Citat:
Ursprungligen postat av
FYRB
Vad C ser eller inte ser är irrelevant.
Man känner bara igen en psykopat när man har varit utsatt. Innan det vet man absolut ingenting om psykopati. Det finns inga så smöriga och vidriga när de kan tjäna något som psykopaten. Det finns ingen som kan hata så mycket som psykopaten när någon kränker hen. Tydligen så in i helvete mycket så man eldar upp sina barn. Så gör psykopater, människor är bara deras vapen. Några känslomässiga band skapar de sig aldrig. Däremot kan de härma och låtsas väldigt bra.
Som slutkläm karvar de lite i sig för det är ju alltid så synd om psykopaten, ja i deras värld alltså.
Så de behöver inte varit någon enda människa som har kunnat se vad som skall komma och mammans enda brott var att hon ville skiljas. Om mamman hade sett dårskapen skulle hon aldrig ha lämnat barnen till honom, eller vad tror du?
Mordbrännargänget har jag ingen intresse av för jag är okunnig i de fallen.
Det är din åsikt om relevans, och vad som är relevant för dig.
Jag tycker faktiskt att
Cinnabars inlägg gav nya perspektiv i tråden, och förde diskussionen framåt. Det hen pekade på är obekväma sanningar. En sak jag anser är viktigt, då sanningen är viktigare än att tassa fram genom omskrivningar.
Din skildring av psykopat är helt rätt, men det kommer till en punkt när de som lever med en psykopat vet om den sanna karaktären. Efter äktenskap och två barn bör han ha varit avslöjad av frun, och hennes skilsmässa kan inte ha varit lätt. Problemet för den som lever med en psykopat, och vet om det, är att få hjälp av omgivningen som inte tror på det offret för psykopaters olika utfall berättar, förrän det är för sent.
Det vi vet är fakta som visar på att denne man var en krutdurk. Frun ville inte acceptera att mannen hade annan kvinna. Trots försoning och mannens löften för att rädda relationen med barnens mamma, gjorde han den andra kvinnan gravid. Av det lilla vi vet så tog denne man stora friheter, och han tyckte att han hade rättigheter att få sin vilja igenom. Han ljög och bedrog sin familj, så min uppfattning är att det fanns skäl att vara vaksam. Mordbrand är kanske inget omgivningen kunde förutsäga, men att han var farlig är ingen överraskning.
Det mamman råkade ut för är konsekvenser av att man till varje pris, vill från politiskt håll se jämlika och engagerade pappor. Män ska ha umgänge till varje pris hur vidriga de än är. Det är en risk samhället tar på bekostnad av enskilda människor, för det ser så djävla bra ut med pappor som drar barnvagn och tillbringar tid med barnen. Det går inte att få fram, att en man inte är att lita på, för då blir kvinnan drabbad av att hon förlorar sina barn.
Kanske dags att börja diskutera alla dessa psykopater som drabbar folk med all kraft. Och i detta fall med förödande konsekvens. Problematiken ligger i att man får inte påtala psykopater förrän det är för sent. Polletten trillar in vid mord och mordbrand. Men visst fanns det varningssignaler, det är naivt att tro något annat.