2013-09-23, 14:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseTheRipper
Definition av måltidsuppehåll?

Anser att detta saknas i både arbetstidslagen samt mitt gällande kollektivavtal (IF Metall Stål- och Metallavtalet, röd)

Det bedrivs 5-skiftsarbete med kontinuerlig drift på min arbetsplats. -Därför finns inget utrymme för rast. Det finns heller ingen policy eller reglemente gällande eventuella pauser eller måltidsuppehåll.

Jag undrar därför om det finns någon definierad/skälig tidslängd för ett måltidsuppehåll?

I dagsläget jobbar vi 8,1 timmar/skift utan varken rast, paus eller måltidsuppehåll reglerat. Varken fackförbund eller chefer vet "vad som gäller". Driften "ska" vara konstant, oberoende av personalstyrka/personalbortfall.

Vad jag själv kan läsa mig till så är det, praktiskt taget, tvunget för arbetaren att denne skall arbeta 8,1h utan en enda rast/måltidsuppehåll/paus.

Eller träder någon arbetstidsregel in även för skiftarbetare? Paus efter 5h arbete?

I normalfall ja, efter 5h skall du ha rätt till 30min rast. Men för skiftarberare har detta förhandlats bort mot mindre veckoarbetstid. Tror det var 36h i veckan i snitt mot 40 i normaltid, måltiden skall intas då arbetet tillåter.

Så var det hos oss, men det kan väl vara olika.
2013-09-24, 20:45
Medlem
plastartiklars avatar
Hej!
Jag jobbar för ett bemanningsföretag som främst verkar inom dagligvaruhandel och har två frågor som rör samma sak. Jag upptäckte på min lönespec att min arbetsgivare dragit alla min 25 semesterdagar

....trots att jag bara ansökt om semester i totalt 19 dagar, varav 4 av dessa bör försvinna i.o.m att de är dagar då jag inte är schemalagd = jag har egentligen bara förbrukat 15.
Kan/får de göra så, alltså dra 7 dagar istället för fem om jag ber om exempelvis 'semester vecka 30'?!

Jag är schemalagd att vara ledig/jobba varannan helg och varannan tisdag men de har flera gånger bett mig jobba de dagar då jag ska vara ledig. I vissa fall har jag sagt ja, andra nej men det är även några då jag sagt "ja, men bara om jag får byta så jag är ledig en annan dag" - alltså: jag har aldrig bett om att få en extra ledig dag, bara byta så jag fortfarande får den "vilodag" jag har rätt till (och behöver). MEN nu har de alltså istället använt 4 av mina semesterdagar till de här bytena plus att de istället för att ge mig två karensdagar då jag varit sjuk har tagit en semesterdag samt en "ej semestergundad frånvaro"-dag till det.

Är det något som är lönt att tjafsa om eller får dom faktiskt göra så? Det känns ju inte ok men jag orkar inte dra upp något med dom om det inte är fel..Då alla mina semesterdagar, förutom 2, är obetalda så gör det ju ingen ekonomisk skillnad - men rätt ska ju ändå vara rätt!

Om det spelar någon roll så är de anslutna till Handels men jag är inte med i något alls än..
2013-09-30, 00:33
Medlem
Kan någon förklara begreppet intermittent anställning?
Alltså när man är anställd arbetspass för arbetspass. Det finns inte med i LAS så då är det väl inte tillåtet?
Eller glider det in under allmänn visstidsanställning på något sätt så att man har en ny visstidsanställning för varje dag?

Tack på förhand
2013-09-30, 00:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dustin2000
Kan någon förklara begreppet intermittent anställning?
Alltså när man är anställd arbetspass för arbetspass. Det finns inte med i LAS så då är det väl inte tillåtet?
Eller glider det in under allmänn visstidsanställning på något sätt så att man har en ny visstidsanställning för varje dag?

Tack på förhand

Japp, en typ av allmän visstidsanställning. Man kan faktiskt LASas in även med denna typ av anställningsform.

Citat:
En intermittent anställning är att anse som allmän visstidsanställning med där gällande regler, se avsnitt 3.3.2 Allmän visstidsanställning. Detta innebär dels att den intermittent anställda kan ha företrädesrätt till återanställning, dels att om den intermittent anställda har varit anställd i mer än två år under en femårsperiod, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning enligt 5 § LAS.
http://www.regelboken.nu/dokument/58
2013-09-30, 17:00
Medlem
Okej, men varför finns inte begreppet med i lagen då? Om det är en giltig "juridisk term" så måste det ju stå svart på vitt i lagen hur det funkar tycker man.

5 § [Lagreglerad visstidsanställning]
Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas
1. för allmän visstidsanställning,
o.s.v.

Eller är det så att en intermittent anställning egentligen är flera tidsbegränsade anställningar så varje arbetspass blir en ny allmän visstidsanställning men av bekvämlighetsskäl så hanterar man det som en "intermittent anställning"?
2013-09-30, 23:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Okej, men varför finns inte begreppet med i lagen då? Om det är en giltig "juridisk term" så måste det ju stå svart på vitt i lagen hur det funkar tycker man.

5 § [Lagreglerad visstidsanställning]
Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas
1. för allmän visstidsanställning,
o.s.v.

Eller är det så att en intermittent anställning egentligen är flera tidsbegränsade anställningar så varje arbetspass blir en ny allmän visstidsanställning men av bekvämlighetsskäl så hanterar man det som en "intermittent anställning"?
Exakt, kännetecknande för dessa anställningar är stycket som inte citerades och som återfinns ovanför i länken christery postade:
Citat:
Ibland är en timanställning konstruerad som en behovsanställning där arbetstagare som anmält intresse kallas in efter behov, s.k. intermittent anställning. Utmärkande för denna typ av anställning är att det uppkommer ett nytt anställningsförhållande vid varje arbetstillfälle. För att avgöra om anställningsförhållandet är en timanställning eller en intermittent anställning, är det av betydelse om arbetstagaren har rätt att tacka nej till ett erbjudande om arbete.
Vad vi talar om är alltså flera påföljande visstidsanställningar där det kan finnas ett "ramavtal" som reglerar de allmänna anställningsvillkoren men som "kräver" separata anställningsavtal för vart och ett anställningstillfälle.
Senast redigerad av Brain Damage 2013-09-30 kl. 23:24.
2013-10-01, 00:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Exakt, kännetecknande för dessa anställningar är stycket som inte citerades och som återfinns ovanför i länken christery postade:

Vad vi talar om är alltså flera påföljande visstidsanställningar där det kan finnas ett "ramavtal" som reglerar de allmänna anställningsvillkoren men som "kräver" separata anställningsavtal för vart och ett anställningstillfälle.

Oops, ville inte ta med för mycket.
2013-10-01, 01:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Oops, ville inte ta med för mycket.
Det gjorde du inte heller. Du svarade korrekt men utan utsvävning.

Min erfarenhet efter att ha svarat på åtskilliga frågor i just denna tråd är att det absolut inte skadar, och ofta är önskvärt, att svara lite fylligare än vad frågan i sig faktiskt tarvar. Oftast är frågeställaren inte helt kapabel att ställa "rätt fråga" och lte hjälp på traven lyfter hela tråden.

mvh
/BD
2013-10-01, 19:25
Medlem
Tack båda två, jag är extremt nöjd med svaren.
Men vad händer då om man råkar bli inlasad?
Får man då en tillsvidareanställning med noll garanterade arbetstimmar? Och man får inte längre avvisa erbjudande om jobb?
Senast redigerad av Dustin2000 2013-10-01 kl. 19:44.
2013-10-01, 21:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack båda två, jag är extremt nöjd med svaren.
Men vad händer då om man råkar bli inlasad?
Får man då en tillsvidareanställning med noll garanterade arbetstimmar? Och man får inte längre avvisa erbjudande om jobb?
Det beror mångt och mycket på om det finns ett gällande kollektivavtal och hur det isf reglerar saken. Exempelvis tillåts inte deltidsanställningar på flera (alla?) av Byggnads avtal, dvs utgångsläget är att alla anställningar på dessa avtal är 40 h/veckan. Men med andra avtal eller utan avtal skulle du i princip kunna ha en anställning utan garanterad arbetstid.
2013-10-01, 22:13
Medlem
vad menas med stärkt egenmakt? bruka läsa sådant om de med utländsk bakgrun som försöker hitta jobb.
2013-10-01, 23:30
Medlem
Tja!
Jag jobbar extra på en mindre livsmedelsbutik. Har jobbat där sedan april i fjol. Utöver de extra timmarna har jag även sommarjobbat två år, och för ett år sedan hade jag ett kortare vikariat när en kollega blev sjukskriven.

På mitt jobb finns det även två andra som jobbar extra, båda kom in strax före sommaren.
Nu finns det en tjänst ledig. Denna tjänst kräver inga specialkunskaper, utan det är ett helt vanligt butiksjobb. Chefen vill anställa en av de andra som jobbar extra till den här tjänsten, en som som sagt inte har jobbat lika länge som mig.
Finns det någon lag som säger att han måste anställa mig, då jag har jobbat där längre och har exakt samma kvalifikationer?

Butiken följer Handels (KFO) kollektivavtal.
Och nej, jag är inte med i facket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in