2013-10-02, 18:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Uppskattningsvis borde det ta ca 5 timmar med bil sträckan Dalarö-Öland. Körde han direkt efter det att han tuttat på huset var det nog bilfritt hela resan. Man undrar isf vad han gjorde där på Öland under hela dagen.
Sov?
Citera
2013-10-02, 19:00
Medlem
TbbWs avatar
bbbb
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJack666
Lotta och Jonas har under många år haft det välfigt bra och han har varit väldigt fäst och beroende av henne. Han är en otrygg natur med humör som lätt går nedåt men då Lotta är positiv och handlingskraftig och de älskade varandra på riktigt. Han var engagerad i barnen. Han var snäll ch trevlig och skötte om hus och hem. Ingen visste nåt om svartsjuka men Lotta var självständig och med på utekvällar ensam. Jag tyckte nog han var en toppenkille och pratade mycket med honom. Hjälpsam gald kramig. Kunde även vara ledsen men det tolkade jag som om han var känslosam, en kaffe en halvtimme och sen var det bra. De hade okej ekonomi och han pratade väl om Lotta och familjen.
När historien med nya ivinnan kom ut hart det overkligt. Lotta och han jobbade på det och det gick upp och ner. Hon förlät om det varit nog där. I ett fyllejidder blev barnet till och då ville lotta ha skilsmässa och varannan helg. Det kändes hemskt för Jonas som ville få komma och gå för att hon inte ska ha första tjomg med barnen. När det stod klart att det logiska var varannan helg med de barnen samt all pvrig tid med de andra kände han att Lotta fick för mycket space och det klarade han inte. Lotta är hans ett två och tre. Han blev arg för en fjantgrej och skaffade älskarninna och trodde de akulle Lotta till Psyk, inget har gått som han tänkt sig. Han tar sitt eget värde på tok för stort
Fick hon för mycket space när hon var bunden med barnen? Du menar att han inte kunde kontrollera henne?
Så älskarinnan var ett straff? Var han nöjd med det straffet?
Kände du honom väl?
Han känner sig alltså grundlurad och besegrad så blev det än mer korkat
Tänkte han alltid i dessa banor?
Citera
2013-10-02, 19:06
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sov?

Eller njöt av utsikten och tänkte -Där fick du! Jag vann alt Fan jag förlorade igen, vad gör jag nu?
Okey han kanske sov lite, det var ju några mil att köra.
Citera
2013-10-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Uppskattningsvis borde det ta ca 5 timmar med bil sträckan Dalarö-Öland. Körde han direkt efter det att han tuttat på huset var det nog bilfritt hela resan. Man undrar isf vad han gjorde där på Öland under hela dagen.

Ja, han måste ju anlänt Öland innan spikmattorna las ut? Bilen noterades 22.15 och polisen fann honom morgonen därefter 06.30. Det blir många timmar det.
Citera
2013-10-02, 19:10
Medlem
mercys avatar
Citat:
Sov?

Kanske, men det borde varit en riktig Törnrosasömn isf.
Om branden startade natten/morgonen till söndag kl 03.00 så borde han vara på Öland mellan 08.00 - 10. 00 om han åkte dit direkt och ev. rastade utmed vägen. Han hittades vad jag förstår kl 06.30 på måndag morgon - rätt mycket tid däremellan.
Citera
2013-10-02, 19:12
Medlem
Citat:
Sov?

Kanske det. Men borde inte polisen hittat honom redan då - dom hade ju pejl på honom? Hans möjlighet var väl snarare att vara ett "rörligt" mål?

Men det hade han kanske inte insett? Isåfall borde han ju gjort sig av med mobilen i ett tidigt läge. Helst på fastlandet.
Senast redigerad av Remark 2013-10-02 kl. 19:17.
Citera
2013-10-02, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyJack666
Lotta och Jonas har under många år haft det välfigt bra och han har varit väldigt fäst och beroende av henne. Han är en otrygg natur med humör som lätt går nedåt men då Lotta är positiv och handlingskraftig och de älskade varandra på riktigt. Han var engagerad i barnen. Han var snäll ch trevlig och skötte om hus och hem. Ingen visste nåt om svartsjuka men Lotta var självständig och med på utekvällar ensam. Jag tyckte nog han var en toppenkille och pratade mycket med honom. Hjälpsam gald kramig. Kunde även vara ledsen men det tolkade jag som om han var känslosam, en kaffe en halvtimme och sen var det bra. De hade okej ekonomi och han pratade väl om Lotta och familjen.
När historien med nya ivinnan kom ut hart det overkligt. Lotta och han jobbade på det och det gick upp och ner. Hon förlät om det varit nog där. I ett fyllejidder blev barnet till och då ville lotta ha skilsmässa och varannan helg. Det kändes hemskt för Jonas som ville få komma och gå för att hon inte ska ha första tjomg med barnen. När det stod klart att det logiska var varannan helg med de barnen samt all pvrig tid med de andra kände han att Lotta fick för mycket space och det klarade han inte. Lotta är hans ett två och tre. Han blev arg för en fjantgrej och skaffade älskarninna och trodde de akulle Lotta till Psyk, inget har gått som han tänkt sig. Han tar sitt eget värde på tok för stort
Mycket spännande och nyanserat inlägg. Tack!
Vet du om han varit våldsam eller hotfull mot L eller barnen tidigare?
Citera
2013-10-02, 19:18
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Det är troligtvis en försvarsmekanism som syftar till att avhumanisera förövaren. Om man tar bort ansvaret från personen blir det genast enklare att acceptera den grymma handlingen eftersom han ju inte kunde rå för det. Således slipper man bemöta det faktum att människan, en sådan som du och jag -hemska tanke- faktiskt har en sådan kapacitet för hat och illvilja.

Dina resonemang är så oerhört grönögda.

Alla kan hata gränslöst och känna illvilja (nyhet för dig?), men att vi inte drivs till sådana här brott (de kunde vara betydligt fler) beror på att vi har förmågan att se nyanserat, vi har färgtv, vissa har svartvit tv.

Något har hänt här akut som fått gm att tappa fotfästet totalt, eller så har han under lång tid varit psykiskt nedsatt. Ingen människa med hela huvudet i behåll gör så här, i så fall får du nog ta på dig skyddsvästen varje sekund. Det behövs inte. Majoriteten kan inte göra så här, hux flux. Det krävs särskilda betingelser (krig, kris med mera) och/eller en särskild personlighet/sjukdom/störning.

Där bland dessa kombinationer finns svaret. När man hittar svaret frikänns inte gm. Tar man livet av barn, sina egna, är man antingen psykopat (aldrig känt kärlek till någon, men sådan tror jag inte gm är) eller störd (troligt). En personlighetsstörning är inte detsamma som att man är psykiskt sjuk, det kan räcka för dådet, men jag tror att han ovanpå det varit sjuk. Därom vet jag inget, jag gissar och kan ha fel. Sådant här extremt hat/hämndbegär har inte en oneurotisk människa, det kan leda till självdestruktivitet, men börjar man döda sina egna barn för att hämnas har man mer än ondska i sig. Alltså mer.

Förståelse är motsatsen till avhumanisering btw eller snarare är avhumanisering ett knäppbegrepp som hör ihop med rasism med mera, det delforumet är du inte i nu.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-02 kl. 19:40.
Citera
2013-10-02, 19:25
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske det. Men borde inte polisen hittat honom redan då - dom hade ju pejl på honom? Hans möjlighet var väl snarare att vara ett "rörligt" mål?

Men det hade han kanske inte insett? Isåfall borde han ju gjort sig av med mobilen i ett tidigt läge. Helst på fastlandet.

Nu känns det helt plötsligt som att han gömde sig någonstans mellan sjöboden och bilen!
Låg han och tryckte i ett dike?
Citera
2013-10-02, 19:36
Bannlyst
Det har talats en hel del om rättspsykiatrisk vård eller fängelse. Sedan 2008 kan man vid synnerliga fall dömas till fängelse även om man uppfyller kriterierna för att få rättspsykiatrisk vård. Det här känns väl som ett bra sådant fall.
Citera
2013-10-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, han måste ju anlänt Öland innan spikmattorna las ut? Bilen noterades 22.15 och polisen fann honom morgonen därefter 06.30. Det blir många timmar det.

Spikmattorna lades ut vid 21-tiden på söndagskvällen. Förmodligen för att kanske framförallt hindra utfart från Öland.
Citera
2013-10-02, 19:39
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Hela E22 då? Mellan Södertälje och Kalmar?

Från Dalarö till E22 finns flera olika vägar att köra.
Ja, E22:an är den smidigaste vägen ner till Öland, och i norra delen av Kalmar län finns det ett gäng fartkameror längs E22:an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in