Citat:
Ursprungligen postat av Setharakthe
Frågeställning:
Det jag undrar är hur länge dom får fortsätta förlänga vecka för vecka innan dom måste antingen anställa mig eller sparka mig? Samt vad ligger lägsta timlönen på för tillfället får jag 110kr/timme inklusive semester ersättning.
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Dom har avtal med Sif om jag inte missminner mig.
Tack på förhand.
Avtal om anställning föreligger då arbetsgivare och arbetstagare är överens om anställningen. I ditt fall behöver du knappast tveka om du är anställd eller ej - anställningen gäller.
Huvudregeln i LAS är att en anställningen gäller tillsvidare om inte avtal träffats om tidsbegränsad anställning. Granska därför ditt anställningsavtal närmare för att konstatera vad som gäller. Finns ingen överenskommelse om att anställningen tidsbegränsats gäller den tillsvidare.
Lönen regleras av kollektivavtalet och frågan kan inte besvaras utan närmare kännedom om avtalet. Kontrollera med facket (Unionen -
tidigare SIF och HTF) vad som gäller för din arbetsplats. Semesterlönen får inte inkluderas i ordinarie lön efter nya bestämmelser i semesterlagen fr.o.m. 1 april 2010, utan semesterlönen skall ligga ovanpå ordinarie lön. Kontakta facket för hjälp till rättelse.