2013-10-02, 19:42
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det har talats en hel del om rättspsykiatrisk vård eller fängelse. Sedan 2008 kan man vid synnerliga fall dömas till fängelse även om man uppfyller kriterierna för att få rättspsykiatrisk vård. Det här känns väl som ett bra sådant fall.

Nej, det tycker jag inte. Fängelse är inte ett värre straff än rättspsykiatri, dessutom ska straffet mest vara till för att personen ska komma ut i samhället igen på ett bra sätt, om det är möjligt...

Om den här personen enbart är störd blir det fängelse, finns det ovanpå störningen akut psykos blir det rättspsykiatrin. Allt snack om att han "bara är ond" finns inte, för då börjar man inte hata så gränslöst. Det här är en neurotisk person, men frågan är om personen också varit sjuk. Har han inte varit det, blir det fängelse och då får han sitta där ensam med störningarna, som inte går att göra något åt. Det vore bättre om han till någon del fick behandling för det som går att behandla, psykologiskt. Ska han ut i samhället igen tjänar alla på det.
Citera
2013-10-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du har källhänvisningen vilket du kan kontrollera. Jag skrev domslutets datum, och målnumret har 11 i slutet så man lade in om skilsmässa 2011. Det fanns inget mer på just den domstolen i ärendet i alla fall, så vad man surrat om innan i tråden kanske är mer skvaller och lösa rykten inte vet jag.

Ingen protesterade eller vägrade utan saken va ett gemensamt beslut.

I praktiken finns inga andra alternativ vid skilsmässor i Sverige. Efter nödvändig betänketid på 6 månader (om minderåriga barn finns i hushållet, de behöver inte vara gemensamma) går skilsmässan igenom. Det lönar sig alltså inte "att bråka", skilsmässan blir ett faktum och kan aldrig dra ut på tiden även om ena parten skulle trilskas. Bodelningar däremot, är en annan femma och kan pågå i evighet...
Citera
2013-10-02, 19:46
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdame
I praktiken finns inga andra alternativ vid skilsmässor i Sverige. Efter nödvändig betänketid på 6 månader (om minderåriga barn finns i hushållet, de behöver inte vara gemensamma) går skilsmässan igenom. Det lönar sig alltså inte "att bråka", skilsmässan blir ett faktum och kan aldrig dra ut på tiden även om ena parten skulle trilskas. Bodelningar däremot, är en annan femma och kan pågå i evighet...

Precis, det är punkt slut, vid en skilsmässa. Jag börjar undra om man inte skulle kratta i manegen genom att införa en obligatorisk tvisteförhandling om barnen, som gör att domstolen får veta hur paret tänkt lägga upp vårdnaden mellan sig, praktiskt. Båda får redogöra för var de ska bo med mera, och sedan hålla sig till det samt berätta för myndigheterna varje gång de tänker göra någon förändring... mycket extra jobb, men barn behöver stabil uppväxt utan kringflackande. Då skulle kanske eventuellt underliggande psykiska problem kunna blottas, när det blir konkret vad som gäller, när de offentligt måste ta ställning. Den här liraren hade man kunnat hitta tidigare då, det är inte stabilt att hyra ett hus på en tomt efter en skilsmässa. Det är allt för mycket ad hoc över det. Så ska inte en halv barnfamilj bo eller leva.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-02 kl. 19:49.
Citera
2013-10-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Nu känns det helt plötsligt som att han gömde sig någonstans mellan sjöboden och bilen!
Låg han och tryckte i ett dike?

Han hade helt enkelt - på egen hand - "målat in sig i ett hörn". Ingripandet var odramatiskt och lugnt, enligt polisen.
Citera
2013-10-02, 19:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Enligt uppgift var det första den överlevande flickan sa "så skönt att pappa inte hade ett hedersmotiv i alla fall".
Hur kan vara så bisarrt gärningsmansfixerad att man säger att detta mord inte går att jämställa med hedersmord? "Jämställa med" innebär en värdering. Motiven kan vara olika, men för barnen är det oerhört ointressant.
Nu är jag inte med. Det handlar inte ett skvatt om att vara gärningsmansfixerad. Det kan naturligtvis sägas vara ointressant för precis alla mordoffer exakt vilket gärningsmannens motiv är, helt oavsett om de är barn eller inte, eller vad de har stått i för relation till gärningsmannen. Men det är det inte för omgivningen. Hedersmord är ett kulturellt fenomen, och det som skiljer dem från svartsjukemord, "utvidgade självmord" och andra mord på barn i samband med relationsupplösningar är att det finns andra människor än gärningsmannen som gillar, eller till och med kräver att handlingen utförs - kanske till och med tvingar gärningsmannen att utföra dådet mot hans vilja. Den skillnaden är fundamental och totalt avgörande, och att försöka fibbla bort den är att svika minnet av Fadmie Sahindal, Pela Atroshi och alla andra tjejer som verkligen dödades för att återupprätta sin släkts heder.

Att hålla den distinktionen är ett renlighetskrav. Och att man håller den innebär inte att man trivialiserar det här brottet. Det kan vidare vara värt att påpeka att ingen företrädare för någon hederskultur skulle ha det minsta förståelse för mord på femåriga barn - det är i samtliga i vart fall av mig kända hederskulturer bara uppförandet hos släktens könsmogna kvinnor som påverkar dess heder.
Citera
2013-10-02, 19:51
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu är jag inte med. Det handlar inte ett skvatt om att vara gärningsmansfixerad. Det kan naturligtvis sägas vara ointressant för precis alla mordoffer exakt vilket gärningsmannens motiv är, helt oavsett om de är barn eller inte, eller vad de har stått i för relation till gärningsmannen. Men det är det inte för omgivningen. Hedersmord är ett kulturellt fenomen, och det som skiljer dem från svartsjukemord, "utvidgade självmord" och andra mord på barn i samband med relationsupplösningar är att det finns andra människor än gärningsmannen som gillar, eller till och med kräver att handlingen utförs - kanske till och med tvingar gärningsmannen att utföra dådet mot hans vilja. Den skillnaden är fundamental och totalt avgörande, och att försöka fibbla bort den är att svika minnet av Fadmie Sahindal, Pela Atroshi och alla andra tjejer som verkligen dödades för att återupprätta sin släkts heder.

Att hålla den distinktionen är ett renlighetskrav. Och att man håller den innebär inte att man trivialiserar det här brottet. Det kan vidare vara värt att påpeka att ingen företrädare för någon hederskultur skulle ha det minsta förståelse för mord på femåriga barn - det är i samtliga i vart fall av mig kända hederskulturer bara uppförandet hos släktens könsmogna kvinnor som påverkar dess heder.

Tack så mycket för ett intelligent inlägg. Ja, så är det. Viktiga frågor får inte fibblas bort av okunskap eller lathet, att inte vilja sätta sig in i svåra frågor.
Citera
2013-10-02, 19:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Enligt uppgift var det första den överlevande flickan sa "så skönt att pappa inte hade ett hedersmotiv i alla fall".
Hur kan vara så bisarrt gärningsmansfixerad att man säger att detta mord inte går att jämställa med hedersmord? "Jämställa med" innebär en värdering. Motiven kan vara olika, men för barnen är det oerhört ointressant.

Journalister på lokalblaskor är beklagligt obildade, men Hamilkar har föredömligt försökt hjälpa dig framåt i ditt mörker. Att du dessutom skapar fabricerade citat är skämmigt, för dig. Narcissism är tyvärr vanligt förekommande i samhället, det är långsinthet och oförmåga att hantera kritik som kan leda till mental kollaps. Jag tror att mamman kanske kritiserat gm för något inför den stundande helgen, en tändande gnista... (Nej, mamman kan inte beskyllas för brottet.)
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-02 kl. 20:01.
Citera
2013-10-02, 19:57
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han hade helt enkelt - på egen hand - "målat in sig i ett hörn". Ingripandet var odramatiskt och lugnt, enligt polisen.

Tack
Mellan stenar på stranden eller i dike då Det kom ju en upplysning tidigare som sa att han lämnat sjöboden.
Citera
2013-10-02, 19:57
Medlem
klimatiss avatar
Citat:

Menar du att flickan sa det? Jag tycker det är märkligt att en sjuåring kan referera till ett hedersmord. Jag kanske lever i en skyddad verkstad, men har verkligen sjuåringar en medvetenhet kring vad hedersmord är om man inte lever i den kulturen?
Citera
2013-10-02, 20:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdame

Nähäää? Det säger du och det vet ingen här eller? Det som kan tänkas vara av intresse är tiden för skilsmässan med tanke på depression och separationsångest. Vad du anser vara lönande eller inte är ungefär lika intressant i sak som att du går på toa.

Det fanns även andra uppgifter i ämnet vilket då kan konstateras eller fastslås om det är sanningsenliga eller inte.
Citera
2013-10-02, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Menar du att flickan sa det? Jag tycker det är märkligt att en sjuåring kan referera till ett hedersmord. Jag kanske lever i en skyddad verkstad, men har verkligen sjuåringar en medvetenhet kring vad hedersmord är om man inte lever i den kulturen?
Nej, jag var ironisk mot Cinnabar. Sorry!
Citera
2013-10-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Tack
Mellan stenar på stranden eller i dike då Det kom ju en upplysning tidigare som sa att han lämnat sjöboden.

Spelar inte sådan stor roll exakt var det skedde. Min gissning är att när han - i sjöboden - hörde hundar och poliser närma sig - gick han dom till mötes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in