2013-10-02, 21:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har tyvärr ingen källa, men det är bara ett par veckor som ekot hade ett inslag om att rättsväsendet kritiseras för att man i princip aldrig görs. Det har utretts varför man inte använt möjligheten och slutsatsen var att den ska göra det i fortsättningen.
Källa till att man kan få fängelse trots allvarlig psykisk störning:
http://www.rmv.se/?id=29
Från och med 2016 föreslås rättspsykiatrisk vård helt avskaffas som påföljd:
http://rod.se/psykiskt-sjuka-kan-f%C3%A5-f%C3%A4ngelse

Vilket innebär att den som är otillräknelig inte döms alls. Vilket dom flesta länder använder, och det återstår att se hur långt man anser sig sträcka sig i den frågan-.

Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdame
Du är fan inte frisk!
"Ingen protesterade eller vägrade utan saken va ett gemensamt beslut." Dina ord!
Eftersom argumentet förekommit flera gånger i tråden och därmed får skilsmässan att framstå som just ett gemensamt beslut ville jag göra ett förtydligande kring hur en skilsmässa går till. Och nej, jag tror faktiskt inte att alla känner till att det är så.
Idioten i det här fallet kan i princip ha varit hur ovillig att skiljas som helst men tack och lov har vi en lagstiftning i just det här hänseendet som fungerar. Det var min poäng.

Nu tar du och taggar ner lite och media har rapporterat om det samma om skilsmässan som jag har gjort. Du får helt enkelt ta och inse att ditt påpekande inte har relevans eller ens i närheten av något alls egentligen mer än strunt. Sluta dumförklara postarna här.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-02 kl. 21:28.
Citera
2013-10-02, 21:26
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Precis vad jag vill komma till. Det är bara att hoppas att det inte finns nämndemän som Cinnabar som snyft snyft ska döma den stackars förvirrade karln

Om han skulle komma ut i samhället igen är han ju en fara för dem som går emot honom. Han ska aldrig bli fri igen. Hans skuld är för stor. Han har avlivat oskyldiga som varit i stark beroendeställning till honom.

Och då menar jag inte oskyldiga som i ostraffade, utan vita! Rena, som vita moln på blå sommarhimmel

Fan vad han ställt till det för många
Anhöriga, Brandkår, Polisen, Krim:are, andra små barn som inte heller förstår, flesta föräldrar i Sverige som har en stor klump obehag i magen. Grannar, bekanta osv

Nog borde hans sätt att ge igen på ha märkts tidigare under uppväxten. Och i skolan. Hans två ex kan inte vara de enda människor som "kränkt" honom.
Senast redigerad av TbbW 2013-10-02 kl. 21:40. Anledning: två prickar över a=ä
Citera
2013-10-02, 21:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag ber er vänligen att sluta chatta.
//Moderator
Citera
2013-10-02, 21:34
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iseeucoco
Enligt det jag fått veta är att MGM har tillbringat natten i sjöboden i Alby (by 4km från Hulterstad)
Han har sedan lämnat på morgonen någon gång, för att vandra mot sin bil. Om bilen då var bärgad av Polisen runt 02.00 som media skriver kanske han inte såg någon annan utväg än att överlämnade sig själv till Poliserna där dom hade upprättat en sambandscentral i Hulterstad vid kyrkan. Två ögonvittnen har sett MGM komma gående på "bygatan" runt 06:30 på måndagsmorgonen.

Bara promenerande?
Inte stapplande av blodförlust ? Såg de var han var blodig?

Jag har hyrt stuga i Alby, mina grabbar lekte med killen som bodde i korsningen där. hans namn börjar på A, men det var ett tag sen Jag gillar inte att Mordbrännaren förstör mitt paradis!
Citera
2013-10-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Bara promenerande?
Inte stapplande av blodförlust ? Såg de var han var blodig?

Jag har hyrt stuga i Alby, mina grabbar lekte med killen som bodde i korsningen där. hans namn börjar på A, men det var ett tag sen Jag gillar inte att Mordbrännaren förstör mitt paradis!

Vet ej om han stapplade, haltade eller hasade sig fram detta är enbart vad jag fått berättat för mig. Var nog aldrig tal om ett gripande utan vad jag förstått så var det en överlämning av sig själv.
Citera
2013-10-02, 22:32
Medlem
ett mirakel att de lyckats gripa gm levande, nio av tio tar nog sitt eget liv i händelser som detta. han har en hel del att förklara varför han gjort detta. samt att han får stå till svars och ta ansvar över gärningen. tror detta kommer få gm att bryta ihop och se sin dotter i ögonen med vetskapen han han försökt mörda henne samt att han mördat hennes småbröder tillika sina söner.
Citera
2013-10-02, 22:48
Medlem
Jag förstår inte motivet.

Motiv 1:

Han var ju uppenbarligen lack för att hans två ex umgicks med varandra, han uppfattade det nog som att de "gaddade ihop sig mot honom", och lät barnen från de två olika förhållandena leka med varandra trots att han bestämt sagt att han inte ville det. Han kände sig måhända "överkörd".

Motiv 2:

Helt enkelt direkt riktat mot exet L*o*ta David**on. Han vill komma tillbaka, trots att han blivit pappa bara för en månad sedan med sin tredje kvinna.

Lägger man ihop de två teorierna, så handlar det om en enorm frustration som han tar ut över barnen.

Märk väl, han hade redan 6 barn.

De tre barn han nästan helt och hållet lyckas elda upp upp är dock L*tt*s enda tre.

Det som är konstigt är att inte fastighetsägaren hann reagera tidigare.

Bor de i samma trädgård borde hon/han väl märkt om han försökte preparera stugan...
Citera
2013-10-02, 22:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philliam
Jag förstår inte motivet.

Motiv 1:

Han var ju uppenbarligen lack för att hans två ex umgicks med varandra, han uppfattade det nog som att de "gaddade ihop sig mot honom", och lät barnen från de två olika förhållandena leka med varandra trots att han bestämt sagt att han inte ville det. Han kände sig måhända "överkörd".

Motiv 2:

Helt enkelt direkt riktat mot exet L*o*ta David**on. Han vill komma tillbaka, trots att han blivit pappa bara för en månad sedan med sin tredje kvinna.

Lägger man ihop de två teorierna, så handlar det om en enorm frustration som han tar ut över barnen.

Märk väl, han hade redan 6 barn.

De tre barn han nästan helt och hållet lyckas elda upp upp är dock L*tt*s enda tre.

Det som är konstigt är att inte fastighetsägaren hann reagera tidigare.

Bor de i samma trädgård borde hon/han väl märkt om han försökte preparera stugan...
Frågan är om fastighetsägaren var hemma eller inte. Men det går att smuggla in brandfarligt material och preparera inifrån. Om det öht användes brandfarligt material. Det var ingen explosion och ett barn kom ut. Han kanske satte eld på en bunt tidningar?
Citera
2013-10-02, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När ska denna möjlighet användas?
En siffra dom nämnts är i 90% av fallen. De helt otillräkneliga ska frias från ansvar, men kan naturligtvis LPT:as.
Citera
2013-10-02, 23:02
Medlem
Jag har sett dels uppgift på att fastighetsägaren var den som försökte släcka elden och tog emot flickan som sprang ut, och som konstaterade att det INTE var igenbommat.

Men jag har också sett uppgift här på FB om att fastighetsägaren inte var hemma.

Kan det bero på att det finns två fastighetsägare? En man och en kvinna?
Citera
2013-10-02, 23:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En siffra dom nämnts är i 90% av fallen. De helt otillräkneliga ska frias från ansvar, men kan naturligtvis LPT:as.
90 % av de som fallerar vid RPU ska dömas till fängelse? Men domstolen kan inte gå på den siffran och döma var 10:e till vård. Det måste finnas några normer att gå efter. Som det är nu verkar det som om resultatet från RPU bestämmer vård eller fängelse.
Citera
2013-10-02, 23:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philliam
Jag har sett dels uppgift på att fastighetsägaren var den som försökte släcka elden och tog emot flickan som sprang ut, och som konstaterade att det INTE var igenbommat.

Men jag har också sett uppgift här på FB om att fastighetsägaren inte var hemma.

Kan det bero på att det finns två fastighetsägare? En man och en kvinna?
Iaf är det en man och en kvinna som bor på fastigheten som stugan låg på.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-02 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in