Citat:
Ursprungligen postat av
trez77
Självklart är en dobermann mer benägen att skydda än en labrador. Jag anser dock inte att man kan säga att "labradorer är snälla från födsel". Hunden blir vad du formar den till,utifrån dess individ, på gott och ont. Tror absolut en labbe skulle skydda sin ägare i ett sånt läge, flockkänslan,du vet..
En gärningsman är nog inte rädd för en liten pudel (el golvmopp som du av ngn anledning kallar den),men en pudel ,eller annan mindre ras, kan helt klart förhindra ett överfall på sin ägare.
Och en dobermann föds inte med viljan att slita främlingar sönder och samman..
Jag tycker vi diskuterar förbi varandra, eller uttrycker oss olika när vi egentligen är eniga. Jag vet att det helt beror i slutändan på individer och hur de fostras och har det i övrigt.
Men man får inte underskatta genetik och avel och tro att människan, trots nedärvda egenskaper hos en hund kan kontrollera allt. Eller ändra på egenskaper givna av naturen; det går, men antingen är det för mycket jobb eller slutar inte som tänkt.
En vakthund behöver inte vakta eller utsättas för prov för hundens närvaro ger alla associationer, till att hunden kommer skydda sin ägare, detta särskilt med vissa raser. En buse vet att de hundar polisen väljer för vakt är inte att leka med och det brukar alltid vara Schäfer, just därför att de är fenomenala vakthundar och lättlärda. De Labradorer jag träffat har varit matglada tjockisar som viftar på svansen. Jag skulle inte förlita mig på att få skydd av en glad Labbe. Men det är inget negativt om rasen!
Det samma gäller killar som vill vara tuffa de väljer Amstaff, en hund som inger "respekt". Vi vet alla att en sådan hund kan vara farlig när den går till attack. Bara närvaron av en sådan hund blir skrämmande och ett skydd, då en våldtäktsman inte vågar sig fram.
Jag har inget emot Pudlar eller andra söta småhundar, då jag har haft det tidigare. Men jag skulle inte räkna med skydd från dessa hundar, för de jag haft har saknat aggressivitet.