Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Visst har den industriella revolutionen gjort att levnadsstandarden har höjts.
Ja, det har den.
Citat:
Sedan är en annan fråga var den här världen är på väg.
Det är samma fråga som man har ställt sig sedan folk kunde tala. Varenda generation har tittat på den nästa och skakat på huvudet.
Citat:
Kan man expandera ekonomin hela tiden eller vad blir följden? (läs gärna Cervankes krönikor i SVD)
Lever mänskligheten över sina tillgångar?
Är rent vatten snart den viktigaste naturtillgången?
Kan det t om leda till krig? (enligt FN kan bara detta leda till enorma följder och konflikter)
Har vi en uppvärmning av vår planet?
Frågar du mig eller? Jag är nämligen ingen expert och avskyr att spekulera i sådant som går att ta reda på (tänker dock inte börja nu). Det enda jag kan säga att jag vet något om är den sista punkten, och ja, vår planet blir sakta varmare, och ja, vi människor står delvis för den uppvärmningen.
Vad är problemet? Eller, snarare... Var i detta ser du harmageddon?
Citat:
Så det finns globala problem som människan idag har mycket svårt att hantera och man räknar att flera av dessa är så allvarliga att det utgör ett hot mot människan.
"Hot mot människan", vad menar du exakt?
Även om många säkert får sätta livet till så kommer det med all sannolikhet finnas gott om människor kvar, om vi nu inte snackar stenskott ā la
Theia.
Lite krig, svält och digerdöd hör till. Sådan är vår historia sedan dag ett. Blodig och hård.
Just the way I like it....