2013-10-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Helt rätt. Det förutsätter att du har licna karta (ID) / rodni list (födelsebevis) för att kunna räknas med.

Stämmer det att man måste åka till sin födelsestad för att kunna skaffa Id kort?
Citera
2013-10-02, 16:27
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Hur hittar man sitt persnr om man inte har kvar något pass? Kanske kan finnas på något födelsebevis om det finns kvar då.

Men räcker det sen att någon anhörig går och registrerar ens bosniska persnr?

Kommer folkräkningen påverka hur landet styrs idag? Med trepartsstyret?

Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Stämmer det att man måste åka till sin födelsestad för att kunna skaffa Id kort?

Rätt, du måste åka till staden du är född för att hämta ut din rodni list, sedan kan du ta ut ett bosniskt ID där ditt personnummer (JMBG) är med. Det är i ID kortet din JMBG står med, jag har enbart bosniskt ID och inget bosniskt pass så jag vet inte om det står även med i passet.

Folkräkningen kommer inte påverka hur landet styrs idag, jag tror att den största anledningen till folkräkningen är att man ska kunna ha tillförlitlig statistik och för att kunna se hur kriget har påverkat landet. Dock tror jag att folkräkningen kan påverka vissa reformer om det visar sig i framtiden att t.ex kroaterna utgör en obetydlig minoritet i landet inom framtiden men detta är endast spekulationer från min sida.

Och ja, dina släktingar (minns dock inte vilka släktingar, vet att dina syskon och föräldrar i alla fall kan) kan registrera dig om en av dessa befinner sig på plats och du har ett bosniskt JMBG.
Citera
2013-10-02, 16:39
Medlem
Tack för bra svar!
Citera
2013-10-02, 20:04
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growboss
Så det går med andra ord inte att göra det via ambassaden? Vad menar dom med familjemedlem? Jag lämnade mitt bosniska ID kort där nere och tänkte låta en släkting registrera mig. Kommer det gå, tror du?
Nej det går inte via ambassaden. Familijemedlem menas då din familjoch inte kusiner eller morfar/farfar. Du måste vara inskriven att du är bosatt i Bosnien alltså inte utomlands för registreringen kommer inte då att räknas. Om det är så att du är inskriven i samma bostad som din farfar eller morfar i bosnien då räknas din registreringen om farfar/morfar registrerar dig.

Rodnji list och id kort är viktigt att ha med sig!

OBS!
Citat:
DIJASPORA!!!
Svi vi koji ćete doći iz dijaspore da se popišete ovde za vrijeme popisa,morate znati ovo:
IZJAVITE LI DA ŽIVITE VANI DUŽE OD GODINU DANA,MORAĆETE DATI SVE PODATKE VEZANE ZA DRŽAVU U KOJOJ ŽIVITE TE ĆETE BITI OPET SVRSTANI U DIJASPORU I NEĆETE BITI POPISANI KAO DIO STANOVNIŠTVA BIH,BEZ OBZIRA ŠTO ĆE VAS POPISIVAČ ZATEĆI OVDE.RECITE DA ŽIVITE OVDE,NE SPOMINJITE STRANE DRŽAVE I DA ŽIVITE VANI.NIKO TE INFORMACIJE NEĆE PROVJERAVATI,NITI ĆE VAM TRAŽITI BILO KAKVE DOKUMENTE.SVE ŠTO JE POTREBNO JE DA ZNATE JMBG,ČAK NE MORA BITI NI CIJELI,DOVOLJAN JE SAMO DATUM I GODINA ROĐENJA VAS I VAŠE PORODICE KOJU MOŽE POPISATI SUPRUG ILI SUPRUGA.NE SPOMINJITE DIJASPORU I DA STE VANI,VI ŽIVITE U BIH I KRAJ PRIČE.SPOMENETE LI DA ŽIVITE VANI,DŽABA ĆETE DOLAZITI OVDE DA SE POPIŠETE.BIĆETE ZAVEDENI KAO DIJASPORA,ISTO KAO I DA STE IZ INOSTRANSTVA ISPUNILI POPISNICU ZA DIJASPORU I POSLALI POŠTOM.
Citera
2013-10-02, 23:01
Medlem
Hehe ja ni "bosnier" ska försöka visa hur ni är i majoritet men det som glädjer mig är att det oavsett är 99.71% serber som kommer registrera sig, serber med tre olika namn och religioner. Själv har jag en del bosniska vänner som ska delta i räkningen och många vill helt enkelt skriva sig som serber för att man skäms för allt bosnier och kroater gjort mot serber med exempel som kotormanic,izetbegovic och tudman....

Oavsett är det viktigaste att inse er falska historia och gå den rätta vägen till sammarbete och rikedom med medvetna serber.
Citera
2013-10-03, 10:27
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Hehe ja ni "bosnier" ska försöka visa hur ni är i majoritet men det som glädjer mig är att det oavsett är 99.71% serber som kommer registrera sig, serber med tre olika namn och religioner. Själv har jag en del bosniska vänner som ska delta i räkningen och många vill helt enkelt skriva sig som serber för att man skäms för allt bosnier och kroater gjort mot serber med exempel som kotormanic,izetbegovic och tudman....

Oavsett är det viktigaste att inse er falska historia och gå den rätta vägen till sammarbete och rikedom med medvetna serber.

Tråden handlar om Bosniens framtid och inte vad dina vänner ser sig om, för det skiter dom flesta i tråden i.

Läste en artikel på Oslobodjene om att man kommer utvärdera folkräkningen och ifrågasätta dess seriösa budskap. Det finns så många brister i det och i värsta fall kommer det inte att erkännas om man anser att det är för problematiskt. Det är med andra ord lätt att 'mygla' sig genom systemet och det har skett ett antal skandaler på vägen till folkräkningen.
Senast redigerad av ZmajOdBosne 2013-10-03 kl. 10:32.
Citera
2013-10-03, 11:10
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

Asså vafan babblar du om? Vad heter dina bosniska vänner? Dragan? Milos? Vem är kotormanic?
Citat:
Säger serben vars historia är en myt.
Citera
2013-10-03, 21:10
Medlem
baller08s avatar
Oavsett vad resultaten blir så kommer de att användas som ett slagträd i den sketna och betydelselösa "debatten" om BiH.
Citera
2013-10-03, 21:40
Medlem
Ignorera hans försök till att provocera.

I Sverige kommer aldrig serb klinga bättre än bosnier, aldrig. Tveksamt att det då skulle göra det i Bosnien!
Citera
2013-10-03, 21:42
Medlem
Tråkigt om de inte kan få till en seriös och "riktig" folkräkning. Jag har ingen koll på hur folkräkningar går till alls, men kan inte Bih få någon extern hjälp ?
Citera
2013-10-03, 22:08
Medlem
Sägs att om bosniakerna är 55% kan de utropa Bosnien till en nationalstat. Vad det nu innebär i praktiken...

''tvrdi da Bošnjaci danas čine 55% stanovništva BiH, te iznosi opasnu tezu da na osnovu toga Bošnjaci imaju pravo na stvaranje nacionalne države u BiH, na isti način kako su stvorene Srbija i Hrvatska.''
Citera
2013-10-03, 22:52
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakurah
Sägs att om bosniakerna är 55% kan de utropa Bosnien till en nationalstat. Vad det nu innebär i praktiken...

''tvrdi da Bošnjaci danas čine 55% stanovništva BiH, te iznosi opasnu tezu da na osnovu toga Bošnjaci imaju pravo na stvaranje nacionalne države u BiH, na isti način kako su stvorene Srbija i Hrvatska.''
Tror det är skitsnack att det bara behövs 55% men det är nåt bosniaker strävar efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in