2013-10-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Du skrev ordagrant:

"Trams mängder av JV kommer tillbaka till församlingarna och de sista två åren mer än någonsin."
Jag upprepar att det verkar inte så när man ser till siffrorna. För inte är det väl så att JV dör i större omfattning än övriga befolkningen?
Ja, jag uppfattar det som personangrepp när du börjar referera till mitt nick och säga att alla "som kallar sig Gitte".
Sådant hör inte hemma i en seriös diskussion!

Haha ja jag ber dig väl ännu en gång om ursäkt om jag gjorde dig ledsen, jag tyckte det var med glimten i ögat men som sagt humorn är olika

Ja jag skrev mängder av JV kommer tillbaka och inte de flesta utan det citerade du fel.
Kanske din tur att be om ursäkt?

Jo så är det även om man ser till siffrorna.
Jag tror iof att det finns fler som är JV och som är äldre sett utifrån ett samhällsperpektiv och det skulle kunna generera lite högre dödstal än samhället i snitt.
Sedan ska ju antalet som återigen blir JV ställas mot de som blir uteslutna och overksamma precis som jag skrev.
vad är det konstiga i resonemanget?
vad är det du inte förstår?
Citera
2013-10-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Visst har den industriella revolutionen gjort att levnadsstandarden har höjts.

Sedan är en annan fråga var den här världen är på väg.
Kan man expandera ekonomin hela tiden eller vad blir följden? (läs gärna Cervankes krönikor i SVD)
Lever mänskligheten över sina tillgångar?
Är rent vatten snart den viktigaste naturtillgången?
Kan det t om leda till krig? (enligt FN kan bara detta leda till enorma följder och konflikter)
Har vi en uppvärmning av vår planet?
Det är lite som när flera gjorde sig lustig av att aftonbladet skrev om att det blev ett varmare klimat och de som gjorde sig lustig menade att det stämmer ju inte för vintern i Sverige hade varit jättekall.
Sverige är inte världen men dock en liten del av den.

Så det finns globala problem som människan idag har mycket svårt att hantera och man räknar att flera av dessa är så allvarliga att det utgör ett hot mot människan.

Men hur långt fram i tiden skulle du säga att dagens förbättrade värld skjuter upp Harmageddon?
Stridsfrågan är långt ifrån avgjord när så mycket har blivit bättre.
Allt ska ju gå åt h-vete först som du vet.
Citera
2013-10-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
När JV kritiserar hela sin omvärld kallas det för information, när JV kritiseras kallas det för smutskastning?
Var det så du menade?

Så JV kritiserar hela sin omvärld?
Du verkar inte veta så mycket om hur vi ser på vår omvärld.
Citera
2013-10-01, 23:44
Medlem
Citat:
Vad menar du att ökningen bevisar?
Att ni har rätt?
Mormoner och flera andra samfund ökar ännu mer.
Har de mer rätt då?

Läs tråden är du snäll!!

Detta är ett inlägg angående Gittes inlägg om JV ökning i Sverige, eller det faktum att det är 0% tillväxt i Sverige för tillfället.
Jag förklarade att Sverige är ett utav de svåraste länderna ur ett religiöst perspektiv.
Men JV är en global organisation och därför är det ju intressant att se de ur ett globalt perspektiv och inte bara utifrån Sverige.

Jag har inte skrivit något om att ökningen i sig skulle ha något med att man skulle ha mera rätt, det är du som skriver det.
Citera
2013-10-01, 23:50
Medlem
Citat:
Så JV kritiserar hela sin omvärld?
Du verkar inte veta så mycket om hur vi ser på vår omvärld.

Jag vet det mycket väl.
Omvärlden förtjänar att förintas av er Gud om de inte blir JV, enligt er.
Citera
2013-10-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Men vuxna som fötts in i organisationen, indoktrinerats och ställs mot hotet av social isolering om de skulle hoppa av räknas däremot in.

Ingen indoktrineras och ställs inför hot av social isolering. /Vet vad du kommer svara/
Om inte personen är ett döpt vittne så räknas han/hon inte in. Du kan studera och gå på möten i flera år,men om du inte döps,så är du inget Jehovas vittne.
Citera
2013-10-01, 23:54
Medlem
Citat:
Läs tråden är du snäll!!

Detta är ett inlägg angående Gittes inlägg om JV ökning i Sverige, eller det faktum att det är 0% tillväxt i Sverige för tillfället.
Jag förklarade att Sverige är ett utav de svåraste länderna ur ett religiöst perspektiv.
Men JV är en global organisation och därför är det ju intressant att se de ur ett globalt perspektiv och inte bara utifrån Sverige.

Jag har inte skrivit något om att ökningen i sig skulle ha något med att man skulle ha mera rätt, det är du som skriver det.

"För tillfället" har väl varat ganska länge?
Det finns färre JV i Sverige nu än för 20 år sen.

Det framgår förresten inte vad du svarar på i det inlägget.
Senast redigerad av Kalten 2013-10-02 kl. 00:06.
Citera
2013-10-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Ingen indoktrineras och ställs inför hot av social isolering. /Vet vad du kommer svara/
Om inte personen är ett döpt vittne så räknas han/hon inte in. Du kan studera och gå på möten i flera år,men om du inte döps,så är du inget Jehovas vittne.

Pressen på att döpas är ganska stor.
Nyligen ojade sig en representant från Styrande Kretsen över att det fanns såna i 13-15 års ålder som ännu inte hade döpt sig.
Citera
2013-10-02, 00:10
Medlem
Citat:
Det är ingen som diskuterar om pedofiler förekommer bland JV.
Kritiken gäller den policy som i praktiken ofta har resulterat i skydd av pedofiler och underlättat för dem att söka nya offer + kravet på 2 vittnen annars läggs fallet ner.

Ja vi har exakt samma problem i svenska domstolar när ord står mot ord.
Det ska ju vara ställt "utom rimlig tvivel" och det är svårt i många brottsfall där det inte finns vittnen och ord står emot ord.
Att döma någon efter bara en anklagelse eller misstanke går ingen svensk domstol med på.
Bevisbördan är svår i de här fallen.
Här kan du ju läsa om hur fel det kan bli trots de bästa intentionerna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16838314.ab
Men vi är noga när det kommer upp anklagelser och vi gör allt för att skydda barnen bland annat genom att informera föräldrarna samt att personen inte ska vara i närheten av barn.
Men det går ju inte att utesluta någon för det om det inte finns några bevis.

Jag tror att du behöver läsa på lite bättre om vad ni tror om FN.

"Förenta nationerna är faktiskt en världslig sammansvärjning mot Jehova Gud och hans överlämnade vittnen på jorden. Det är faktiskt en konspiration där de världsliga nationerna slår sina kloka huvuden ihop och smider ränker om vad de skulle kunna göra mot Jehova Guds synliga organisation på jorden. Konspirationen under ”avslutningen” på denna ”tingens ordning” förebildades av den konspiration som omnämns i Jesaja 8:12 (NW)." - Vakttornet 1/9 87 s.20

Det är den "sammansvärjningen mot Jehova Gud" som ni hade ett medlemskap i under nästan 10 år.
Därav hyckleriet.

Inget av det du skriver om FN är inget som jag visste innan så jag behöver nog inte läsa på det lite bättre
Så här skriver vi bland annat om FN: Jehovas vittnen bevarar sig därför strikt neutrala och blandar sig inte i politiska angelägenheter. De underblåser aldrig revolutioner och tar inte del i civilt motstånd. I*stället erkänner de att någon form av myndighet är nödvändig för att upprätthålla lag och ordning i det mänskliga samhället.
Jehovas vittnen betraktar Förenta nationerna på samma sätt som de betraktar andra världsliga myndigheter. De erkänner att Förenta nationerna fortsätter att existera med Guds tillåtelse. I*överensstämmelse med Bibeln visar Jehovas vittnen alla de styrande tillbörlig respekt och lyder dem så länge denna lydnad inte kräver att de överträder Guds bud.

Däremot så tror vi att FN kommer att ha en betydande roll i framtiden, där FN kommer mena sig kunna göra det som vi anser att bara Guds rike kan göra nämligen åstadkomma fred och säkerhet på jorden.

Så vi har inga problem med FN och vi försöker inte motverka FN varken i ord eller gärning. Däremot tror vi inte att en organisation som grundar sig på politiska makter kan lösa mänsklighetens problem.
Citera
2013-10-02, 00:14
Medlem
Citat:
Jag vet det mycket väl.
Omvärlden förtjänar att förintas av er Gud om de inte blir JV, enligt er.

När det kommer till dömande så är det enligt vår uppfattning att han som skapat hela universum som står för det.
Vi kan inte veta hur han kommer att döma, det står i bibeln att han kan se varje människas hjärteinställning och kommer att döma den här världen utifrån det. Detta gäller JV och alla andra som bor på jorden enligt vår förståelse av bibeln.
Citera
2013-10-02, 00:17
Medlem
Citat:
Pressen på att döpas är ganska stor.
Nyligen ojade sig en representant från Styrande Kretsen över att det fanns såna i 13-15 års ålder som ännu inte hade döpt sig.

Det har jag svårt att tro.. Var har du hört/läst det?
Citera
2013-10-02, 00:19
Medlem
Citat:
Inget av det du skriver om FN är inget som jag visste innan så jag behöver nog inte läsa på det lite bättre
Så här skriver vi bland annat om FN: Jehovas vittnen bevarar sig därför strikt neutrala och blandar sig inte i politiska angelägenheter. De underblåser aldrig revolutioner och tar inte del i civilt motstånd. I*stället erkänner de att någon form av myndighet är nödvändig för att upprätthålla lag och ordning i det mänskliga samhället.
Jehovas vittnen betraktar Förenta nationerna på samma sätt som de betraktar andra världsliga myndigheter. De erkänner att Förenta nationerna fortsätter att existera med Guds tillåtelse. I*överensstämmelse med Bibeln visar Jehovas vittnen alla de styrande tillbörlig respekt och lyder dem så länge denna lydnad inte kräver att de överträder Guds bud.

Däremot så tror vi att FN kommer att ha en betydande roll i framtiden, där FN kommer mena sig kunna göra det som vi anser att bara Guds rike kan göra nämligen åstadkomma fred och säkerhet på jorden.

Så vi har inga problem med FN och vi försöker inte motverka FN varken i ord eller gärning. Däremot tror vi inte att en organisation som grundar sig på politiska makter kan lösa mänsklighetens problem.

Du undvek det där med att FN är en världslig sammansvärjning mot Jehova Gud som Vakttornet skrev.
Är det okej att bli medlem i den sammansvärjningen?
Varför kan enskilda medlemmar uteslutas om de ansluter sig till en politisk organisation när det är tillåtet för ledningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in