2011-01-14, 22:41
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Setharakthe
Frågeställning:
Det jag undrar är hur länge dom får fortsätta förlänga vecka för vecka innan dom måste antingen anställa mig eller sparka mig? Samt vad ligger lägsta timlönen på för tillfället får jag 110kr/timme inklusive semester ersättning.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Dom har avtal med Sif om jag inte missminner mig.

Tack på förhand.
Avtal om anställning föreligger då arbetsgivare och arbetstagare är överens om anställningen. I ditt fall behöver du knappast tveka om du är anställd eller ej - anställningen gäller.

Huvudregeln i LAS är att en anställningen gäller tillsvidare om inte avtal träffats om tidsbegränsad anställning. Granska därför ditt anställningsavtal närmare för att konstatera vad som gäller. Finns ingen överenskommelse om att anställningen tidsbegränsats gäller den tillsvidare.

Lönen regleras av kollektivavtalet och frågan kan inte besvaras utan närmare kännedom om avtalet. Kontrollera med facket (Unionen - tidigare SIF och HTF) vad som gäller för din arbetsplats. Semesterlönen får inte inkluderas i ordinarie lön efter nya bestämmelser i semesterlagen fr.o.m. 1 april 2010, utan semesterlönen skall ligga ovanpå ordinarie lön. Kontakta facket för hjälp till rättelse.
2011-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Avtal om anställning föreligger då arbetsgivare och arbetstagare är överens om anställningen. I ditt fall behöver du knappast tveka om du är anställd eller ej - anställningen gäller.

Huvudregeln i LAS är att en anställningen gäller tillsvidare om inte avtal träffats om tidsbegränsad anställning. Granska därför ditt anställningsavtal närmare för att konstatera vad som gäller. Finns ingen överenskommelse om att anställningen tidsbegränsats gäller den tillsvidare.

Lönen regleras av kollektivavtalet och frågan kan inte besvaras utan närmare kännedom om avtalet. Kontrollera med facket (Unionen - tidigare SIF och HTF) vad som gäller för din arbetsplats. Semesterlönen får inte inkluderas i ordinarie lön efter nya bestämmelser i semesterlagen fr.o.m. 1 april 2010, utan semesterlönen skall ligga ovanpå ordinarie lön. Kontakta facket för hjälp till rättelse.

tack för ett mycket utförligt svar ett fråge tecken bara alltså har dom sen april undvikit att betala ut min semesterlön eftersom den inte finns speccad på min lönespecs?
2011-01-15, 10:10
Medlem
Hej jag undrar om beredskap klassas som arbete när när man räknar veckovila?
Jag har jobbat mina 40 timmar och nu har jag beredskap fram till måndag morgon.
Får jag jobba hela veckan eller måste jag vara ledig för att få min förskjutna veckovila?
Har sekos av tal väg & ban
2011-01-15, 18:14
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Setharakthe
tack för ett mycket utförligt svar ett fråge tecken bara alltså har dom sen april undvikit att betala ut min semesterlön eftersom den inte finns speccad på min lönespecs?
Du får återigen granska ditt anställningsavtal. Framgår det att semesterlönen är inkluderad i ordinarie lön finns ingen lönefodran, däremot kan arbetsgivaren bli skadeståndspliktig för brott mot semesterlagen. Du bör emellertid kontrollera med facket att din lön inte understiger kollektivavtalets lägsta lön. Skulle det vara fallet blir arbetsgivaren betalningsskyldig med retroaktiv verkan.
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej jag undrar om beredskap klassas som arbete när när man räknar veckovila?
Jag har jobbat mina 40 timmar och nu har jag beredskap fram till måndag morgon.
Får jag jobba hela veckan eller måste jag vara ledig för att få min förskjutna veckovila?
Har sekos av tal väg & ban
Beredskapstid ingår inte i arbetstidsbegreppet vid beräkning av veckovila. Med beredskapstid ska förstås sådan tid som arbetstagaren står till arbetsgivarens förfogande, beredd att med kort varsel träda i arbete men utan skyldighet att stanna kvar på arbetsstället

Arbetstidslagen § 14:

Arbetstagarna skall ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men skall stå till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.htm
2011-01-16, 02:14
Medlem
Citat:
Du får återigen granska ditt anställningsavtal. Framgår det att semesterlönen är inkluderad i ordinarie lön finns ingen lönefodran, däremot kan arbetsgivaren bli skadeståndspliktig för brott mot semesterlagen. Du bör emellertid kontrollera med facket att din lön inte understiger kollektivavtalets lägsta lön. Skulle det vara fallet blir arbetsgivaren betalningsskyldig med retroaktiv verkan.

Tack igen jag ska ta kontakt med representanten här så får vi se hur det slutar.
2011-01-16, 17:33
Medlem
Har en annan tråd igång ochså inom området men eftersom den antagligen är felpostad och har flera andra frågor som inte gäller just det här ämnet frågar jag i den här tråden med..

Jag jobbar sedan strax mer än ett år tillbaka som avdelningsansvarig i en matbutik.
Jag har tidigare haft exakt samma jobb i en annan butik och fick då ett ansvarstillägg men i den här butiken vägrar min chef ge mig det ansvarstillägget vilket jag är start undrade till om han kan göra så..

Det här är en privatägd mindre butik men facket tittar in då och då och ger information.

Jag är även helt ansvarig för butiken var 3:e helg = låser, larmar mm...
Tillägg för det?

Och ja jag ska kontakta facket och fråga i veckan men hade varit kul redan nu få lite information om åt vilket håll det lutar..

Gigantiskt tack till den som har information!
2011-01-16, 20:05
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Har en annan tråd igång ochså inom området men eftersom den antagligen är felpostad och har flera andra frågor som inte gäller just det här ämnet frågar jag i den här tråden med..

Jag jobbar sedan strax mer än ett år tillbaka som avdelningsansvarig i en matbutik.
Jag har tidigare haft exakt samma jobb i en annan butik och fick då ett ansvarstillägg men i den här butiken vägrar min chef ge mig det ansvarstillägget vilket jag är start undrade till om han kan göra så..

Det här är en privatägd mindre butik men facket tittar in då och då och ger information.

Jag är även helt ansvarig för butiken var 3:e helg = låser, larmar mm...
Tillägg för det?

Och ja jag ska kontakta facket och fråga i veckan men hade varit kul redan nu få lite information om åt vilket håll det lutar..

Gigantiskt tack till den som har information!
Under förutsättning att arbetsgivaren är bunden till Handels detaljhandelsavtal gäller att personligt lönetillägg skall utgå för arbetstagare med mera kvalificerade arbetsuppgifter (s.k. ansvarstillägg)

Avtalet prissätter inte tillägget utan överlåter till parterna att förhandla om saken. Jag skulle tro att summan avgörs genom praxis inom branschen samt ansvarets omfattning. Kontakta facket för förhandlingshjälp.
2011-01-16, 20:11
Medlem
>Wildhorses

TACK!
2011-01-17, 15:52
Medlem
Salamins avatar
Hej!

Jobbar inom handels och är timanställd. Jag undrar om det finns någon gräns på hur kort ett arbetspass får vara? Jag har hört någonstans att minimun är 3 timmar och jobbar man mindre än det så får man fortfarande betalt för 3 timmar. Stämmer detta?
2011-01-17, 19:48
Medlem
Hej!

Jag har fått ett anställningsavtal för ett jobb och undrar lite om det. Hittar inge info alls om detta på nätet. (ingen höjdare på att söka osv.) Så är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta?

Anställningsvillkoren är
Befattning: Timvikarie vid arbetsanhoppning 0 -50 tim/vecka.

Får inga övriga förmåner alls, men vad har jag rätt till?

Har jag rätt till sjukersättning?
Semesterersättning?
Semesterdagar?
Hur långttid/korttid innan jag ska jobba måste jag få reda på det?
Har jag rätt att tacka nej till arbete någon dag?

Tacksam för svar
2011-01-17, 20:40
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Hej!

Jobbar inom handels och är timanställd. Jag undrar om det finns någon gräns på hur kort ett arbetspass får vara? Jag har hört någonstans att minimun är 3 timmar och jobbar man mindre än det så får man fortfarande betalt för 3 timmar. Stämmer detta?
Ja, enligt Handels detaljhandelsavtal gäller att arbetstiden inte får understiga tre timmar per tjänstgöringspass. Arbetsgivaren är skyldig att utge lön för tiden oavsett om han kan bereda dig arbetsuppgifter eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av stevenG
Hej!

Jag har fått ett anställningsavtal för ett jobb och undrar lite om det. Hittar inge info alls om detta på nätet. (ingen höjdare på att söka osv.) Så är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta?

Anställningsvillkoren är
Befattning: Timvikarie vid arbetsanhoppning 0 -50 tim/vecka.

Får inga övriga förmåner alls, men vad har jag rätt till?

Har jag rätt till sjukersättning?
Semesterersättning?
Semesterdagar?
Hur långttid/korttid innan jag ska jobba måste jag få reda på det?
Har jag rätt att tacka nej till arbete någon dag?

Tacksam för svar
Dina uppgifter om anställningsvillkoren (timvikarie) får mig att tro att du är anställd inom Kommunals avtalsområde. För att lämna ett korrekt svar krävs närmare kännedom om Kommunals kollektivavtal. Jag föreslår att du kontaktar Kommunals på din ort för information om vad som gäller på din arbetsplats.
2011-01-17, 20:51
Medlem
Citat:
Dina uppgifter om anställningsvillkoren (timvikarie) får mig att tro att du är anställd inom Kommunals avtalsområde. För att lämna ett korrekt svar krävs närmare kännedom om Kommunals kollektivavtal. Jag föreslår att du kontaktar Kommunals på din ort för information om vad som gäller på din arbetsplats.

Nej det är jag inte, är eller ska bli anställd av ett litet företag som bilrekondare. Är inte med i något fack eller liknande. Kommer vara den enda anställda i detta företag med två st andra som äger företaget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in