även ett sjätte barn, en månad gammalt, med en tredje kvinna.

JW spårades med hjälp av mobiltelefon och greps i Hulterstad på Öland efter ett stort polispådrag på morgonen 30 september. Han häktades 3 oktober, på sannolika skäl misstänkt för mord i två fall, mordförsök och grov mordbrand. Åtal ska väckas senast 17 oktober, och tingsrätten har beslutat om P7-undersökning. JW har erkänt gärningen, uppges ha försökt begå självmord och vistas för närvarande på rättspsyk i Huddinge.

En riktigt bra sammanfattning. Saklig, välskriven, lagom kort men ändå tillräckligt informativ.
Citera
2013-10-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncredibleBulk
Ber om ursäkt om det redan nämnt i tråden:

Efter en titt på bilder som visar GMs bandage kring handlederna vågar jag gissa att han skurit/rispat tvärs över handleden. Om jag minns rätt är det betydligt mer effektivt att skära underarmens längdriktning. Stämmer det kan GMs intentioner att ta sig själv av daga vara uppriktiga, men som den misslyckade person han är lyckades han inte ens med det.

Nominering till Sverige mest hatade person 2013?

Om han verkligen skulle velat ta livet av sig så skulle han också lyckats. Hans skärsår i armarna är förmodligen bara del av hans manipulativa personlighet.

(Jag menar inte att han inte skulle vara störd. För det är han med allra största sannolikhet. Men psykopater är fullt medvetna om vad de gör.)

Edit:
Så länge han inte är psykotisk så har han rätten att göra vad han vill med sitt egna liv (till skillnad från andras liv). Så varför inte låta honom ta livet av sig när han nu ändå verkar så pigg på det själv?
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-10-03 kl. 20:57.
Citera
2013-10-03, 21:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
En siffra dom nämnts är i 90% av fallen. De helt otillräkneliga ska frias från ansvar, men kan naturligtvis LPT:as.
Nu blandar du ihop två helt olika saker. Idag krävs det synnerliga skäl för att döma till fängelse när allvarlig psykisk störning föreligger. Synnerliga skäl betyder på normalsvenska specifika undantagsfall. Den utredning som har föreslagit att psykiskt sjuka i normalfallet ska dömas till fängelse är bara en utredning, och det är för de första inte sådan lagen är idag, och det är för det andra långt ifrån säkert att lagen förändras precis i enlighet med utredningens förslag.
Citera
2013-10-03, 21:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Förlåt, trodde du menade från 2016, då rättspsykiatridk vård avskaffas. I princip innebär en allvarlig psykisk störning fängelseförbud, men kanske väljer man i detta fall döma honom till fängelse även om han är sjuk?
Jag måste säga att jag inte riktigt begriper varför just den här passageraren skulle dömas till fängelse även om han skulle vara psykiskt sjuk. Vilka synnerliga skäl nu lagstiftaren än har tänkt sig, är knappast allmänhetens grad av upprördhet och avsky inför brottet ett sådant. Och på något annat sätt än genom att uppamma ovanligt mycket avsky från allmänheten avviker väl inte just det här brottet?
Citera
2013-10-03, 21:03
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChellyChell
Givetvis är det lika illa om det är en man eller barn som blir drabbad av en kvinnlig psykopat, eller en man av en manlig psykopat, eller en kvinna av en kvinnlig psykopat. Det var inte min poäng att göra detta till nån slags genusfråga. Det är dock t.ex. så att när det gäller det dödliga våldet mot kvinnor så är det på det sättet att hon nästan alltid dödas hemma av någon hon älskar eller har älskat, har litat på och i många fall fått barn med vilket inte gäller för omvänt för män, därav min generalisering. Och man måste kunna generalisera lite, Flashback är väl inte vetenskapens högborg direkt. Glöm heller inte bort att motivet till detta grymma brott verkar varit att förstöra mammans liv. Utökat självmord? Inte i min bok.

Fast nu gör du det till en genusfråga, när du exkluderar dödligt våld i hemmet mot män (t ex Jens Janzon)...Det är inte riskfritt för något kön att göra slut, barn eller inte.

Det extra vidriga här är att han använde barnens liv som vapen för att skada sitt ex. Det gjorde inte Sigtuna och Örebro-mödrarna. Motalamamman gjorde det indirekt, samtidigt som hon i sitt tillstånd ansåg att det bästa för barnet var att slippa leva (hon projicerade sitt eget lidande på flickan).
Citera
2013-10-03, 21:07
Medlem
Låter som ett klassiskt fall av en psykopat synd att människor låter sig manipuleras av dessa människor. Visste de kan verka bedårande och charmiga, men de har inga känslor. Ofta skaffar de flera barn med olika kvinnor för att de inte bryr sig ett skit, tyvärr slår de ofta kvinnorna, men de väljer att ändå skaffa barn med dem. Väldigt synd (handlar ju ofta om att få nåt de kan vara trygga med). Han kommer nog inte få så hårt straff det är Sverige vi talar om, hade det varit USA är det en annan historia. Vidrig människa jag önskar egentligen att han hade hamnat med andra fångar och att någon hade fått för sig att tända eld på honom, då hade jag njutit.
Citera
2013-10-03, 21:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag mår fysiskt dåligt när jag tänker på den skräck barnen utstod där i dimmorna och röken.
Jag hoppas verkligen att de hann tuppa av innan elden tog dem. Fy fan, det finns inga ord.

Tänk på hur sådana här satans verktyg påverkar inte bara närmsta familjen utan även mig och dig som står långt ifrån, det är så jävla emot naturen det bara går att komma och aset har trotsat den genom sin gärning.

Men, är det nu sant att jäveln bara kan få maximalt 18 år som är längsta straffet för mord, eller kan han får mer om han döms till fängelse? Någon?
Två offer, särskilt skyddslösa, som dessutom var beroende av honom. Nog kan det bli livstid.

Om han döms till fängelse. Att han är knäpp är ju uppenbart, frågan är bara på vilket sätt han är knäpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in