2013-10-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Så trevligt då är vi två med bakgrund inom psykologin.
Jag har inte funnit stöd för det du säger.
Du får visst skriva om fall du känner till, men att återberätta ett antal fall ger inte nödvändigtvis stöd för det du påstår.
Om jag berättar om två personer som kallar sig Gitte och som är psykopater innebär det då att det bevisar att väldigt många som kallar sig Gitte är psykopater?
Det du påstår är att det finns en över representation av psykisk ohälsa bland JV vilket jag inte finner troligt.
Dessutom påstår du att det kommer av att de är JV.
Min syn på det är att JV är ett tvärsnitt av samhället när det gäller psykisk ohälsa.

Det med blodet kommer, bara för att jag inte skickat det här betyder det inte att det inte finns sådana fall. Du såg väl hon som bara hade HB 14 och överlevde?
Jag ska få mera information om detta så jag återkommer.

Nja, jag har väl inte riktigt uttryckt det som att det finns en överrepresentation bland JV, men att det definitivt inte är ovanligare bland JV, vilket JV gärna hävdar, och att när Psykiska sjukdomar dyker upp, så ser ofta fd JV själva Organisationen som den stora anledningen till problemen.

Och eftersom du återigen fegt väljer att gå till personangrepp, så upprepar jag en annan fråga som du aldrig gav svar på:
Hur kan det komma sig att JV minskar i Sverige trots att en del fortfarande blir döpta, och du dessutom hävdade att de flesta uteslutna kommer tillbaka?
Citera
2013-10-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nja, jag har väl inte riktigt uttryckt det som att det finns en överrepresentation bland JV, men att det definitivt inte är ovanligare bland JV, vilket JV gärna hävdar, och att när Psykiska sjukdomar dyker upp, så ser ofta fd JV själva Organisationen som den stora anledningen till problemen.

Och eftersom du återigen fegt väljer att gå till personangrepp, så upprepar jag en annan fråga som du aldrig gav svar på:
Hur kan det komma sig att JV minskar i Sverige trots att en del fortfarande blir döpta, och du dessutom hävdade att de flesta uteslutna kommer tillbaka?

Jag har inte gått till personangrepp.
Tycker du det så får du läsa min text en gång till.
Uppfattar du det så, så ber jag om ursäkt jag tycker det är viktigt att vara saklig men utan personangrepp men visst får det vara lite med glimten i ögat

Jag sade inte att de flesta utan att många kommer tillbaka.
Jag tror inte att vi minskar utan att fördenskull ha kollat den senaste siffran, numera brukar det vara 0%.
Med andra ord är antalet av de som dör, blir uteslutna eller overksamma detsamma som de som blir aktiva JV dvs de som blir döpta eller återupptagna.
Tilläggas bör kanske att Sverige är en av de svåraste länderna ur ett religiöst perspektiv, vi är ett av de minst religiösa länderna i världen enligt en studie som görs varje år.
Ser vi över hela jorden så blev ca 270 000 personer döpta 2012 eller ca 740 personer per dag året om.
Snart finns det över 8 miljoner JV i hela världen.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-10-01 kl. 18:19.
Citera
2013-10-01, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ser vi över hela jorden så blev ca 270 000 personer döpta 2012 eller ca 740 personer per dag året om. Snart finns det över 8 miljoner JV i hela världen.

Och din poäng är? Det visar ju inte nån överväldigande popularitet.

Indiska fusk-guruer skaffar sig iblant 3-4 miljoner anhängare på några år.
Citera
2013-10-01, 18:35
Medlem
Ökningen kommer från människor över hela jorden från alla språk och folkslag.
Det sker genom att personen gör ett aktivt val och efter att ha studerat bibeln med JV vanligtvis under minst ett år samt förändrat sitt levnadssätt i harmoni med bibeln.
Små barn till JV räknas t ex inte in statistiken över medlemmar.
Citera
2013-10-01, 18:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det sker genom att personen gör ett aktivt val och efter att ha studerat bibeln med JV vanligtvis under minst ett år samt förändrat sitt levnadssätt i harmoni med bibeln.

Anhängare till .... som redan nämnd ... indiska guruer är också ett överlag globalt fenomen. Vad är din poäng?
Citera
2013-10-01, 18:50
Medlem
Norrbottenss avatar
Har någon tagit upp det faktum att det ser bättre ut i världen nuförtiden (levnadsstandard, högre medellivslängd, etc, etc) än förr?

JV lever ju i någon sorts bubbla där de tror att allt blir sämre (vi närmar ju oss trots allt harmageddon ) trots att allt visar på det motsatta.

Är detta något de/ni inom JV är medvetna om..?
Citera
2013-10-01, 19:28
Medlem
Citat:
Jag har inte gått till personangrepp.
Tycker du det så får du läsa min text en gång till.
Uppfattar du det så, så ber jag om ursäkt jag tycker det är viktigt att vara saklig men utan personangrepp men visst får det vara lite med glimten i ögat

Jag sade inte att de flesta utan att många kommer tillbaka.
Jag tror inte att vi minskar utan att fördenskull ha kollat den senaste siffran, numera brukar det vara 0%.
Med andra ord är antalet av de som dör, blir uteslutna eller overksamma detsamma som de som blir aktiva JV dvs de som blir döpta eller återupptagna.
Tilläggas bör kanske att Sverige är en av de svåraste länderna ur ett religiöst perspektiv, vi är ett av de minst religiösa länderna i världen enligt en studie som görs varje år.
Ser vi över hela jorden så blev ca 270 000 personer döpta 2012 eller ca 740 personer per dag året om.
Snart finns det över 8 miljoner JV i hela världen.

Du skrev ordagrant:

"Trams mängder av JV kommer tillbaka till församlingarna och de sista två åren mer än någonsin."
Jag upprepar att det verkar inte så när man ser till siffrorna. För inte är det väl så att JV dör i större omfattning än övriga befolkningen?
Ja, jag uppfattar det som personangrepp när du börjar referera till mitt nick och säga att alla "som kallar sig Gitte".
Sådant hör inte hemma i en seriös diskussion!
Citera
2013-10-01, 22:25
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Men vuxna som fötts in i organisationen, indoktrinerats och ställs mot hotet av social isolering om de skulle hoppa av räknas däremot in.
Citera
2013-10-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ja det kan jag förstå att du tycker.
Men som jag sa det är ganska vanligt numera från många organisationer och företag och att det innebär inte automatiskt att man vill dölja något.
Man ser att diskussionen ändå inte leder någonvart eftersom målet inte är att finna en samsyn eller förstå utan att smutskasta.

När JV kritiserar hela sin omvärld kallas det för information, när JV kritiseras kallas det för smutskastning?
Var det så du menade?
Citera
2013-10-01, 22:49
Medlem
Citat:

Vad menar du att ökningen bevisar?
Att ni har rätt?
Mormoner och flera andra samfund ökar ännu mer.
Har de mer rätt då?
Citera
2013-10-01, 23:00
Medlem
Citat:
Pedofilfallen har vi väl aldrig förnekat?
Vi har aldrig sagt att det aldrig förekommit bland JV.
Däremot omfattningen och att vi i nutid har försökt att dölja det stämmer inte.
Däremot om vi går tillbaka i tiden så finns det fall som inte behandlades som det borde och det var ju på samma sätt i resten av samhället, vilket är enormt tragiskt för offren.
FN har vi inte heller förnekat.
Vi har inga problem med FN vad jag vet så finns det JV som jobbar där som tjänstemän.
På samma sätt kan JV jobba för Sveriges Regering men då inte som politiskt aktiv utan endast som en tjänstemän.
FN gör mycket gott för att hjälpa människor på den här jorden.
Däremot tror vi inte att det är lösningen på människans problem utan har framställts som ett substitut för Guds rike enligt vårt sätt att se det.
Vad gäller blodet så är det en religiös ståndpunkt och inte medicinsk.
Däremot är vi tacksam mot läkarvetenskapen för att den nästan alltid kan behandla oss med metoder utan blod.
Vad är problemet med det?
Citatfusk vet jag inte exakt vad du syftar på.

Det är ingen som diskuterar om pedofiler förekommer bland JV.
Kritiken gäller den policy som i praktiken ofta har resulterat i skydd av pedofiler och underlättat för dem att söka nya offer + kravet på 2 vittnen annars läggs fallet ner.

Jag tror att du behöver läsa på lite bättre om vad ni tror om FN.

"Förenta nationerna är faktiskt en världslig sammansvärjning mot Jehova Gud och hans överlämnade vittnen på jorden. Det är faktiskt en konspiration där de världsliga nationerna slår sina kloka huvuden ihop och smider ränker om vad de skulle kunna göra mot Jehova Guds synliga organisation på jorden. Konspirationen under ”avslutningen” på denna ”tingens ordning” förebildades av den konspiration som omnämns i Jesaja 8:12 (NW)." - Vakttornet 1/9 87 s.20

Det är den "sammansvärjningen mot Jehova Gud" som ni hade ett medlemskap i under nästan 10 år.
Därav hyckleriet.
Senast redigerad av Kalten 2013-10-01 kl. 23:03.
Citera
2013-10-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Har någon tagit upp det faktum att det ser bättre ut i världen nuförtiden (levnadsstandard, högre medellivslängd, etc, etc) än förr?

JV lever ju i någon sorts bubbla där de tror att allt blir sämre (vi närmar ju oss trots allt harmageddon ) trots att allt visar på det motsatta.

Är detta något de/ni inom JV är medvetna om..?

Visst har den industriella revolutionen gjort att levnadsstandarden har höjts.

Sedan är en annan fråga var den här världen är på väg.
Kan man expandera ekonomin hela tiden eller vad blir följden? (läs gärna Cervankes krönikor i SVD)
Lever mänskligheten över sina tillgångar?
Är rent vatten snart den viktigaste naturtillgången?
Kan det t om leda till krig? (enligt FN kan bara detta leda till enorma följder och konflikter)
Har vi en uppvärmning av vår planet?
Det är lite som när flera gjorde sig lustig av att aftonbladet skrev om att det blev ett varmare klimat och de som gjorde sig lustig menade att det stämmer ju inte för vintern i Sverige hade varit jättekall.
Sverige är inte världen men dock en liten del av den.

Så det finns globala problem som människan idag har mycket svårt att hantera och man räknar att flera av dessa är så allvarliga att det utgör ett hot mot människan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in