Citat:
Ursprungligen postat av
missliidol
Det är alltså exakt samma sak som att jag hade fått utdelningen själv och återinvesterat dom direkt i fonden? Tex i en kapitalförsäkring. Det känns som man går bet på nånting.
Om jag fattat det rätt så är en fondandel värd summan av dom underliggande bolagen dividerad med antalet. Hur kan värdet på en andel öka och bli högre än summan/dividerat?
Jag får inte allt att klaffa i hjärnan ang det här
Hade jag tex ägt motsvarande bolag själv som aktier hade jag ju kunnat köpa nya aktier, och därmed öka på antalet.
Det är inte alltid helt lätt att förstå, det kan jag hålla med om. Vi kan ta ett enkelt exempel för att illustrera.
Säg att en fond endast äger 1000 aktier i Företag AB som just nu står i 100 kr och ska dela ut 10 kr. Fonden har 1000 andelar så även fonden är värd 100 kr per andel. När bolaget delar ut 10 kr så sjunker kursen på Företag AB till 90 kr per aktie. Fondens värde blir oförändrat eftersom fonden nu har 90 kr i Företag AB och 10 kr likvida medel (dvs fortfarande 100 kr i värde per andel). Dessa likvida medel återinvesteras omedelbart i nya aktier i Företag AB, fondandelsvärdet är då fortfarande 100 kr per andel - att fonden nu har fler underliggande aktier är inget som märks för fondandelsägaren.
Hade fonden däremot slussat ut 10 kr till fondandelsägarna, ja då hade fondandelsvärdet även sjunkit till 90 kr - men detta sker alltså inte utan värdet stannar kvar i fonden tills du som fondandelsägare väljer att sälja dina andelar.
/Daniel, Avanza Bank