2013-09-22, 12:27
  #889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du genomfört mitt föreslagna experiment om gravitationens konsekvenser? Vad var i så fall resultatet? Fallar du 'neråt'? Kännar du några som fallar 'uppåt'?

Om du ... och andra .... konsekvent fallar neråt, vad konkluderar du då från detta?

Om du inte konkluderar att det från detta finns en extern, axiomatisk observerbar verklighet: Vilken terminologi, vilken verklighets-sökande metodologi eller vilken världsbild vill du alternativt förespråka?

Och har du öht övervägd dom ... för teismen .... kontraproduktiva effekterna av sånt semantisk akrobatik och hitta-på pseudofilosofi på sandlåda-nivå? Att teisternas 'ambassadörer' endast kan argumentera genom meningslös retorik.

Det är kanske bara jag som inbillar mig att jag faller nedåt.. Och vad är egentligen nedåt?
Citera
2013-09-22, 12:46
  #890
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det är kanske bara jag som inbillar mig att jag faller nedåt..

Om du är solipsist, vad gör du då på ett debattforum?

Citat:
Och vad är egentligen nedåt?

Mot ett gravitations-centrum.
Citera
2013-09-22, 12:48
  #891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om du är solipsist, vad gör du då på ett debattforum?



Mot ett gravitations-centrum.

Jag gillar kanske att debattera med mig själv..
Citera
2013-09-22, 12:53
  #892
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag gillar kanske att debattera med mig själv..

Vilket fantastisk argument FÖR teismen.

Men det är nu förmodentligen inte helt fel; många teistiska apologeter verkar befinna sig i en privat verklighets-bubbla, och användar mycket tid och semantisk akrobatik för att skärma sig av från den kosmiska verkligheten.
Citera
2013-10-03, 06:58
  #893
Bannlyst
Jag uppar denna gamla tråd och vänder lite på frågan, varför ska man INTE tro?
Citera
2013-10-03, 08:06
  #894
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag uppar denna gamla tråd och vänder lite på frågan, varför ska man INTE tro?

På en gud?
Citera
2013-10-03, 08:51
  #895
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
På en gud?
Kalla det vad du vill, en gud, flera gudar, en högre mening...varför ska man inte tro på det?
Citera
2013-10-03, 09:04
  #896
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Kalla det vad du vill, en gud, flera gudar, en högre mening...varför ska man inte tro på det?

Varför ska man inte tro att man kan flyga om man hoppar från ett höghus?
Tron i sig är ju inget problem som jag ser det, åtminstone fram tills den dagen då man vill testa sin tro.

Och det är väl lite där det klämmer i mina skor. Tro på vad fan ni vill, men inse för fan att ni tror, och inse gärna också vad andra vet.

"Jag tror att min dotter har epilepsi för att hon är besatt av en demon, men eftersom jag inte VET och eftersom jag inte är en vidrig sadist, så är det bättre att jag inget gör än att försöka driva ut denna påstådda demon med kokande vatten och/eller piskrapp".

Något sådant kan jag acceptera... Någorlunda...
Citera
2013-10-03, 09:04
  #897
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Kalla det vad du vill, en gud, flera gudar, en högre mening...varför ska man inte tro på det?

Bör inte Russels tekanna gälla här?
Varför ska man tro på tekannan bara för att någon säger att den finns där?

Ska man då tro på alla ofalsifierbara påståenden på samma grund? Om inte, vad separerar ett påstående från ett annat?
Citera
2013-10-03, 09:11
  #898
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Kalla det vad du vill, en gud, flera gudar, en högre mening...varför ska man inte tro på det?

Russel's teapot.
Citera
2013-10-03, 11:47
  #899
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Russel's teapot.
Jepp, detta svar funkar till sepiritz också, om man vill tro på en tekanna, varför ska man inte göra det?
Citera
2013-10-03, 12:02
  #900
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det är kanske bara jag som inbillar mig att jag faller nedåt.. Och vad är egentligen nedåt?

Mot centrum då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in