2013-10-02, 16:48
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Tack för svar,
men vad händer med utdelningarna då? Roffar fondbolaget åt sig dom och köper bubbel och snittar?
Kan även vara så att jag har missförstått svaret totalt. Är fortfarande helt grön inom värdepapper, men man lär sig och förstår sakta men säkert.
Nej då, det är en vanlig missuppfattning. Utdelningarna från de underliggande bolagen återinvesteras i bolagen och tillfaller alltså fondandelsägarna i form av att värdet inte sjunker (vilket sker i en aktie efter utdelning). Ett fondbolag kan inte ta ut medel ur en fond utan att redovisa det som en avgift, så utdelningarna är inte något som plockas ut ur fonderna.

Du kan exempelvis se detta genom att jämföra vår gratisfond Avanza Zero (som följer SIX30RX) med OMXS30 (där återinvesterade utdelningar inte ingår i utvecklingen). Tittar du på 5 års historik så ser du att fonden går bättre än OMXS30 - vilket är på grund av de återinvesterade utdelningarna från de underliggande bolagen.

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-10-02 kl. 16:51.
2013-10-02, 16:55
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Tidigare så var svenska fonder skattepliktiga för följande punkter:
  1. Kvarstående utdelningsbart belopp från tidigare år.
  2. Fondens resultat enligt resultaträkningen.
  3. Avdrag för ej skattepliktiga realiserade och orealiserade vinster på finansiella instrument under räkenskapsåret.
  4. Tillägg för ej avdragsgilla realiserade och orealiserade förluster på finansiella instrument under räkenskapsåret.
  5. Utnyttjande av avräkningsbar kupongskatt.
  6. Tillägg av ett belopp motsvarande den schablonberäknande skattemässiga intäkten.

Det medförde att fonderna istället delade ut den skattepliktiga summan till fondandelsägarna (som sedan skattade 30% på utdelningen) för att undvika dubbelbeskattning. Detta ledde till att fondandelsvärdet sjönk men att du fick fler fondandelar för utdelningssumman efter beskattning skett.

2012 så togs denna skatteplikt bort för fonderna och istället så infördes en ny schablonskatt för fonder vilket innebär att om man har ett vanligt fondkonto så dyker 0,4% av fondandelsvärdet upp som en schablonintäkt på sin deklaration och man skattar sedan 30% på denna summa.

Nu behöver alltså inte längre svenska fonder ge någon utdelning (vilket bara gjordes av skattemässiga skäl tidigare) vilket gör att de är mer konkurrenskraftiga mot andra europeiska fonder.

/Daniel, Avanza Bank

Är det innehavet vid åsrsskiftet som beskattas? Gäller det inte innehav på ett ISK?
2013-10-02, 16:58
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Är det innehavet vid åsrsskiftet som beskattas? Gäller det inte innehav på ett ISK?
Stämmer, innehavet per den 1 januari är det som beskattas och det gäller endast innehav som är på Aktie- och fondkonton eller motsvarande (dvs ej schablonbeskattade konton).

/Daniel, Avanza Bank
2013-10-02, 20:02
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
jag har några månadslöner på ett just nu sparkonto, vilket är värdelöst..

tänkte höra vad tycker ni jag ska lägga dem på? Planen är väll att ta ut lite då och då men de skall väll ligga där minst 2-4år. tänkte gå in i avanza zero men känns som den är all time high nu..

vad säger ni?
2013-10-02, 20:52
Medlem
Citat:
Nej då, det är en vanlig missuppfattning. Utdelningarna från de underliggande bolagen återinvesteras i bolagen och tillfaller alltså fondandelsägarna i form av att värdet inte sjunker (vilket sker i en aktie efter utdelning). Ett fondbolag kan inte ta ut medel ur en fond utan att redovisa det som en avgift, så utdelningarna är inte något som plockas ut ur fonderna.

Du kan exempelvis se detta genom att jämföra vår gratisfond Avanza Zero (som följer SIX30RX) med OMXS30 (där återinvesterade utdelningar inte ingår i utvecklingen). Tittar du på 5 års historik så ser du att fonden går bättre än OMXS30 - vilket är på grund av de återinvesterade utdelningarna från de underliggande bolagen.

/Daniel, Avanza Bank

Det är alltså exakt samma sak som att jag hade fått utdelningen själv och återinvesterat dom direkt i fonden? Tex i en kapitalförsäkring. Det känns som man går bet på nånting.

Om jag fattat det rätt så är en fondandel värd summan av dom underliggande bolagen dividerad med antalet. Hur kan värdet på en andel öka och bli högre än summan/dividerat?

Jag får inte allt att klaffa i hjärnan ang det här

Hade jag tex ägt motsvarande bolag själv som aktier hade jag ju kunnat köpa nya aktier, och därmed öka på antalet.
Senast redigerad av missliidol 2013-10-02 kl. 20:54.
2013-10-02, 21:12
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Det är alltså exakt samma sak som att jag hade fått utdelningen själv och återinvesterat dom direkt i fonden? Tex i en kapitalförsäkring. Det känns som man går bet på nånting.

Om jag fattat det rätt så är en fondandel värd summan av dom underliggande bolagen dividerad med antalet. Hur kan värdet på en andel öka och bli högre än summan/dividerat?

Jag får inte allt att klaffa i hjärnan ang det här

Hade jag tex ägt motsvarande bolag själv som aktier hade jag ju kunnat köpa nya aktier, och därmed öka på antalet.
Det är inte alltid helt lätt att förstå, det kan jag hålla med om. Vi kan ta ett enkelt exempel för att illustrera.

Säg att en fond endast äger 1000 aktier i Företag AB som just nu står i 100 kr och ska dela ut 10 kr. Fonden har 1000 andelar så även fonden är värd 100 kr per andel. När bolaget delar ut 10 kr så sjunker kursen på Företag AB till 90 kr per aktie. Fondens värde blir oförändrat eftersom fonden nu har 90 kr i Företag AB och 10 kr likvida medel (dvs fortfarande 100 kr i värde per andel). Dessa likvida medel återinvesteras omedelbart i nya aktier i Företag AB, fondandelsvärdet är då fortfarande 100 kr per andel - att fonden nu har fler underliggande aktier är inget som märks för fondandelsägaren.

Hade fonden däremot slussat ut 10 kr till fondandelsägarna, ja då hade fondandelsvärdet även sjunkit till 90 kr - men detta sker alltså inte utan värdet stannar kvar i fonden tills du som fondandelsägare väljer att sälja dina andelar.

/Daniel, Avanza Bank
2013-10-02, 21:37
Medlem
Citat:
Det är inte alltid helt lätt att förstå, det kan jag hålla med om. Vi kan ta ett enkelt exempel för att illustrera.

Säg att en fond endast äger 1000 aktier i Företag AB som just nu står i 100 kr och ska dela ut 10 kr. Fonden har 1000 andelar så även fonden är värd 100 kr per andel. När bolaget delar ut 10 kr så sjunker kursen på Företag AB till 90 kr per aktie. Fondens värde blir oförändrat eftersom fonden nu har 90 kr i Företag AB och 10 kr likvida medel (dvs fortfarande 100 kr i värde per andel). Dessa likvida medel återinvesteras omedelbart i nya aktier i Företag AB, fondandelsvärdet är då fortfarande 100 kr per andel - att fonden nu har fler underliggande aktier är inget som märks för fondandelsägaren.

Hade fonden däremot slussat ut 10 kr till fondandelsägarna, ja då hade fondandelsvärdet även sjunkit till 90 kr - men detta sker alltså inte utan värdet stannar kvar i fonden tills du som fondandelsägare väljer att sälja dina andelar.

/Daniel, Avanza Bank

Nu är jag med på noterna! Tackar så hjärtligt för dina svar och förklaringar!
2013-10-02, 21:38
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Daniel sitter du hemma och svarar på folks frågor klockan 9 på kvällen eller jobbar du bara helt vanliga 18 timmarsdagar? Props för bra kundservice hur som helst.

Har en fråga och det är om någon annan aktör för Sparkonto+ än Klarna har skaffat pappersavtal som kan användas för utvandrade? Alltså Nordax, Collector eller GE Moneybank. Samtliga av sistnämnda har nämligen bättre ränta än Klarna utan bindningstid.
2013-10-02, 21:53
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Nu är jag med på noterna! Tackar så hjärtligt för dina svar och förklaringar!
Det var så lite så!

Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Daniel sitter du hemma och svarar på folks frågor klockan 9 på kvällen eller jobbar du bara helt vanliga 18 timmarsdagar? Props för bra kundservice hur som helst.

Har en fråga och det är om någon annan aktör för Sparkonto+ än Klarna har skaffat pappersavtal som kan användas för utvandrade? Alltså Nordax, Collector eller GE Moneybank. Samtliga av sistnämnda har nämligen bättre ränta än Klarna utan bindningstid.
Hahaha, precis kommit hem från att ha sett White House Down på bio (skapligt överdriven men ändå underhållande på nåt sätt - typiskt Emmerich) så tänkte att jag kunde kika in här och se om man kunde hjälpa till med något innan jag går och lägger mig.

Tyvärr så är det endast Klarna som har den typ av pappersavtal som krävs för att vi ska kunna öppna konton för utlandsbosatta. Har inte hört att pappersavtal är på gång med någon annan aktör i dagsläget, men jag kan höra efter imorgon och återkomma till dig om så skulle vara fallet. Anledningen till att det krävs pappersavtal för utlandsbosatta är att vi inte kan kika i SPAR (statens personadressregister) som vi annars gör för att bekräfta någons folkbokföringsadress. För att vi ska kunna bekräfta en folkbokföringsadress utomlands och således kunna godkänna öppnandet av nya konton så krävs det vidimerat hemvistintyg och legkopior tillsammans med fysiska avtal. Extremt krångligt och tråkigt och det tycker vi självklart också men det är den verklighet vi lever i idag. :/

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-10-02 kl. 21:55.
2013-10-03, 00:30
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
jag har några månadslöner på ett just nu sparkonto, vilket är värdelöst..

tänkte höra vad tycker ni jag ska lägga dem på? Planen är väll att ta ut lite då och då men de skall väll ligga där minst 2-4år. tänkte gå in i avanza zero men känns som den är all time high nu..

vad säger ni?
Stock picking!
2013-10-03, 01:14
Medlem
Jag tänkte kolla med er om det går att investera i Ubisoft? I så fall vart gör jag det?
Har kollat på avanzas sida men inte hittat något. För inte är det väl Euronext jag ska lägga pengarna på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130804143515AACEFkD
Citat:
The company is in europe, and trades on various european stock exchanges. The last letters in the ticker names are the name of the exchange. [...]

Check the "investor" section on their website/
https://www.ubisoftgroup.com/en-US/investor_center/
Men om jag går in på sidan i citatet, investor center, så vet jag inte vart jag skall kolla.

Mvh
2013-10-03, 01:20
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Jag tänkte kolla med er om det går att investera i Ubisoft? I så fall vart gör jag det?
Har kollat på avanzas sida men inte hittat något. För inte är det väl Euronext jag ska lägga pengarna på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130804143515AACEFkD

Men om jag går in på sidan i citatet, investor center, så vet jag inte vart jag skall kolla.

Mvh
https://www.ubisoftgroup.com/en-US/investor_center/share.aspx
Ticker symbol UBI

http://finance.yahoo.com/q?s=UBI.PA
Senast redigerad av 2wire 2013-10-03 kl. 01:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in