De flesta hundar skulle nog försvara snia ägare, snälla hundar eller ej. Som någon skrev tidigare, hunden och husse/matte är ju samma flock och flocken väljer man att försvara.
Har själv en blandras schäfer/rottweiler som jag brukar säga lite skämtsamt är snäll så han är dum då han är väldigt glad i människor men jag märker ju att vaktinstinkten finns där t ex om någon ringer på dörren så sätter han i gång att skälla och ställer sig bredbent och kaxigt vid dörren, bra när Jehovas vittne ringer på iaf

Ser han att jag släpper i personen eller börjar prata med den och det är lugnt så går han bara och lägger sig eller väljer och fjäska för människan.
Men jag är övertygad om att han skulle gå i klinch om jag kom i nöd, minns när jag träffade en full kille på stan när hunden och jag var ute och gick en kväll, kille var inget otrevlig egentligen annat än lite överförfriskad och tyckte han var fin hund men min vovve är inte så glad i fulla människor så han ställde sig i mellan oss, vissa upp hela garnityret och fick punkkam, det räckte för att han skulle backa. Själv var jag inte så pratglad så jag tyckte det bara var skönt så jag kunde gå därifrån.
Är uppvuxen med bordercollies, samma där de kunde gå i försvarsställning mot okända som bara klev på utan att vi hade godkänt det så jag tror som sagt att nästan alla hundar skulle försvra om det behövdes.