Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-09-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Hurvida United States Marine Corps ar en del av U.S. Navy kan man val debattera:

http://wiki.answers.com/Q/Are_the_US_Marines_a_branch_of_the_US_Navy

Det ar en gren inom flottan, precis som artilleriet ar en gren av armén.

Vad jag inte klykar riktigt ar vad dom gor i en diskussion om elitforband..

Det ar vanligt sketet marin infanteri med begransad special-utbildning.

19-ariga smagrabbar med sand i oronen som sparkar in dorrar i Bagdad och hellre onskar att dom vore hemma pa den lokala Chilli's i Oklahoma City.

Jag fornekar dock inte att dom ar oerhort bra pa vad dom gor, och jag tror inte det finns nagot svenskt forband som kan mata sej.

Anledningen till det ar deras oerhorda stridserfarenhet och att handla pa instinkt nar det galler.

Den formagan finns inte hos nan svensk soldat, oavsett niva.
USMC är en egen vapengren, precis som USN som även det är en vapengren.

Inom USMC finns det förband som skulle käka Svenska värnpliktiga till frukost.
Citera
2013-09-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Där har du helt fel. USMC är en egen vapengren precis som flottan, flygvapnet och armén.

Traditionellt brukar man anse att de är en "elit" eftersom de haft en lite mer krävande uppgift i krig och en lite tuffare grundutbildning pga det. Dock har skillnaden mellan dem och armén i det hänseendet minskat på senare år.

Semantik:

...."it's a separate service branch within the Department of the Navy"....

Men fortfarande sitt eget "vapenslag", jag haller med.

Och fortfarande...

My Ass Rides In Navy Equipment.

First to go - last to know.
Citera
2013-09-29, 22:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Elaka tungor brukar fråga när de landsteg på en strand senast

Skarpa amfibieoperationer var ett tag sedan ja, men icke desto mindre är det viktigt för ett land som USA som är omgiven av hav att behålla amfibiekompetens inom ramen för ett "pannbensförband" med global räckvidd. Först in med MEF/MEU som primära byggblock är som bekant deras traditionella roll och den uppgiften har armén fortfarande inte riktigt lyckats trumfa dem på.
Citera
2013-09-30, 17:49
Medlem
steffen13s avatar
Ni som påstår att USMC är vassare än hela svenska försvaret, baserar ni det på krigshistoria eller egna erfarenheter?
Citera
2013-09-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Ni som påstår att USMC är vassare än hela svenska försvaret, baserar ni det på krigshistoria eller egna erfarenheter?
Enbart vapengrenen USMC är avsevärt mycket slagkraftigare än hela det Svenska försvaret anno 1996 ( om vi nu ska ta ett exempel).
Citera
2013-09-30, 18:34
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Enbart vapengrenen USMC är avsevärt mycket slagkraftigare än hela det Svenska försvaret anno 1996 ( om vi nu ska ta ett exempel).

Med hänsyn till storlek? Enligt min uppfattning är Sveriges elit/specialförband otroligt kompetenta i jämförelse med andra länder. Självklart inte på förbandsnivå, med tanke på att vi har alldeles för få aktiva operatörer. Men om man jämför EN operatör i SOG, KJ, LBJ, FJ mm. med en soldat i USMC så tror jag definitivt att vi skulle dra det längsta strået.
Citera
2013-09-30, 18:51
Medlem
Citat:
Med hänsyn till storlek? Enligt min uppfattning är Sveriges elit/specialförband otroligt kompetenta i jämförelse med andra länder. Självklart inte på förbandsnivå, med tanke på att vi har alldeles för få aktiva operatörer. Men om man jämför EN operatör i SOG, KJ, LBJ, FJ mm. med en soldat i USMC så tror jag definitivt att vi skulle dra det längsta strået.
Det finns specialförband även i USMC, bla ett regemente med 3 st bataljoner och sammanlagt flera tusen soldater.

Det finns även mängder av andra stridande förband, där soldater har stridserfarenhet, mycket modern utrustning mm mm.
Citera
2013-09-30, 18:59
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:

Alltså det är en ganska löjlig jämförelse, med tanke på att det säkerligen finns några gymfreak i svenska hemvärnet som utklassar vilken knutte som helst i ett elitförband. Fysiska attributer är "sekundärt" om man vill göra en ärlig analys om vilket förband som är "bäst".
Citera
2013-09-30, 19:19
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Alltså det är en ganska löjlig jämförelse, med tanke på att det säkerligen finns några gymfreak i svenska hemvärnet som utklassar vilken knutte som helst i ett elitförband. Fysiska attributer är "sekundärt" om man vill göra en ärlig analys om vilket förband som är "bäst".

Hur tycker du att man ska jämföra då? Plutonsvis kanske? Svårt att jämföra hela marinkåren med något svenskt förband/vapengren med hänsyn till dess storlek.
Citera
2013-09-30, 19:26
Medlem
Citat:
Hur tycker du att man ska jämföra då? Plutonsvis kanske? Svårt att jämföra hela marinkåren med något svenskt förband/vapengren med hänsyn till dess storlek.
Men nu jämför vi inte hela USMC, utan dess specialförband.
Citera
2013-09-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Marines bör väl motsvara amfibie skytte i Sverige. Jävligt duktiga infaterisoldater, men inget direkt specialförband.

Navy Seals saknar nog direkt motsvarighet, men attackdykarna är väl närmast.

Kustjägarna och Fallskärmsjägarna har jag sett omnämns gemensamt i internationell litteratur som "Swedish Rangers".

Det är lite skillnad på då och nu.

Idag motsvarar kustjägare marines ifall de sorterar under begreppet "amfibie-xxx".

Tidigare så sorterade attackdykare och liknande under begreppet "kustjägare" varvid vissa delar av Kustjägarna nog mer kunde jämföras med traditionella tv-seals i termer av utbildningens målsättning.

Vad som finns kvar får de som är kustjägare idag berätta om.

Citera
2013-09-30, 19:48
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:

Egentligen är hela grundkonceptet att jämföra förband av dessa slag dött från början. Så länge du inte har tillgång till info om taktik, materiel, stödförband och numerär så lär du aldrig få ett definitivt svar. Därför brukar diskussioner som dessa spåra ur till att jämföra hur många armhävningar varje soldat kan göra.

Ingen här inne på forumet vet ändå inte hur pass många soldater som tjänstgör inom SOG, än mindre hur många som är aktiva inom USMC. Men en magkänsla säger väl oss alla här inne att USA drar det längsta strået hur man än vrider och vänder på frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in