2013-08-27, 21:58
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Om en aktie har ett större orderdjup på köpsidan än på säljsidan, men till en förhållandevis mycket lägre köpkurs, vad indikerar det på?

Ett tips är att inte fästa en allt för stor blick i orderdjupet, då det tyvärr förekommer en hel falska kontrakt i orderboken för att få den enstaka aktien att se stark ut, att läsa av orderboken var något som fungerade någorlunda bra för ett decennium sedan, men inte idag.
2013-08-27, 22:21
Medlem
Dolmantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordberg
Hm ok. Jag var lite oklar ser jag nu; Kursen som sådan är avslutad sedan förra höstterminen vad det gäller programmet jag går, men jag klarade inte tentamen i den ena delkursen och har ännu inte skrivit godkänd omtenta på denna. På så vis är den listad under oavslutade kurser eftersom jag har ett delmoment kvar. Är det samma situation?

HAR du 41 p i LADOK så är det lungan. Om det är 8 poäng torde det vara en 15p kurs, right? Då har du fått poängen för ena tentan, inte ovanligt att poängen kan vara så där skevt fördelat. Tentan värd minst poäng är dock oftast av ett litet lättare slag, var det en sådan?.
2013-08-27, 22:52
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YF-PR
Så det pris jag kan se på avenza/nordmer m.fl. Är senast utlagda "önskemål" ? Det borde då vara väldigt enkelt att, om så för en kort stund, manipulera börsen?

Är det senast genomförda affär som ger det pris som sedan redovisas i ex dn/svd?
Se det som en annonsmarknad, typ blocket.

Folk lägger upp vad de vill sälja eller köpa och till vilket pris och vill någon handla till det aktuella priset gör de och annonsen tas bort.

Det kan vara flera stycken som vill sälja till samma pris och det kan finnas folk som vill ha ännu mer betalt men de kommer ju inte få sälja sålänge någon annan är villig att sälja billigare, men kanske hoppas de att det tids nog skall finnas någon som vill erbjuda det aktuella priset.

Tänk dig att det var gräsklippare (varför vet jag inte) som såldes istället och hundratals med olika priser, säg sedan att någon skrev upp priset en av klipparna gick för senast någon såldes. Då är det ju lätt att se vad de brukar handlas för. I det här fallet finns det ju dock även en lista på folk som vill köpa och till vilka priser

Visst kan du försöka manipulera priset men bara för att du säg lägger in ett köp på ett lägre pris så behöver ju inte priset ändras, det finns ju fortfarande folk som vill betala mer. Vill du säg få ner senast betaltkursen kan du ju alltid själv gå in och sälja billigare och billigare men ja, då har ju du sålt billigt och det var ju kanske inte så lyckat.

Och som sagt, kan väl diskuteras huruvida det är manipulation eller inte så länge det faktiskt blir affär. Att bara slänga in en massa ordrar i orderdjupet och hoppas att det inte blir någon affär och dra bort dem däremot kan väl kanske uppfattas som mer manipulativt. Typ köp på en miljon aktier strax under nuvarande pris för att det skall se ut som att folk helt plötsligt är jättesugna på att köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av Lilladde
Köpte några aktier idag ett bolag för säljpriset som var 60,5. Efteråt så stod det att jag hade betalat några öre mer än det. Beror det på courtaget?
Ja. Köp och säljpriset visas inkl. courtageavgifterna när de väl är kända.
2013-08-28, 00:03
Medlem
NirvanAs avatar
Tjänar det nånting till att ringa upp dom och höra vad som händer eller kan de inte säga något innan de givit besked via mail/mina sidor/sms ?
2013-08-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmante
HAR du 41 p i LADOK så är det lungan. Om det är 8 poäng torde det vara en 15p kurs, right? Då har du fått poängen för ena tentan, inte ovanligt att poängen kan vara så där skevt fördelat. Tentan värd minst poäng är dock oftast av ett litet lättare slag, var det en sådan?.
Ok, det var en lättnad. Angående din fråga så tycker jag att 7-poängstentan i det här fallet var betydligt tuffare men det är så klart subjektivt. I allmänhet har jag inte märkt någon samband mellan hp och vare sig svårighet eller omfång. Har läst flera 9 hp-kurser på programmet som känts betydligt lättare än 6 hp-kurser.

Tack för hjälpen!
2013-08-28, 06:14
Medlem
Autoziones avatar
Tjenare!

Har en liten fråga som det vore bra om man fick svar på. Det är så att jag läser en civilingenjörsutbildning men förra läsåret tog jag ett år och läste engelska på universitetet som jag klarade alla poäng på. Kruxet är att jag läsåret innan på civ. utbildningen inte hade klarat alla poäng och glömde att söka CSN när min engelska började. Jag skall nu i höst fortsätta på min civ. utbildning och undrar om jag kommer att få pengarna från CSN för året med engelskan nu när jag skickar in en studieförsäkran för att fortsätta min civ. utbildning?

Hoppas att det blev förståeligt

Tack på förhand!
2013-08-28, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petey-Piranha
jag har studerat och tagit stuidelån i cirka en termin, det har gått ett år så jag har börjat att betala tillbaka det. och i somras så skulle jag läsa en sommarskurs så jag sökte nytt csn men det blev problem med registreringen så det blev inget där. men nu ska jag återuppta pluggandet i höst, så jag kommer inte att behöva betala tillbaka lånet ännu, men saken är att jag är egentligen schemalagd att betala tillbaka en del nu den 31a augusti. den skulle strykas i och med sommarskurssen, men nu gildes inte den så egentligen måste jag betala den antar jag. och eftersom skolan börjar 2a september så hinner inte den träda i kraft för att skjuta på återbetalninge. har jag rätt? alltså att jag måste betala den nu denna veckan.

ingen?
2013-08-28, 08:39
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petey-Piranha
ingen?

Du får direkt besked om ändrad betalningsplan, så står det fortfarande att du ska betala så ska du betala.
2013-08-28, 08:40
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Tjenare!

Har en liten fråga som det vore bra om man fick svar på. Det är så att jag läser en civilingenjörsutbildning men förra läsåret tog jag ett år och läste engelska på universitetet som jag klarade alla poäng på. Kruxet är att jag läsåret innan på civ. utbildningen inte hade klarat alla poäng och glömde att söka CSN när min engelska började. Jag skall nu i höst fortsätta på min civ. utbildning och undrar om jag kommer att få pengarna från CSN för året med engelskan nu när jag skickar in en studieförsäkran för att fortsätta min civ. utbildning?

Hoppas att det blev förståeligt

Tack på förhand!

Du kommer inte få pengar för engelskan, men eftersom du har klarat dina poäng så kommer du att kunna söka studiemedel för det här året.
2013-08-28, 09:28
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilladde
Köpte några aktier idag ett bolag för säljpriset som var 60,5. Efteråt så stod det att jag hade betalat några öre mer än det. Beror det på courtaget?
Det stämmer att det förmodligen är courtaget som är pålagt i efterhand. Är du kund hos oss så skapas notorna på natten och du ser då dagen efter ett uppdaterat inköpsvärde inklusive courtagekostnaden.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-28, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Du får direkt besked om ändrad betalningsplan, så står det fortfarande att du ska betala så ska du betala.

men jag fick ett besked om ändrad betalningsplan (att jag inte behövde betala medan jag studerade), men det var när jag söka csn för sommarkursen som jag aldrig blev registrerad på. sedan dess har jag inte fått något men den borde ju inte gälla då de skrev att jag var tvungen att be universitetet bekräfta att jag skulle läsa kursen. jag blev aldrig registrerad på kursen då.
2013-08-28, 10:26
Medlem
poopdegraces avatar
Jag läste en 30-poängskurs förra hösten (eller ja, det var första terminen i ett kandidatprogram) och i början av december började jag må så pass dåligt att jag var tvungen att hoppa av programmet. Problemet är dock att vi bara hade kunnat klara/tenta av 9p av kursen och resten skulle komma vid slutprovet, som jag missade pga studieavbrottet. Nu har jag omregistrerat mig på kursen och skickade in ansökan för kanske 3 veckor sedan, men jag har inte fått svar ännu så jag antar att de tar en titt på ärendet just nu... Min fråga till er är dock om ni tror att de kommer kräva tillbaka en massa studiemedel från förra året då jag egentligen läste 9p över 3 månader (vet dock inte om detta är mitt problem om jag klarade av alla tentor tills jag hoppade av) och inte ge mig studiemedel för 21p nu då de inte ger studiemedel till folk med skulder eller om de ger mig studiemedel för 21p nu utan att kräva tillbaka studiemedlen från förra hösten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in