2013-10-02, 10:29
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futy
Helt grön på allt som har med aktier och fonder att göra. Jag har cirka 40 000 som bara ligger och skräpar på ett swedbanksparkonto, vilket jag trots mina ringa kunskaper inom sparandet förstår är rätt onödigt då jag utan tvekan kan få bättre ränta nån annanstans.

Så jag har startat ett konto på Avanza och tänkte att jag skulle sätta in hälften av dessa 40 000 i fonder och undrar nu om det finns några, typ, idiotsäkra fonder att investera i? Jag hade tänkt att pengarna skulle ligga i minst 5 år.

Tacksam för svar och användbara tips!

Glömde att tillägga att jag hade tänkt att sätta in cirka 2000 spänn varje månad också.

MVH.
Det är smartare om du väljer att sprida ut dessa 20000 i flera olika köporders än i ett enda köp, så minskar du risken. Många fonder är dyra idag och det finns en risk att marknaden kommer att gå ner på fem års sikt. Har hört mycket bra om Skagens olika fonder. Om du inte vill vara så aktiv så kan du välja en indexfond, gör börsen ett bra år så ökar värdet på dina andelar och omvänt. Håll extra koll på vilken avgift förvaltarna kräver så borde allt gå bra.
2013-10-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
"Köp Bull El X4 S"
http://ravarumarknaden.se/seb-ravarukommentarer-30-september-2013-bull-el-x4-s/

Elpriset har fortsatt upp, vilket har fört med sig att vår rekommendation av EL S gett 5% den senaste veckan och BULL EL X4 S har gett 17% i avkastning. Vi ser att vi närmar oss ett tekniskt motstånd på 44.55 euro per MWh. Trots vad vi skriver nedan, tror vi det kan finnas anledning att tro att det kan komma en rekyl nedåt. Detta är ett utmärkt tillfälle att komma in i marknaden på. Den här haussen drivs av långsiktiga förändringar i marknaden för kol och energi, som varit fallande i tre år och nu vänt upp igen...

Det låter ju logiskt att köpa el nu när det blir kallare. Om man skulle köpa BULL EL X4 S, som dom rekomenderar. Vad kör man för horisont? Till typ mars då det börjar bli varmare, eller behåller man mycket längre än så?
Känns det inte fel att tala om tekniskt motstånd när det kommer till el. Står ju 100tals reservkraftverk redo att börja producera när priset går upp.
Men de där bull certifikaten räknas väl inte mot spotpriset?
2013-10-02, 10:42
Medlem
Uppfattar jag det rätt som att skillnaden mellan mini futures och bear/bull är att mini futures inte avräknas varje dag? Dvs det är ditt inköpspris det går mot? I tillägg kommer räntan etc. men bortse från den. Eller avräknas mini varje månad?
2013-10-02, 10:53
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Uppfattar jag det rätt som att skillnaden mellan mini futures och bear/bull är att mini futures inte avräknas varje dag? Dvs det är ditt inköpspris det går mot? I tillägg kommer räntan etc. men bortse från den. Eller avräknas mini varje månad?
Till skillnad från BULL/BEAR certifikat så är det inte daglig hävstång på Mini Futures utan hävstången blir lägre ju mer de ökar i värde och högre när de sjunker i värde.

Jag gav detta exempel i en annan tråd men det kan vara värt att ta upp igen:

Det viktiga är även att tänka på att den hävstång som du ser i kortnamnet för certifikat endast gäller intradag. Detta innebär att du inte kan hålla instrumentet över en lång period och lita på att instrumentet då följt underliggande x hävstång. Köper du exempelvis BULL GULD X3 på 100 kr och guldet går ner med 10% under en dag så tappar ditt certifikat 30% i värde till 70 kr. Om guldet nästa dag går upp med 11% så är guldet tillbaka på +/-0 men ditt certifikat har då endast gått upp med 33% vilket ger en uppgång till 93,1 kr. Du är alltså fortfarande back ca 7%. Givetvis är detta ett extremfall men det visar ändå på vikten av att förstå innebörden av daglig hävstång.

En Mini Future med guld som underliggande hade däremot varit tillbaka på +/-0 eftersom hävstången då hade ökat efter fallet. Detta gör att Mini Futures kan vara lämpligare att använda om man tänkt ligga kvar med innehavet under längre perioder.

Läs gärna mer om de olika instrumenten på NGM:s hemsida. De har riktigt bra utbildningsmaterial. Det är viktigt att läsa på om hävstångsinstrument noggrant innan eventuellt köp.

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-10-02 kl. 10:55.
2013-10-02, 11:50
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Känns det inte fel att tala om tekniskt motstånd när det kommer till el. Står ju 100tals reservkraftverk redo att börja producera när priset går upp.
Men de där bull certifikaten räknas väl inte mot spotpriset?

Jag vet inte, jag har ingen stor kunskap om det här det är därför jag skriver i den här tråden . Men fick tips om den plus att de tipsar på sidan i sig så det var därför jag blev nyfiken. Vad tror du själv om den? Och horisonten?
2013-10-02, 14:03
Medlem
Betongbarns avatar
AvanzaBank

Jag sålde idag alla mina innehav på AvanzaMini och begärde en överföring till mitt ISK som också ligger hos Avanza. Hur lång tid innan pengarna finns på ISK kan jag räkna med?

Mvh BB
2013-10-02, 14:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
AvanzaBank

Jag sålde idag alla mina innehav på AvanzaMini och begärde en överföring till mitt ISK som också ligger hos Avanza. Hur lång tid innan pengarna finns på ISK kan jag räkna med?

Mvh BB
Hej!

Det beror lite på hur du genomförde överföringen. Lade du den som ett vanligt uttag så tar det ca en halv bankdag, om du skrev ett meddelande till oss så sker det först när någon tar meddelandet under bearbetning. Det går dock utmärkt att ringa oss på 08-562 250 00 så gör vi överföringen så den sker med en gång.

/Daniel, Avanza Bank
2013-10-02, 15:59
Medlem
Hur fungerar den icke befintliga utdelningen i fonder? Istället återinvesteras utdelningen har jag förstått det, betyder det att jag automatiskt får fler fondandelar likställt med utdelningen?

Tex: jag är berättigad till en utdelning på 100kr. En fondandel är på utdelningsdagen värd 50kr. Får jag då 2 fondandelar?
2013-10-02, 16:13
Medlem
lostfordummiess avatar
Jag har precis klarat mina sista 7.5 poäng för att bli beviljad CSN. Jag undrar hur lång tid det det tar för CSN att få in betyget?
2013-10-02, 16:13
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Hur fungerar den icke befintliga utdelningen i fonder? Istället återinvesteras utdelningen har jag förstått det, betyder det att jag automatiskt får fler fondandelar likställt med utdelningen?

Tex: jag är berättigad till en utdelning på 100kr. En fondandel är på utdelningsdagen värd 50kr. Får jag då 2 fondandelar?
Hej!

Tidigare så var svenska fonder skattepliktiga för följande punkter:
  1. Kvarstående utdelningsbart belopp från tidigare år.
  2. Fondens resultat enligt resultaträkningen.
  3. Avdrag för ej skattepliktiga realiserade och orealiserade vinster på finansiella instrument under räkenskapsåret.
  4. Tillägg för ej avdragsgilla realiserade och orealiserade förluster på finansiella instrument under räkenskapsåret.
  5. Utnyttjande av avräkningsbar kupongskatt.
  6. Tillägg av ett belopp motsvarande den schablonberäknande skattemässiga intäkten.

Det medförde att fonderna istället delade ut den skattepliktiga summan till fondandelsägarna (som sedan skattade 30% på utdelningen) för att undvika dubbelbeskattning. Detta ledde till att fondandelsvärdet sjönk men att du fick fler fondandelar för utdelningssumman efter beskattning skett.

2012 så togs denna skatteplikt bort för fonderna och istället så infördes en ny schablonskatt för fonder vilket innebär att om man har ett vanligt fondkonto så dyker 0,4% av fondandelsvärdet upp som en schablonintäkt på sin deklaration och man skattar sedan 30% på denna summa.

Nu behöver alltså inte längre svenska fonder ge någon utdelning (vilket bara gjordes av skattemässiga skäl tidigare) vilket gör att de är mer konkurrenskraftiga mot andra europeiska fonder.

/Daniel, Avanza Bank
2013-10-02, 16:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostfordummies
Jag har precis klarat mina sista 7.5 poäng för att bli beviljad CSN. Jag undrar hur lång tid det det tar för CSN att få in betyget?
CSN har det i princip så fort som din skola har rapporterat in betyget till betygsdatabasen LADOK (som kan gå under andra lokala namn, t ex UPPDOK).
2013-10-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Tidigare så var svenska fonder skattepliktiga för följande punkter:
  1. Kvarstående utdelningsbart belopp från tidigare år.
  2. Fondens resultat enligt resultaträkningen.
  3. Avdrag för ej skattepliktiga realiserade och orealiserade vinster på finansiella instrument under räkenskapsåret.
  4. Tillägg för ej avdragsgilla realiserade och orealiserade förluster på finansiella instrument under räkenskapsåret.
  5. Utnyttjande av avräkningsbar kupongskatt.
  6. Tillägg av ett belopp motsvarande den schablonberäknande skattemässiga intäkten.

Det medförde att fonderna istället delade ut den skattepliktiga summan till fondandelsägarna (som sedan skattade 30% på utdelningen) för att undvika dubbelbeskattning. Detta ledde till att fondandelsvärdet sjönk men att du fick fler fondandelar för utdelningssumman efter beskattning skett.

2012 så togs denna skatteplikt bort för fonderna och istället så infördes en ny schablonskatt för fonder vilket innebär att om man har ett vanligt fondkonto så dyker 0,4% av fondandelsvärdet upp som en schablonintäkt på sin deklaration och man skattar sedan 30% på denna summa.

Nu behöver alltså inte längre svenska fonder ge någon utdelning (vilket bara gjordes av skattemässiga skäl tidigare) vilket gör att de är mer konkurrenskraftiga mot andra europeiska fonder.

/Daniel, Avanza Bank

Tack för svar,
men vad händer med utdelningarna då? Roffar fondbolaget åt sig dom och köper bubbel och snittar?
Kan även vara så att jag har missförstått svaret totalt. Är fortfarande helt grön inom värdepapper, men man lär sig och förstår sakta men säkert.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in