• 1
  • 2
2013-10-01, 23:53
Medlem
Ni som betraktar er som feminister, vad tycker ni om traditionell pardans där det är mannen som för? Vore det inte mer jämlikt om kvinnan fick föra ibland?

Tanken slog mig efter att ha börjat på kurs (är kille). Borde jag känna mig skyldig som för? Det är ju inte bara ett privilegium utan kräver en del planering, fantasi, lyhördhet och tydlighet så visst kunde det väl vara skönt att slippa ibland. Eller är det omanligt? (Inte för att jag vet hur det skulle se ut, det är ju praktiskt att ha några regler som alla är överens om så man vet vad man gör. Det blir ju lite svårt om varannan bil kör vänstertrafik på gatorna).

Själv kallar jag mig inte feminist. Men skriver inte heller under på den anti-feministiska kultur som ofta kommer fram här på FB. Jag gillar lika rättigheter även om jag tycker man kan bejaka könsskillnaderna (det blir roligare så). Men det spelar ingen roll för ämnet. Är bara nyfiken på feministers syn på saken.
Citera
2013-10-02, 00:00
Medlem
Brmcs avatar
Ja alltså, nu finns det säkert någon jättehärlig människa som kommer mena på att det styrdans är en manlig konstruktion och är ett glasklart fall som visar hur mannen styr kvinnan. Men i min värld är det en ickefråga. Jag tror inte många män har någon dold diabolisk agenda i stil med "Ha! Nu får jag minsann den satans kvinnan att följa min minsta vink. Allt går enligt planen Så ja, nu ror jag dig i hamn, flicka lilla ...".

Även om man bör ändra på mindre saker för att komma åt större problem, är styrdans typ en så obefintligt liten sak att bry sig om. Det är väl trevligt med dans?

F.ö. kan man vara feminist och bejaka könsskillnader. Det kallas särartsfeminism.
Citera
2013-10-02, 00:18
Medlem
ninjutsus avatar
Detta gäller för all dans i princip. Mannen är den starke och dominante som styr och står för alla lyft. Kollar man på danskoreografi så spelar man extremt mycket könsroller och borde egentligen vara en ren mardröm för feminister.
Citera
2013-10-02, 00:28
Medlem
ManJuices avatar
Det är ju klart att flumfeministerna tillsammans med "genuspedagogerna" skulle klassa något så vackert som klassisk dans som en del av den "patriarkala strukturen". Där mannen i fråga "styr" kvinnan och att vi vaggas in i traditionella "könsroller".

Vanligt förekommande ord som feminister gillar att använda är just: könsroller, social konstruktion, hen, genusneutral, genusperspektiv, könsneutral, patriarkat, strukturer osv.

Citera
2013-10-02, 00:42
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Detta gäller för all dans i princip. Mannen är den starke och dominante som styr och står för alla lyft. Kollar man på danskoreografi så spelar man extremt mycket könsroller och borde egentligen vara en ren mardröm för feminister.

Ah, eller så är det en ickefråga. Brudar som dansar och blir objektifierade i videos är ett bra mycket större problem än om du skall bugga loss och styra Lisa, 49, hela natten på din lokala krog.
Citera
2013-10-02, 01:03
Medlem
Jag är inte feminist. Men jag gissar att alla kvinnor, oavsett politiska åsikter, längtar efter pardans där mannen styr, eftersom vi varenda jävla gympalektion hela skolgången var tvungna att dra runt med en massa tjejbacillsrädda pojkar som inte för sina liv vågade föra.
Citera
2013-10-02, 01:07
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ah, eller så är det en ickefråga. Brudar som dansar och blir objektifierade i videos är ett bra mycket större problem än om du skall bugga loss och styra Lisa, 49, hela natten på din lokala krog.
Jag talar inte bara om traditionell pardans, slå på teven och kolla på valfritt dansprogram som innefattar många olika stilar och koreografier så är det tydliga könsroller som gäller. Det gäller allt från uppvisning till pardans. En feminist som söker sig till dans torde ju tycka detta är jobbigt när man ska framhäva kvinnlighet respektive manlighet i dansen. Speciellt hen-feminister.
Citera
2013-10-02, 01:32
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Jag talar inte bara om traditionell pardans, slå på teven och kolla på valfritt dansprogram som innefattar många olika stilar och koreografier så är det tydliga könsroller som gäller. Det gäller allt från uppvisning till pardans. En feminist som söker sig till dans torde ju tycka detta är jobbigt när man ska framhäva kvinnlighet respektive manlighet i dansen. Speciellt hen-feminister.

Eller så är det som jag tidigare nämnt, en ickefråga. En feminist, typ jag själv, har inga som helst problem med att de dansar eller att mannen för, då det ö.h.t. varken hjälper eller stjälper jämställdheten. Uppvisningsdans där en halvnaken tjej skakar sin röv framför typ Snoop Lion är inte samma sak som en vals.

En feminist behöver inte alls tycka det är jobbigt när en försöker framhäva något manligt respektive kvinnligt. Som jag nämnde tidigare i tråden, särartsfeminism. Kolla upp det.

Men absolut, som jag sa finns det säkert de feminister som trycker på att det är p.g.a. patriarkal struktur. Jag gör det inte.
Citera
2013-10-02, 01:50
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Eller så är det som jag tidigare nämnt, en ickefråga. En feminist, typ jag själv, har inga som helst problem med att de dansar eller att mannen för, då det ö.h.t. varken hjälper eller stjälper jämställdheten. Uppvisningsdans där en halvnaken tjej skakar sin röv framför typ Snoop Lion är inte samma sak som en vals.

En feminist behöver inte alls tycka det är jobbigt när en försöker framhäva något manligt respektive kvinnligt. Som jag nämnde tidigare i tråden, särartsfeminism. Kolla upp det.

Men absolut, som jag sa finns det säkert de feminister som trycker på att det är p.g.a. patriarkal struktur. Jag gör det inte.
Särartsfeminister är mer undantag än regel men om vi låtsas att vi kan benämna en feminist som vettig så skulle det i så fall vara särartsfeministerna. Men om vi tänker det utifrån den typiske likhetsfeministens perspektiv så skulle det vara intressant att höra hur de ser på saken. En ultraradikal scumfeminist ser ju helt klart en patriarkal struktur i alla fall.

Sen det här med MTV där hoes skakar rumpa är väl mer ett negerproblem snarare än patriarkalt förtryck, fast jag kollar inte så mycket på den kanalen eller liknande videos så jag vet inte.
Citera
2013-10-02, 02:03
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Särartsfeminister är mer undantag än regel men om vi låtsas att vi kan benämna en feminist som vettig så skulle det i så fall vara särartsfeministerna. Men om vi tänker det utifrån den typiske likhetsfeministens perspektiv så skulle det vara intressant att höra hur de ser på saken. En ultraradikal scumfeminist ser ju helt klart en patriarkal struktur i alla fall.

Sen det här med MTV där hoes skakar rumpa är väl mer ett negerproblem snarare än patriarkalt förtryck, fast jag kollar inte så mycket på den kanalen eller liknande videos så jag vet inte.

Ja, det kanske det är i dagsläget. Dock tror jag många är särartsfeminister utan att ha ett hum om att det finns. Hur många hör man inte säga "Jag tror på jämställdhet men tycker män ska få vara män och kvinnor kvinnor". I stora drag är det särartsfeminism. Folk drar dock de konstiga parallellerna till feminism. Både från antifeministernas sida som feministernas sida.

Jag är likhetsfeminist och du får gärna läsa mitt första inlägg. Som sagt. Det är en ickefråga. Leta inte problem där det inte finns problem. Låt folk dansa om de trivs med att dansa så länge det inte är en förtryckarkultur. Bara för att mannen för tyder inte det på att han förtrycker kvinnan.

Ja givetvis släpar vi in rasbiologi i det här. Lättklädda damer fanns faktiskt i, hör och häpna, vit kultur också. Inom rockmusiken, tv-serier och dylikt. Baywatch är ett superbt exempel. Det handlar inte bara om hudfärg där, tyvärr.
Citera
2013-10-02, 02:13
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ja, det kanske det är i dagsläget. Dock tror jag många är särartsfeminister utan att ha ett hum om att det finns. Hur många hör man inte säga "Jag tror på jämställdhet men tycker män ska få vara män och kvinnor kvinnor". I stora drag är det särartsfeminism. Folk drar dock de konstiga parallellerna till feminism. Både från antifeministernas sida som feministernas sida.

Jag är likhetsfeminist och du får gärna läsa mitt första inlägg. Som sagt. Det är en ickefråga. Leta inte problem där det inte finns problem. Låt folk dansa om de trivs med att dansa så länge det inte är en förtryckarkultur. Bara för att mannen för tyder inte det på att han förtrycker kvinnan.

Ja givetvis släpar vi in rasbiologi i det här. Lättklädda damer fanns faktiskt i, hör och häpna, vit kultur också. Inom rockmusiken, tv-serier och dylikt. Baywatch är ett superbt exempel. Det handlar inte bara om hudfärg där, tyvärr.
Mja skulle nog säga att ingen vettig människa är feminist öht och att det allt som oftast handlar om indoktrinering eller att man är politisk korrekt.

Jaha, tolkade det som att du själv var särartsfeminist. Det var ju tråkigt att höra, beklagar.

Fast i Baywatch har du även män som springer runt i badbrallor och flexar med musklerna så det är nog ingen större skillnad. När det kommer till hoes som shakar ass så är det ofta vita brudar med en stor neger. Är det ingen neger så är det ofta en whigger som apar efter negern. Det tar det hela till en ny nivå men skulle nog inte säga att det är vit kultur eller kan jämföras med rockkultur.
Citera
2013-10-02, 02:18
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Mja skulle nog säga att ingen vettig människa är feminist öht och att det allt som oftast handlar om indoktrinering eller att man är politisk korrekt.

Jaha, tolkade det som att du själv var särartsfeminist. Det var ju tråkigt att höra, beklagar.

Fast i Baywatch har du även män som springer runt i badbrallor och flexar med musklerna så det är nog ingen större skillnad. När det kommer till hoes som shakar ass så är det ofta vita brudar med en stor neger. Är det ingen neger så är det ofta en whigger som apar efter negern. Det tar det hela till en ny nivå men skulle nog inte säga att det är vit kultur eller kan jämföras med rockkultur.

Ja precis, för indoktrineringen kan bara ske åt ett håll, eller? Gosh.

Jag tenderar att luta åt det hållet, men delas i vissa frågor med sär- och likartsfeminismen, men det är en helt annan fråga.

Sa jag någonstans att serien bara var sexistisk åt ett håll? Projicera inte massor nu. Nu talade jag om att the typical booty shake-hiphopdans inte är en hudfärgsfråga, då avklädda kvinnor förekommer i även vit kultur. Att sen hela serien är sexistisk för både män och kvinnor är en annan sak. Men nu var det inte det vi diskuterade.

Njae okej, för rockstjärnor som snortade koks på brudars rövar, knullade skiten ur stackars unga groupies och behandlade dem som skräp är inte hemskt eller sexistiskt. Eller? Nu går vi off topic dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in