2013-10-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
65 kr tim/usa - inte ovanlig lön - varför tror ni man har packare i snabbköpen-
skulle de ha höga löner skulle de inte finnas - lönspridningen i usa är stooor.
MEN DET FINNS MINIMILÖNER - det finns inte i ankdammen - småfolkets
paradis.

Förvånande att josh tränar/orkar träna - han får ju träning på jobbet - ja bära
plank är tungt.

Kolla filmer o läs om Scaffolders i UK

Nyproducerad stor 2a i Ankeborg kostar 9,500 kr/mån.

Vet dam som tjänar 24 k före skatt som lärare - har fått mobil-
IPAD o macbook och har lön på långa somrar, höstlov jul-nyår
o sportlov - det får du inte som förskollärare - det enda som
är bra med det sista är om man får ha med sina egna barn
gratis - som mamz är lärarjobbet bra

Du får det att låta som att den damen har det bra som tjänar 24000 kr före skatt som lärare. Då kan jag meddela att hon inte har en hög lön. Som assistent i skolan ligger man på 25000... som lärare är det minst 28000 som gäller i Sverige
Citera
2013-10-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Du får det att låta som att den damen har det bra som tjänar 24000 kr före skatt som lärare. Då kan jag meddela att hon inte har en hög lön. Som assistent i skolan ligger man på 25000... som lärare är det minst 28000 som gäller i Sverige

Är de sant skulle kanske satsa på det men vad ligger förskollärare på då? För jag kollade upp och det stod typ 23 innan skatt.

Men sen är väl de viktigaste att man trivs hade trivts bäst som förskollärare
Citera
2013-10-02, 11:13
Medlem
Linda - läraryrket är just nu ett bristyrke - in på lärarhögskolan direkt o få
lön på loven.

Lärarlönerna varierar med kommunerna

Lärardamen är väldigt nöjd med sina 24 k mån - är inte behörig/
har inte gått lärarhögskolan - men har fast anställning - första året
som fast 24 k - hon tycker om att resa o gillar de långa betalda ledig-
heterna - hon har tidigare alltid haft sämre betalt o mer slit.

På kommunala dagis får man inte ha med sig egna barn* gratis - så
OM man har barn i dagisålder varför skall man då jobba på kommunalt
dagis. Låt oss säga att man har barn o äger ett privat dagis - varför skulle
man inte ha sina egna barn på detta utan att betala?

* men kommunala dagis ägs ju av de som arbetar där OM de är kommun-
invånare - varför skall de inte få ha med sig sina egna barn gratis i sitt
eget dagis - precis dom de som driver ett eget privat dagis?

Det är något sjukt med det här landet - kör jag lastbil får jag så klart låna
den gratis vid behov - i alla fall där jag jobbar/skulle jobba
Citera
2013-10-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Linda - läraryrket är just nu ett bristyrke - in på lärarhögskolan direkt o få
lön på loven.

Lärarlönerna varierar med kommunerna

Lärardamen är väldigt nöjd med sina 24 k mån - är inte behörig/
har inte gått lärarhögskolan - men har fast anställning - första året
som fast 24 k - hon tycker om att resa o gillar de långa betalda ledig-
heterna - hon har tidigare alltid haft sämre betalt o mer slit.

På kommunala dagis får man inte ha med sig egna barn* gratis - så
OM man har barn i dagisålder varför skall man då jobba på kommunalt
dagis. Låt oss säga att man har barn o äger ett privat dagis - varför skulle
man inte ha sina egna barn på detta utan att betala?

* men kommunala dagis ägs ju av de som arbetar där OM de är kommun-
invånare - varför skall de inte få ha med sig sina egna barn gratis i sitt
eget dagis - precis dom de som driver ett eget privat dagis?

Det är något sjukt med det här landet - kör jag lastbil får jag så klart låna
den gratis vid behov - i alla fall där jag jobbar/skulle jobba

hmmm! Jaa det tåls att tänka på! Men förskollärare är också bristyrke. och jag är van vid 14-16 k UT i månaden INNAN. Nu får jag 5500 för aktivitetstöd. Hade jag fått ut 16k hade jag varit nöjd =)
Väntar iaf svar från tre olika högskolor (distansutb), får reda på i dec om jag kommer in. Kommer jag in (vilket jag TROR) så kör jag på de, annars kanske jag ska testa lärare OCKSÅ tänkte utb mig till sjuksköterska ett tag men de vet jag inte längre :P

Men vill utbilda mig på distans, ekonomin tillåter inget annat nu Måste jobba också =)
Citera
2013-10-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaRomeroo
Tajt budget? Vem har sagt det? Som jag skrev vi har och har haft pengar! " ni går 13000 back var månad". Det gjorde vi intw. För vi betala inte. Så om du förstår förvrängde lf det.
Tack klart vi klarar det

Och där har vi förklaringen till att ni hamnade i Lyxfällan. "Vi gick inte 13.000 back varje månad för vi betalade inte"
Oavsett om man betalar räkningarna eller inte så går man ändå back med det belopp som skulle ha betalats!
Citera
2013-10-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Och där har vi förklaringen till att ni hamnade i Lyxfällan. "Vi gick inte 13.000 back varje månad för vi betalade inte"
Oavsett om man betalar räkningarna eller inte så går man ändå back med det belopp som skulle ha betalats!

Auuufan. Men det är inte så att vi äter skorpor och vatten var månad. De va de jag trodde du menade med tajt budget...

Jaa jag fick ju förklara så vissa förståe!
Citera
2013-10-02, 18:17
Medlem
Snobbs avatar
Om man vill plugga till lärare så bör man bestämma sig från början om man vill jobba på förskola, grundskola eller gymnasieskola. Det är stor skillnad. Sen så måste man ha ett rent register hos polisen. Inga förskolor eller skolor anställer personer som är vålds- eller sexbrottslingar. Det gäller även för praktikanter.

BTW, jag misstänker att det kan vara svårt att få en anställning om man varit med i lyxfällan och fått privata problem vädrade i TV. Sverige är litet och ekonomiska problem är något man håller tyst om. Läraryrket är extra känsligt, man måste framstå som stabil, mogen och ansvarstagande när man har ett sådant uppdrag. Jag tror att barnens föräldrar skulle kunna reagera kraftigt om en person från Lyxfällan skulle ta hand om deras barn. Jag är inte speciellt dömande men de flesta vill vara på den säkra sidan när det gäller barn.
Citera
2013-10-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Om man vill plugga till lärare så bör man bestämma sig från början om man vill jobba på förskola, grundskola eller gymnasieskola. Det är stor skillnad. Sen så måste man ha ett rent register hos polisen. Inga förskolor eller skolor anställer personer som är vålds- eller sexbrottslingar. Det gäller även för praktikanter.

BTW, jag misstänker att det kan vara svårt att få en anställning om man varit med i lyxfällan och fått privata problem vädrade i TV. Sverige är litet och ekonomiska problem är något man håller tyst om. Läraryrket är extra känsligt, man måste framstå som stabil, mogen och ansvarstagande när man har ett sådant uppdrag. Jag tror att barnens föräldrar skulle kunna reagera kraftigt om en person från Lyxfällan skulle ta hand om deras barn. Jag är inte speciellt dömande men de flesta vill vara på den säkra sidan när det gäller barn.

ja det vet jag redan har ett rent brottsregister så det är ingen fara tror jag bestämde mig för några år sen att bli förskollärare. Men undrar hur det blir nu när jag har eget barn. Tror inte det ändrats. Jo det är sant. Men den förskolan har jag varit på innan och känner föräldrarna och just dom är inte dömande
Citera
2013-10-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb

Btw, så tänkte jag också. Om det blir svårare med jobb efter lyxfällan. Men det återstår att se folk ser ju att vi VILL laga skadan så att säga. Och att vi tar tag i det, medans det sitter en annan bredvid på arb. Intervjun med skulder över öronen och skiter i vilket.

Men vi får se vad framtiden visar vi är iaf snart skuldfria och det är det viktigaste just nu
Citera
2013-10-02, 22:31
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Btw, så tänkte jag också. Om det blir svårare med jobb efter lyxfällan. Men det återstår att se folk ser ju att vi VILL laga skadan så att säga. Och att vi tar tag i det, medans det sitter en annan bredvid på arb. Intervjun med skulder över öronen och skiter i vilket.

Men vi får se vad framtiden visar vi är iaf snart skuldfria och det är det viktigaste just nu
Varför köpte ni och sålde mobiler? Var det för att blåsa Tre? Retorisk fråga (såklart), men är ändå intresserad av svaret.
Citera
2013-10-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Varför köpte ni och sålde mobiler? Var det för att blåsa Tre? Retorisk fråga (såklart), men är ändå intresserad av svaret.

Helt ärligt så minns jag inte vems ide det var nää men vi tänkte inte... jag va inte ute efter att blåsa någon. Dock blev det ju så. Men nu rättar vi våra fel plus ränta

Men de va nog ingen mobil från 3! Tror de va telenor och tele2..
Citera
2013-10-02, 23:14
Medlem
Citat:
Helt ärligt så minns jag inte vems ide det var nää men vi tänkte inte... jag va inte ute efter att blåsa någon. Dock blev det ju så. Men nu rättar vi våra fel plus ränta

Men de va nog ingen mobil från 3! Tror de va telenor och tele2..
Inte ute efter att blåsa någon? Skärp dig, ni gjorde det medvetet för att ni trodde att ni aldrig skulle behöva betala tillbaka det.

Vilken förskola tror du vill anställa nån idiot full med tatueringar? Men så långt tänkte du förstås inte när du kladdade ner dig med bläck...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in