Citat:
Ursprungligen postat av
Sessish
Hur hittar man sitt persnr om man inte har kvar något pass? Kanske kan finnas på något födelsebevis om det finns kvar då.
Men räcker det sen att någon anhörig går och registrerar ens bosniska persnr?
Kommer folkräkningen påverka hur landet styrs idag? Med trepartsstyret?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sessish
Stämmer det att man måste åka till sin födelsestad för att kunna skaffa Id kort?
Rätt, du måste åka till staden du är född för att hämta ut din rodni list, sedan kan du ta ut ett bosniskt ID där ditt personnummer (JMBG) är med. Det är i ID kortet din JMBG står med, jag har enbart bosniskt ID och inget bosniskt pass så jag vet inte om det står även med i passet.
Folkräkningen kommer inte påverka hur landet styrs idag, jag tror att den största anledningen till folkräkningen är att man ska kunna ha tillförlitlig statistik och för att kunna se hur kriget har påverkat landet. Dock tror jag att folkräkningen kan påverka vissa reformer om det visar sig i framtiden att t.ex kroaterna utgör en obetydlig minoritet i landet inom framtiden men detta är endast spekulationer från min sida.
Och ja, dina släktingar (minns dock inte vilka släktingar, vet att dina syskon och föräldrar i alla fall kan) kan registrera dig om en av dessa befinner sig på plats och du har ett bosniskt JMBG.