2013-10-01, 19:25
Medlem
Guldpriset ligger på 8,194.57 SEK/Gold Ounce i skrivande stund. Igår låg den på 8,500+. Har värdet påverkats efter att USA har "stängt" idag?
Citera
2013-10-01, 20:30
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jag skulle säga att guldets riktiga värde är så lågt som möjligt, eftersom det finns inte så mycket praktiska användningsområden för den. Den används lite i elektronikprylar, men utöver det har den inte speciellt mycket riktigt värde. Så det är bäst att köpa guld när det är väldigt lågt. Aluminium till exempel har troligtvis mer riktig värde än guld, eftersom den har mer användningsområden.
Precis, fattar mig inte på alls på er i tråden som INVESTERAR i något så dumt som guld? Det har INGET värde (mycket begränsat använt i elektronik), precis som pengar i princip inte heller har. Skillnaden är att du kan tjäna mycket mer pengar på att investera med pengar (värdepapper av alla former) än med guld, och krashar allt så är guldet lika värdelöst som pengarna.

Alla dessa gold-hoarders som tänker "försvara sig mot en inflation av pengar" fattar tydligen inte att deras guld blir lika värdelöst om alla pengar förlorar sitt värde.
Citera
2013-10-01, 20:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
Guldpriset ligger på 8,194.57 SEK/Gold Ounce i skrivande stund. Igår låg den på 8,500+. Har värdet påverkats efter att USA har "stängt" idag?
Guldpriset bygger endast på spekulation, såvida måste jag fråga varför du tydligen investerar i guld? Guld skapar inget värde (till skillnad från bolag där du kan köpa aktier och tjäna på avkastningen vid säljande/utdelningar), förutom om priset magiskt höjs.
Citera
2013-10-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Guldpriset bygger endast på spekulation, såvida måste jag fråga varför du tydligen investerar i guld? Guld skapar inget värde (till skillnad från bolag där du kan köpa aktier och tjäna på avkastningen vid säljande/utdelningar), förutom om priset magiskt höjs.

Vad i mitt inlägg visar tydligt att jag investerar i guld?
Citera
2013-10-01, 20:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
Vad i mitt inlägg visar tydligt att jag investerar i guld?
Varför annars undra om guldpriset...?
Citera
2013-10-01, 20:41
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Precis, fattar mig inte på alls på er i tråden som INVESTERAR i något så dumt som guld? Det har INGET värde (mycket begränsat använt i elektronik), precis som pengar i princip inte heller har. Skillnaden är att du kan tjäna mycket mer pengar på att investera med pengar (värdepapper av alla former) än med guld, och krashar allt så är guldet lika värdelöst som pengarna.

Alla dessa gold-hoarders som tänker "försvara sig mot en inflation av pengar" fattar tydligen inte att deras guld blir lika värdelöst om alla pengar förlorar sitt värde.

Det bra, håll dig så långt borta från fysiskt guld som överhuvudtaget möjligt.

Må det aldrig falla dig i tankarna att skaffa guld, i synnerhet fysiskt guld, och må du för all framtid handla med allehanda *värde*papper.

Stay well\Etnad

PS Stort Tack för den gedigna upplysningen. Sådan insikt och analysförmåga är sällan skådat, även med flashbacks oöverträffliga mått mätt.

PS2
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jag skulle säga att guldets riktiga värde är så lågt som möjligt, eftersom det finns inte så mycket praktiska användningsområden för den. Den används lite i elektronikprylar, men utöver det har den inte speciellt mycket riktigt värde. Så det är bäst att köpa guld när det är väldigt lågt. Aluminium till exempel har troligtvis mer riktig värde än guld, eftersom den har mer användningsområden.

Detta har besvarats flera gånger i tråden. Läs tråden från början till slut. Anta ingenting. För att IMHO, "You don't know sh*t".
Senast redigerad av Etnad11 2013-10-01 kl. 20:57. Anledning: Repetition ger färdighet
Citera
2013-10-01, 20:59
Medlem
Citat:
Varför annars undra om guldpriset...?

Och enbart för att jag tittar på Nordeas aktiekurs efter att staten sålde sitt innehav betyder inte att jag har investerat i Nordea heller.

Det är inte relevant.
Citera
2013-10-01, 21:26
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Det bra, håll dig så långt borta från fysiskt guld som överhuvudtaget möjligt.

Må det aldrig falla dig i tankarna att skaffa guld, i synnerhet fysiskt guld, och må du för all framtid handla med allehanda *värde*papper.

Stay well\Etnad

PS Stort Tack för den gedigna upplysningen. Sådan insikt och analysförmåga är sällan skådat, även med flashbacks oöverträffliga mått mätt.

PS2

Detta har besvarats flera gånger i tråden. Läs tråden från början till slut. Anta ingenting. För att IMHO, "You don't know sh*t".
Känner du dig träffad då din guldbubbla sprack eller?

Du har fel i ditt andra citat, guld har ingen stor betydelse inom någon industri. Dessutom finns det alldeles för små mängder guld för att man skulle kunna massproducera el-ledande komponenter med det, därför kör man med koppar.

Men sitt du på ditt guld bara om du nu inbillar dig att det faktiskt har ett riktigt värde.
Citera
2013-10-01, 21:37
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Du har fel i ditt andra citat, guld har ingen stor betydelse inom någon industri. Dessutom finns det alldeles för små mängder guld för att man skulle kunna massproducera el-ledande komponenter med det, därför kör man med koppar.

Men sitt du på ditt guld bara om du nu inbillar dig att det faktiskt har ett riktigt värde.

Du glömde det viktigaste argumentet. "Man kan inte äta guld"
Citera
2013-10-01, 22:12
Medlem
Fraziers avatar
Citat:

Att guld är mer sällsynt än koppar är en bidragande orsak till att det också är mer värdefullt än koppar.
Citera
2013-10-01, 22:31
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:

Svar: Mycke'.

Däremot står jag fast vid mitt råd. Det bra att du förstår hur värdelöst guld är. Keep it so.

Move on my friend, there's nothing to see here.
Citera
2013-10-01, 22:41
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Att guld är mer sällsynt än koppar är en bidragande orsak till att det också är mer värdefullt än koppar.
Nej, det är endast värdefullt för att det glimmar fint och folk tycker om att betala dyra priser för att få ett guldsmycke.

Sällsynt eller icke, det är nästan värdelöst inom industrin och således värdelöst annars också (oberoende på vad nuvarande marknader värderar det till).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in