2014-02-15, 11:50
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Aftonbladets artikel som GM surfade in på 8:34 flyktmorgonen är nu uppdaterad och finns inte kvar i original. Men han läste alltså att två personer hade omkommit i branden och att det tredje hade klarat att ta sig ut. Kan det, i hans ögon, misslyckade trippelmordsresultatet ha bidragit till velandet med hans eget självmord? Han undrade kanske vilket av barnen som hade överlevt, då han inte visste det. Eller så brydde han sig inte om vilket, utan enbart att mamman hade ett barn kvar.

Vilken jobbig tvist om barnen. Hon ville att de skulle gå till familjerätten och tjatar om det i SMS, han vägrar. Pappan vill inte ha barnen eftersom han inte vill att mamman ska få ledig tid, Flickan fick inte vara hos sin kompis eftersom pappan vägrade hämta om hon blev sjuk. Helt fyrkantig, vilket inte fungerar då saker och tider kan ändras för trebarnsföräldrar. Som jag uppfattade det lämnade han på klockslaget precis när yngste sonen gjorde toalett i blöjan, så barnet skrek av obehag (och smärta, då han hade magproblem). De ställer ultimatum till varandra som går ut över barnen, klarar ej av att skilja på bodelningen och umgängesfrågan. Tyvärr ser många barndomar idag ut så där, hemskt!

Hans film kan säkert analyseras sönder. Blev helt matt av att läsa all självgodhet.

Det är svårt att få en helhetsbild när förundersökningen är så övernitiskt sekretessad.

Det är djupt tragiskt när det går så långt att föräldrarna tappar fokus för barnen och tvistandet med expartnern leder till att barnen far så här illa. Ett annat, nyligt exempel där sociala myndigheter ryckte in:

http://www.dagensjuridik.se/2014/02/tonaring-tvangsomhandertas-pa-grund-av-foraldrarnas-osamja-och-rattsprocesser

Du är verkligen en tillgång i dessa trådar! Jag vet inte om det står någonstans vad åklagaren yrkar på för straff? Står det någonstans så skulle jag vilja veta vad och står det inte, vill jag hemskt gärna veta vad du tror åklagaren yrkar på... ?
Jag vet ju vad jag önskar honom, men det straffet finns inte i Sverige.
Citera
2014-02-15, 12:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Du är verkligen en tillgång i dessa trådar! Jag vet inte om det står någonstans vad åklagaren yrkar på för straff? Står det någonstans så skulle jag vilja veta vad och står det inte, vill jag hemskt gärna veta vad du tror åklagaren yrkar på... ?
Åklagaren brukar yrka påföljd vid slutplädering, men jag kan bara tänka mig en.
Citera
2014-02-15, 12:48
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Citat:
– Jag menar att straffvärdet ligger på livstids fängelse, säger kammaråklagare Henrik Attorps.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18353771.ab

Något annat är inte möjligt. En sak som inte riktigt har framkommit tidigare är hur nära det var att grannhuset, där den ensamma kvinnan och den panikslagna, ditpringande lilla flickan var mer eller mindre instängda, utsattes. Det låg mindre än fem meter från den övertända stugan. Hettan som grannen beskriver, brandsläckaren som inte fungerade osv. En annan vindriktning och det kunde ha lett till en ännu större katastrof.

Stegen till våningssängen låg på golvet mellan köks- och sovdelen.
Ett barn låg kvar i övre bädden. Var hittades det andra barnet, som kördes till Sachsska?Våningssängen stod intill ett fönster. Låset till ytterdörren återfanns gömt under altanen.

Vad sysslade GMs filmföretag med? Han hade vid husrannsakan en del kemikalier och specifikt ganska många flaskor med bekämpningsmedel.

Trist att tingsrätten sekretessbelägger samtliga förhör, händelserapport mm i sin helhet. Det finns faktiskt ingen anledning till det. Det räcker att ta bort personuppgifter och adresser (som görs i larmsamtalet och SMS:en).
Citera
2014-02-15, 12:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Något annat är inte möjligt. En sak som inte riktigt har framkommit tidigare är hur nära det var att grannhuset, där den ensamma kvinnan och den panikslagna, ditpringande lilla flickan var mer eller mindre instängda, utsattes. Det låg mindre än fem meter från den övertända stugan. Hettan som grannen beskriver, brandsläckaren som inte fungerade osv. En annan vindriktning och det kunde ha lett till en ännu större katastrof.

Stegen till våningssängen låg på golvet mellan köks- och sovdelen.
Ett barn låg kvar i övre bädden. Var hittades det andra barnet, som kördes till Sachsska?Våningssängen stod intill ett fönster. Låset till ytterdörren återfanns gömt under altanen.

Vad sysslade GMs filmföretag med? Han hade vid husrannsakan en del kemikalier och specifikt ganska många flaskor med bekämpningsmedel.

Trist att tingsrätten sekretessbelägger samtliga förhör, händelserapport mm i sin helhet. Det finns faktiskt ingen anledning till det. Det räcker att ta bort personuppgifter och adresser (som görs i larmsamtalet och SMS:en).
Det stod inte att låset var gömt. Det låg under altanen, jag antar att det var en följd av branden. Det framgår också att det var olåst, och det står inget om att fönstren var igenspikade, som påståtts i tråden.

Det enda som hindrade barnen från att komma ut var höjden till loftsängen.
Citera
2014-02-15, 13:06
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det stod inte att låset var gömt. Det låg under altanen, jag antar att det var en följd av branden. Det framgår också att det var olåst, och det står inget om att fönstren var igenspikade, som påståtts i tråden.

Det enda som hindrade barnen från att komma ut var höjden till loftsängen.
Så den äldsta dottern öppnade helt enkelt dörren och sprang ut? Jag har hela tiden undrat hur hon lyckades ta sig ut med igenspikade fönster och låst ytterdörr så det du skriver verkar stämma bättre. Vill tillägga att jag uppskattar det du och minimoi tillför tråden, det är verkligen en stor hjälp, tack!
Citera
2014-02-15, 13:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Så den äldsta dottern öppnade helt enkelt dörren och sprang ut? Jag har hela tiden undrat hur hon lyckades ta sig ut med igenspikade fönster och låst ytterdörr så det du skriver verkar stämma bättre. Vill tillägga att jag uppskattar det du och minimoi tillför tråden, det är verkligen en stor hjälp, tack!
Ja, det verkar så. Alla barnen vaknade iaf. Ett låg kvar i sängen vid den första undersökningen, var det tredje barnet fanns framgår inte.
Citera
2014-02-15, 13:14
Medlem
Minimois avatar
Eftersom FUP är så ofullständigt kan vi bara gissa. Jag gissar att flera krossade fönster har räddningstjänsten som upphovsmän. Har inte heller påstått att någon har gömt någonting. Branden kan ha gömt låset, det hamnade iallafall under altanen. Vad personer tidigare har spekulerat om får stå för dem. Enligt obduktionsprotokollen hade inte pojkarna inandats bensinångor.
Citera
2014-02-15, 13:21
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Eftersom FUP är så ofullständigt kan vi bara gissa. Jag gissar att flera krossade fönster har räddningstjänsten som upphovsmän. Har inte heller påstått att någon har gömt någonting. Branden kan ha gömt låset, det hamnade iallafall under altanen. Vad personer tidigare har spekulerat om får stå för dem. Enligt obduktionsprotokollen hade inte pojkarna inandats bensinångor.
Dog de av rökförgiftning eller kokades de helt enkelt till döds?
Citera
2014-02-15, 13:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Dog de av rökförgiftning eller kokades de helt enkelt till döds?
De avled av brandgaser (kolmonoxid och cyanid).
Senast redigerad av Quarrel 2014-02-15 kl. 13:25.
Citera
2014-02-15, 13:26
Medlem
Minimois avatar
GM förefaller inte vara så intresserad av sina tre andra barn heller. Milt sagt.

Hemskt när flickan pratar om pappa i bakgrunden i larmsamtalet. Hur ska hon känna det när hon får veta sanningen, och går den överhuvudtaget att undanhålla henne när media visar bilder av huset och skriver på löpen?
Citera
2014-02-15, 13:29
Medlem
eireanns avatar
Citat:
GM förefaller inte vara så intresserad av sina tre andra barn heller. Milt sagt.

Hemskt när flickan pratar om pappa i bakgrunden i larmsamtalet. Hur ska hon känna det när hon får veta sanningen, och går den överhuvudtaget att undanhålla henne när media visar bilder av huset och skriver på löpen?
Har du en länk till larmsamtalet?
Citera
2014-02-15, 13:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har du en länk till larmsamtalet?
Det finns återgivet i text i huvudfup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera