2013-10-02, 15:56
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är verkligen inte bevisat i domstol att dagboksvittnet har farit med osanning !

Har funderat lite mer över dagböckerna, när dom skrevs 1983-1984 så hade dagboksvittnet ingen vetskap om läkarnas namn eftersom namnen var okända vid den tidpunkten och det tydligen enda som Catrine ska ha berättat för dagboksvittnet var uppgiften om två perversa läkare varav den ena kallades för "skåningen", den ena ska också ha haft en liten dotter.
Om dagböckerna är ett falsarium som har kompletterats i efterhand, ja då borde väl ändå läkarna ha blivit namngivna ?
Tycker inte du att det här är lite småmärkligt ?
Jag vill bara ha klarhet i det hela och du behöver inte vara hånfull och otrevlig.

Och visst kan det vara rätt så svårt ibland att lita på en tung missbrukare, dom är säkerligen ofta oerhört dåliga vittnen men ibland kan dom ju faktiskt tala sanning också och det är det intressanta i denna historia.
Och apropå trovärdigheten hos de som vittnade under ed: det är just därför Marie Rådens observation är så intressant, hon var ingen fladdrig missbrukare utan en kvinnlig tunnelbanepolis som enligt egen utsago gjorde en märklig observation
Frågan varför Marianne inte skrev om några namn är ju egentligen ganska ointressant. Det var ju inte direkt så att det var någon tvivel om att det var just Thomas och Teet som åsyftades, och inte någon annan.

Marianne sa själv vid förhöret i Kammarrätten att i dessa kretsar, så gick personerna sällan under sina namn. Marianne sa att hon gått på gatan i över 10 år, men att få visste hennes riktiga förnamn. Om vi utgår från vad Marianne skriver: Om nu Thomas och Teet skulle ha haft sadistiskt strypsex med Catrine, där åtminstone Teet uppträtt på ett sätt som fick Catrine att misstänka att han var nekrofil - är det då särskilt troligt att de skulle presentera sig för Catrine med sina riktiga namn? När man i de kretsarna dessutom sällan gick under sina riktiga namn?

Ur ren trovärdighetssynpunkt gjorde Marianne rätt när hon inte benämnde Teet och Thomas vid namn när hon i efterhand, troligen 1988, satt och skrev i sina dagböcker. Till viss del räddade hon sitt eget skinn, om nu den verklige mördaren någon gång skulle komma att åka fast, så kunde det ju vid ett ev. menedsåtal hävdas att de två läkarna kunde vara några andra läkare än Teet och Thomas. Vad jag skrev tidigare om att man i de kretsarna inte gick under sina riktiga namn, skulle det inte verka troligt om Catrine visste förnamnet på sina kunder och berättade för sin väninna, en väninna som inte nog med det skulle anteckna detta i sin dagbok?

Att Marianne sedan föll på andra punkter kan vi lämna därhän - argumentet om att "hade Marianne ljugit borde hon ha benämnt läkarna vid namn" hjälper knappast i försöken hävda Mariannes trovärdighet. Men du kanske inte har något annat att komma med efter att ha läst mitt inlägg, vad vet jag.

Syftet med dagböckerna var att peka ut Thomas Allgèn och Teet Härm som mördare och styckare av Catrine da Costa. Och det var vad böckerna också initialt gjorde, när det som bäst behövdes. Oavsett om läkarna var benämda med namn eller inte.
Citera
2013-10-02, 16:01
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Men snälla du, vi har ju en intressant debatt här, FB är inte din privata blogg där du styr och ställer.
Varför blir du så upprörd egentligen ?

Dagboksvittnet har inte blivit överbevisad i domstol att hon har blåljugit, hon har inte ens blivit åtalad för mened.
Hur kan du då fastslå att hon har blåljugit ?
Håll till godo:

Samt

Och detta undrar jag i all välmening; Frågor på det?
Citera
2013-10-02, 16:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Frågan varför Marianne inte skrev om några namn är ju egentligen ganska ointressant. Det var ju inte direkt så att det var någon tvivel om att det var just Thomas och Teet som åsyftades, och inte någon annan.

Marianne sa själv vid förhöret i Kammarrätten att i dessa kretsar, så gick personerna sällan under sina namn. Marianne sa att hon gått på gatan i över 10 år, men att få visste hennes riktiga förnamn. Om vi utgår från vad Marianne skriver: Om nu Thomas och Teet skulle ha haft sadistiskt strypsex med Catrine, där åtminstone Teet uppträtt på ett sätt som fick Catrine att misstänka att han var nekrofil - är det då särskilt troligt att de skulle presentera sig för Catrine med sina riktiga namn? När man i de kretsarna dessutom sällan gick under sina riktiga namn?

Ur ren trovärdighetssynpunkt gjorde Marianne rätt när hon inte benämnde Teet och Thomas vid namn när hon i efterhand, troligen 1988, satt och skrev i sina dagböcker. Till viss del räddade hon sitt eget skinn, om nu den verklige mördaren någon gång skulle komma att åka fast, så kunde det ju vid ett ev. menedsåtal hävdas att de två läkarna kunde vara några andra läkare än Teet och Thomas. Vad jag skrev tidigare om att man i de kretsarna inte gick under sina riktiga namn, skulle det inte verka troligt om Catrine visste förnamnet på sina kunder och berättade för sin väninna, en väninna som inte nog med det skulle anteckna detta i sin dagbok?

Att Marianne sedan föll på andra punkter kan vi lämna därhän - argumentet om att "hade Marianne ljugit borde hon ha benämnt läkarna vid namn" hjälper knappast i försöken hävda Mariannes trovärdighet. Men du kanske inte har något annat att komma med efter att ha läst mitt inlägg, vad vet jag.

Syftet med dagböckerna var att peka ut Thomas Allgèn och Teet Härm som mördare och styckare av Catrine da Costa. Och det var vad böckerna också initialt gjorde, när det som bäst behövdes. Oavsett om läkarna var benämda med namn eller inte.

Så Catrine blev alltså mördad ?
Märkligt att skriva som du gör men hur vet du det ?
Har du vetskap om någonting som inte vi andra har ?

Anledningen till att dagboksvittnet inte nämner några namn på läkarna i sina dagböcker kan ju faktiskt vara för att Catrine aldrig nämnde deras namn, eller hur ?
Citera
2013-10-02, 16:27
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Så Catrine blev alltså mördad ?
Märkligt att skriva som du gör men hur vet du det ?
Har du vetskap om någonting som inte vi andra har ?

Anledningen till att dagboksvittnet inte nämner några namn på läkarna i sina dagböcker kan ju faktiskt vara för att Catrine aldrig nämnde deras namn, eller hur ?
Om det är det enda du har att anmärka på så utgår jag från att även du accepterar de faktum jag skrev i mina inlägg?
Citera
2013-10-02, 17:06
Medlem
Lite ny info har kommit in, tydligen var "Styckhallen" både butik och slakteri under 1980-talet, och var i gång åtminstone fyra år efter 1984, tyvärr förtäljer inte mina källor mer...30 år har gått, men än finns det hopp för Catrine, vi fortsätter!!
Senast redigerad av echoesofglory 2013-10-02 kl. 17:11.
Citera
2013-10-02, 19:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Lite ny info har kommit in, tydligen var "Styckhallen" både butik och slakteri under 1980-talet, och var i gång åtminstone fyra år efter 1984, tyvärr förtäljer inte mina källor mer...30 år har gått, men än finns det hopp för Catrine, vi fortsätter!!

Mycket intressant med de uppgifter som du och andra gräver fram, jag visste ju sedan tidigare att det här var den mest misskötta utredningen i svenskt rättsväsens historia men för varje liten pusselbit som dyker upp så blir man ytterligare förvånad, hur ända in i helvete får man driva ett fall på det sätt som gjordes efter omtaget?

Tänk om inte den där dilettanten från sedlighetsroteln inte blivit handplockad av Anders Helin att leda utredningen, utan en riktig gammal räv då hade förmodligen vi haft lösningen på vad och vem som orsakade CdC öde klart för oss. I stället fick vi den här rättsrötan som förhoppningsvis börjar luckras upp nu.
Citera
2013-10-02, 20:23
Medlem
Citat:

En mer närliggande förklaring är att Hanna Olsson frågade sin jurist på Proletären, Christian Diesen, om hur långt man kan gå utan att åka dit för mened och förtal. Därav hennes uppvaktning av åklagaren i åtalet mot MS för mened. I åtalet ingick även frågan om vem som kunde ha skrivit dagboken. MS bodde hemma hos Hanna Olsson i samband med att dagboken plötsligt dök upp - i det ögonblick Helin efterfrågade prostituerade som kunde vittna om läkarna. Förutom dagboken dök det plötsligt upp ett par andra anonyma "vittnen". Den enda som fastnade hos Helin var "dagboken" som hade en verklig förlaga i en äkta dagbok som inte nämner läkarna en endaste gång.

Du begriper väl att du och dina sektkompisar är mycket mer körda än Borgström, Qvast, Penttinen, Lambert och Gubb-Jan?
Citera
2013-10-03, 01:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Om det är det enda du har att anmärka på så utgår jag från att även du accepterar de faktum jag skrev i mina inlägg?

Det verkligt intressanta i ett av dina inlägg igår är ju att du öppet skriver att Catrine blev mördad, då undrar man ju självklart hur du så säkert kan veta det ?
Någon har alltså mördat henne ?
Har du någon ide eller vild gissning om vem som är den skyldige måntro ?
Citera
2013-10-03, 10:05
Medlem
Catrines brottslighet, resor och risktagande

Nu har jag äntligen fått tag i klara, godkända uppgifter om Catrines brottslighet, som nämns snabbt i början av boken Döden är en man. Allt som kan komplettera den stora bilden är lämpligt att gräva fram, så känner jag.

Jag gillar också att försöka nyansera bilden av Catrine da Costa, och sanningen om Catrine har inget att göra med den sentimentala klippdocka som lanserades på 80-talet, självklart inte.

Och sade man tagit in och accepterat den komplexa, mänskliga, realistiska, ibland osympatiska bilden av Catrine hade man kanske fått en bättre ingång också, en bättre början på spaningsarbetet.

Jag har nu tillgång till gamla uppgifter, info om incidenter som skedde i början på 80-talet, och Catrine hade verkligen mkt för sig, hon var handlingskraftig, hon var inget passivt offer, och jag har också fått veta att Catrine kände Annica Nordberg, det var nytt för mig. Kuriosa iofs ...

Catrine sålde knark, som vi vet, både cannabis och heroin, och hon stal från sina vänner, och Ragnar L påstod i förhör att Catrine stulit hans smärtmedicin, ca 100 tabletter. Om detta är sant kanske medicinerna hjälpte Catrine att avstå från heroin ett tag, och kanske var hon inte så beroende av langare och MS-gatan och cityklientelet under sin sista tid. Ragnars smärtmedicin borde innehållit morfin, om den nu var värd att stjäla, och borde alltså varit attraktiv för Catrine.

Ett par år före sin död blåste Catrine ett hotell i S-holm och underlät att betala 3700 kr, ca 7400 kr idag, vilket hon erkände, och Catrine utreddes då för bedrägeri.

Strax efteråt (allt skedde på våren 1982) utreddes hon på nytt, för försök till grovt bedrägeri, urkundsförfalskning, stöld och häleri. Hotellet Catrine blåste låg centralt, på Södermalm. Under denna period fick Catrine sova hos en släkting i Johanneshov, men bara om hon skötte sig.

Catrine verkar ha varit utstuderad och planerande, hon jobbade ibland i grupp, men hon var knappast ngn superbra fifflare heller, och det är inte konstigt om hon retade upp folk med tiden, och hon måste ju varit utsatt också, spensligt byggd, ca 170 cm lång, heroinberoende.

Det finns också förhör från 1984 där ett vittne berättar om en risakabel knarkaffär, och vittnet sa att Catrine tänkte blåsa en otrevlig och högljudd man, hon ville sälja fultjack, och vittnet tyckte att detta var klart olämpligt, med tanke på mannens "läggning", men jag vet inte vad som menas med det exakt, men mannen var känd för att ha ngt fel i huvudet helt enkelt, och Catrine sa själv att mannen var totalt knäpp.

Enligt vittnet erbjöd sig Catrine att sälja cannabis för 1000 kr till den högljudda mannen och hans kompis, men hon ville blåsa männen, och det var alltså en ganska rejäl summa det handlade om. Detta ska ha skett i början på juni 1984, den 8:e om jag minns rätt. Huruvida blåsningen avstyrdes eller om de båda männen blev blåsta och om de ville hämnas, det har jag ingen aning om ...

Man kan förresten undra över hur ofta Catrine var i S-holm de sista åren. Våren 1982 uppgav hon att hon varit 4 år i Portugal, och mellan sommaren 1983 och början på 1984 var hon också i Portugal, ett halvår alltså.

Ska man tro det Catrine själv säger så var hon alltså i Portugal from våren 1978 till våren 1982, och sedan stannade hon ett år kanske (om hon reste då också vet jag inte) fram till hösten 1983, drog till Portugal, kom tillbaka till Stockholm 1984, och levde efter det i ett halvår. Det betyder att Catrine som mest tillbringade 1,5 år i Stockholm under sina sista sex levnadsår, och Stockholmsvistelsen var då uppdelad på två korta perioder.

Det är kanske inte så konstigt att Catrine inte var så känd för polisen när hon dog. Och man kan notera att Catrine inte kallas prostituerade (prost.) i polisens papper, hon kallades barnsköterska, och kanske var Catrines sexsäljande ett sent inslag i hennes liv, det får vi aldrig veta säkert ...

Och man kan också fundera över resorna till Portugal, som är känt för billigt heroin. Catrines man åkte dit för narkotikabrott, liksom Catrine själv, som ju langade, och det är fan så konstigt att ingen utredare slogs av den uppenbara möjligheten att Catrines resor till Portugal hade med langande att göra.

En väninna sa till Polisen att Catrine mådde bra när hon kom från Portugal, att hon var ren, men så fort hon kom hem så började Catrine missbruka igen. Denna väninna var samma person som sa att Catrine var stor i heroin.
Citera
2013-10-03, 11:17
Medlem
Intressant Eremona och inte ett dugg förvånande. Det är precis som jag föreställde mig att hon levde, en person som i första hand vill försörja sig genom bedrägerier, stöld och knarklangning (snabba cash) och försätter sig i livsfara genom att provocera farliga typer.
Det är verkligen sjukt att Hanna Olsson har fått föra hennes anhörigas talan. CdC är unik i den meningen att hon helgonförklarats post mortem trots att allt pekar på att hade hon (råkat) överleva och "hittat en snäll gubbe" med jämna mellanrum så hade hennes barn sannolikt hatat henne och distanserat sig.

"Saba" befann sig på något rehab i Portugal under en period. Det låter inte otroligt att CdC övervägde smuggling från Portugal.
Citera
2013-10-03, 11:20
Medlem
På resande fot, sammandrag, Ragnars uppgifter

I utredningsmaterialet finns ett sammandrag, utskrivet på dator av en advokatfirma den 11/9 1984, och överskriften är "U: Lindgren Ragnar" Advokatfirmans sammanställning av RL:s uppgifter ser ordagrant ut så här:

Efter sin födelsedag 10/6 fått två samtal från Catrine. Åberg och Möller lämnat Ösmo natten 10/6. Hjulfors stannat till 5/7 och erhållit 3.500 kr för utfört arbete. 13/6 Catrine ringt till Ösmo. Anledningen hon ville hyra lilla stugan. Hört telefonsamtal från Lissabon först bestämdes träff i Paris sedan Amsterdam till sist i Köpenhamn. Den enda plats Catrin nämnt i Solna är adressen till modern. Åberg någon gång nämnt man i city som kontaktat Catrin. Denne skall ha två schäferhundar. Har aldrig sett Catrin med större radio som Åberg talat om och som inlämnats på CST.

Catrine växlade pengar i början av juni, förberedde uppenbarligen en resa, och hon var ju ofta i Portugal, och uppgiften om resplaner är mkt intressant, och självklart kan Catrine ha begett sig just till Köpenhamn och kommit tillbaka till Stockholm kort före sin död, vilket kan förklara hennes försvinnande (hade hon rest till Portugal eller Frankrike hade det synts i register) och bristen på sammanhängande uppgifter om vad Catrine gjorde i city sista tiden, en infobrist som iofs kan bero på polarnas oförmåga eller ovilja att prata med polisen på ett vettigt sätt.

De två hundarna kan möjligen kopplas ihop med misshandelsincidenten i början på juni, som jag skrivit om i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp44100679 Ett vittne (MO) sa att Catrine pratade om en hund, och TÅ har också sagt att Catrine hotades i Kungsträdgården, av en man med hundar. Vad jag vet är TÅ och MO de enda vittnen som pratat om hundar i samband med Catrine.
Citera
2013-10-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

Otroligt. Rimligtvis borde polisen ha undersökt denna lokal. Och granskat botanikan vid fyndplatserna. Men icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in