2015-08-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
För att betala sin import måste de sälja än mer olja och rubeln är satt under press. Hur ska de betala för sin import menar du? Trycka rubelsedlar?
Nu är det ju skillnad på USA och Ryssland, men hade USA kunnat göra det med tryckta dollarsedlar tro?
Citera
2015-08-25, 20:53
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Nu är det ju skillnad på USA och Ryssland, men hade USA kunnat göra det med tryckta dollarsedlar tro?

Så länge kineserna, japanerna och oljeländer accepterar dollar som betalningsmedel och köper upp USA:s statsskuld och börs så fungerar det.

Det finns de som påstår att den senaste tidens börsfall förutom oron i Kina även beror på att de oljerika länderna p g a oljeprisfallet inte längre kan pumpa in kapital på New York-börsen och att detta kan vara en av de faktorer som utlöst den senaste tidens börsfall.

I övrigt enligt den klassiska ekonomiska skolan betyder en stark dollar fallande råvarupriser eftersom köpkraften i andra valutor då minskar, vilket betyder att de inte kan betala lika mycket uttryckt i dollar för att finna ett jämviktspris i t ex oljepriset. Köpkraften förflyttas från andra valutor till dollarn eller tvärtom och detta avspeglar sig i oljepriset men även i andra råvaror. Priset uttryckt i dollar faller och tvärtom om dollarn är svag.

Just nu är dollarn stark mot de flesta råvaruvalutor (Canada, Australien, Sydafrika, Brasilien men även mot den norska etc) förutom då europeiska valutor och den japanska som den senaste tiden stärks mot USD. En av de som gått bäst är lustigt nog vår krona då den ses som ett alternativ till EUR.

Detta är nog ett uttryck för oljeprisfallet. Stirra inte er blinda mot just USDSEK.
Citera
2015-08-26, 16:47
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Fråga angående silver, anser ni det bäst att köpa 1 oz mynt då de är lätta att avyttra, eller kan det vara bättre att köpa 1-kilos mynt, (båda är skattebefriade) och 1 kilos mynt är ju billigare per gram.
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Så länge kineserna, japanerna och oljeländer accepterar dollar som betalningsmedel och köper upp USA:s statsskuld och börs så fungerar det.

Det finns de som påstår att den senaste tidens börsfall förutom oron i Kina även beror på att de oljerika länderna p g a oljeprisfallet inte längre kan pumpa in kapital på New York-börsen och att detta kan vara en av de faktorer som utlöst den senaste tidens börsfall.

I övrigt enligt den klassiska ekonomiska skolan betyder en stark dollar fallande råvarupriser eftersom köpkraften i andra valutor då minskar, vilket betyder att de inte kan betala lika mycket uttryckt i dollar för att finna ett jämviktspris i t ex oljepriset. Köpkraften förflyttas från andra valutor till dollarn eller tvärtom och detta avspeglar sig i oljepriset men även i andra råvaror. Priset uttryckt i dollar faller och tvärtom om dollarn är svag.

Just nu är dollarn stark mot de flesta råvaruvalutor (Canada, Australien, Sydafrika, Brasilien men även mot den norska etc) förutom då europeiska valutor och den japanska som den senaste tiden stärks mot USD. En av de som gått bäst är lustigt nog vår krona då den ses som ett alternativ till EUR.

Detta är nog ett uttryck för oljeprisfallet. Stirra inte er blinda mot just USDSEK.
Det hela är rena rama bedrägeriet med andra ord då?
Är det endast deras export till USA de tänker på att hålla igång?
Citera
2015-08-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Fråga angående silver, anser ni det bäst att köpa 1 oz mynt då de är lätta att avyttra, eller kan det vara bättre att köpa 1-kilos mynt, (båda är skattebefriade) och 1 kilos mynt är ju billigare per gram.

Varken 1 oz eller 1 kilos silvermynt är skattebefriade i Sverige. 1 oz mynt tycker jag är överlägset, de är mycket smidigare när man ska sälja och enklare att hantera/förvara. Du borde köpa både och för att se vad du gillar mest.
Citera
2015-08-26, 17:18
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travliraren
Varken 1 oz eller 1 kilos silvermynt är skattebefriade i Sverige. 1 oz mynt tycker jag är överlägset, de är mycket smidigare när man ska sälja och enklare att hantera/förvara. Du borde köpa både och för att se vad du gillar mest.
Tänker naturligtvis inte köpa i Sverige, men på nätet finns VAT-free, Jo det är smidigt att sälja men låt säga att du ska köpa några hundra, blir en del att hålla reda på också ju. Men ja både och kan ju vara en bra idé också.
Citera
2015-08-29, 10:35
Medlem
Boliden silver - Varför så j*vla dyrt ?

Ja, som rubriken lyder.

Varför kostar deras tackor typ dubbelt upp mot vad andra kostar. Är det "speciella" silveratomer i deras tackor ?

Vem fan betalar 10k för 1 kilo silver ?

Är det så enkelt att folk adderar samlarvärde på silverpriset ?
Citera
2015-08-29, 10:49
Medlem
Jagarjagarens avatar
Ja. Och att marknaden för just DERAS silvertackor är i princip isolerad till bara Sverige. Näppeligen värt spreaden.
Citera
2015-08-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Ja. Och att marknaden för just DERAS silvertackor är i princip isolerad till bara Sverige. Näppeligen värt spreaden.

Men vid riktigt dåliga tider (typ foliehattstider). Kommer bolidens tackor vara mer värt än någon annan som också den är av 1kg 99,9% rent silver ?

För mig är det ologiskt, men sen är ju jag också nybörjare.

Det sistnämnda leder mig till frågan.. Vad betyder "Spread" ?
Citera
2015-08-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undergrnd
Men vid riktigt dåliga tider (typ foliehattstider). Kommer bolidens tackor vara mer värt än någon annan som också den är av 1kg 99,9% rent silver ?

Nej, i slutändan så handlar det bara om det rent kemiska. Hur bra är ditt silver och vad går det att använda till? Om det sen står Boliden eller Kalles silverhandel på framsidan kommer inte spela någon roll. Tänk att 3 shilling banco, ett ruttet gammalt frimärke, är värt flera miljoner. Helt ologiskt men samma princip.

Citat:

Skillnaden mellan köp- och säljkursen. Låt säga att du går till en silverbutik och vill köpa silver. Du hittar en silvertacka för 100 kr som du köper. Sekunden efter att du gått ut ur affären så ångrar du dig och går tillbaka in igen för att sälja den, men då får du bara 95 kr. Butiken köper alltså in för 95 kr och säljer vidare för 100 kr. Det innebär att spreaden är 5% och att du redan när du köpt ligger 5% back. Silverpriset måste öka 5% bara för att du ska ligga +/- 0.

Ovanstående är dock bara ett räkneexempel, har ingen koll alls på hur stor spreadarna i silverhandeln är.
Citera
2015-08-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, i slutändan så handlar det bara om det rent kemiska. Hur bra är ditt silver och vad går det att använda till? Om det sen står Boliden eller Kalles silverhandel på framsidan kommer inte spela någon roll. Tänk att 3 shilling banco, ett ruttet gammalt frimärke, är värt flera miljoner. Helt ologiskt men samma princip.

SPOT ON !. Då är det så att man betalar silverpriset och en liten summa för att tackan blev gjord samt en stor jävla kaka till för att tillverkaren har ett boliden järn som rör vid tackan vid gjutning.

Själv köper jag silver nu för att det är just silver och inget annat. Dock får jag betala typ 4700-5400 för 1 kg silver. På marknaden så ligger silvret på drygt 4300 typ, (sist jag kolla iaf).

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Skillnaden mellan köp- och säljkursen. Låt säga att du går till en silverbutik och vill köpa silver. Du hittar en silvertacka för 100 kr som du köper. Sekunden efter att du gått ut ur affären så ångrar du dig och går tillbaka in igen för att sälja den, men då får du bara 95 kr. Butiken köper alltså in för 95 kr och säljer vidare för 100 kr. Det innebär att spreaden är 5% och att du redan när du köpt ligger 5% back. Silverpriset måste öka 5% bara för att du ska ligga +/- 0.

Ovanstående är dock bara ett räkneexempel, har ingen koll alls på hur stor spreadarna i silverhandeln är.

Tack för det, då var det inte så komplicerat ändå
Senast redigerad av undergrnd 2015-08-29 kl. 13:22.
Citera
2015-08-31, 19:24
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

För mig är det ologiskt, men sen är ju jag också nybörjare.

Vid foliehattstider så är en kasse mat och ett hagelgevär bra jävla mer värt än 1 kilo silver.
Citera
2015-08-31, 20:10
Medlem
Broheims avatar
Bolidens namn rimmar bra och är lika med en kvalitetsstämpel.

Visst är kvaliteten det som spelar roll för tackorna, men att göra en kvalitetskontroll kostar både tid och pengar. Med Boliden-stämpeln får du en allmänt erkänd kvalitet som inte ifrågasätts.

Så visst spelar det roll om du själv har smält din 99.9% tacka, eller om du har en 99.9% tacka från Boliden. Den förstnämnda behöver kvalitetskontrolleras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in