Resultat: ?
Sverigedemokraterna
70,41%
571 röster
Svenskarnas Parti
29,59%
240 röster
2013-09-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Nej just det så att vara "Etnonationalist" är inte av större vikt än att vara "kulturnationalist" tack för att du förstår och håller med om att du hade fel tidigare ^^

Du missförstår. Hur får du orden class, people och birth att hänga ihop med kultur?
Citera
2013-09-30, 14:15
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laccus
Du missförstår. Hur får du orden class, people och birth att hänga ihop med kultur?

Jag får inte ihop alla men "peolple" får jag till rak översättning "folk" och de är alltså de som bor/lever/föds i landet... korrekt? alltså de som delar den svenska kulturen... korrekt?
Citera
2013-09-30, 14:15
Medlem
Citat:
Nej just det så att vara "Etnonationalist" är inte av större vikt än att vara "kulturnationalist" tack för att du förstår och håller med om att du hade fel tidigare ^^

Hela min poäng, som du icke-oväntat har lyckats missa, är att kulturnationalism är ett idiotiskt begrepp då det inte finns något inom ordet nationalism som härrör eller bygger på ordet "kultur".

Begreppet "etnonationalism" är därför fullkomligt onödigt då ett utav ordet nationalisms betydelser redan från början är "ras, folk, födelse" vilket är samma sak som ordet "etnonationalism" därför duger bara nationalism där redan från början.

Det finns ingen utav ordet natios betydelser som läser: "kultur" eller något som ens är i närheten av det ordet.
Citera
2013-09-30, 14:16
Medlem
Citat:
Jag får inte ihop alla men "peolple" får jag till rak översättning "folk" och de är alltså de som bor/lever/föds i landet... korrekt? alltså de som delar den svenska kulturen... korrekt?

Helt fel. Läs mitt ovanstående inlägg.
Citera
2013-09-30, 14:26
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Helt fel. Läs mitt ovanstående inlägg.

Ett folk är inte en ras.. Ett folk är en grupp människor som delar land, och delar man land så delar man kultur (i alla fall om SD får som de vill) :P

"Den vanligaste betydelsen av folkbegreppet är enligt Svenska akademiens ordbok som sammanfattande benämning på de människor som bor i eller härstammar från samma land eller stat. Ibland men inte alltid är folk synonymt med nation eller folkgrupp."

Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folk
Citera
2013-09-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ett folk är en grupp människor som delar land, och delar man land så delar man kultur

Det där hittade du just på själv, det står ingenstans att betydelsen av folk skulle vara att man delar kultur.

Resten av det som stod där stämmer, folk är ett begrepp med många betydelser precis som nation. Dock finns "kultur" inte närvarande i någon utav betydelserna.
Citera
2013-09-30, 14:51
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Det där hittade du just på själv, det står ingenstans att betydelsen av folk skulle vara att man delar kultur.

Resten av det som stod där stämmer, folk är ett begrepp med många betydelser precis som nation. Dock finns "kultur" inte närvarande i någon utav betydelserna.

Nej jag hittade inte på det själv då SD vill att folk ska anamma Sveriges kultur för att få lov att vara svenska medborgare.

Som ni själva sagt många gånger med en väldigt negativ ton "negrer kan bli svenskar bara de äter sill och dansar runt midsommarstången".

Och då anser jag att SD är kulturnationalister men inte Etnonationalister ^^
Citera
2013-09-30, 14:55
Medlem
Citat:
Nej jag hittade inte på det själv då SD vill att folk ska anamma Sveriges kultur för att få lov att vara svenska medborgare.

Som ni själva sagt många gånger med en väldigt negativ ton "negrer kan bli svenskar bara de äter sill och dansar runt midsommarstången".

Och då anser jag att SD är kulturnationalister men inte Etnonationalister ^^

Det är klart att du gjorde då det inte finns några belägg för den definitionen utav ordet "folk".

Dock var det inte detta vi diskuterade, utan min beskrivning utav ordet nationalism som du på felaktiga grunder kritiserade. Ordet "kulturnationalism" är en omöjlig och efterbliven konstruktion som helt enkelt inte går ihop.

Du kan få kalla det kulturkonservatism istället som är ett mycket bättre ord och som även SD troligen samtycker bättre med då de flera gånger gått ut och förkastat nationalism och istället kallat sig socialkonservativa.
Citera
2013-09-30, 15:27
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Det är klart att du gjorde då det inte finns några belägg för den definitionen utav ordet "folk".

Dock var det inte detta vi diskuterade, utan min beskrivning utav ordet nationalism som du på felaktiga grunder kritiserade. Ordet "kulturnationalism" är en omöjlig och efterbliven konstruktion som helt enkelt inte går ihop.

Du kan få kalla det kulturkonservatism istället som är ett mycket bättre ord och som även SD troligen samtycker bättre med då de flera gånger gått ut och förkastat nationalism och istället kallat sig socialkonservativa.

Det du sa var att det inte fanns något som hette kulturnationalist... Mina svar på att det finns stöter du bort konstant i ett försök till att bevisa att du har "rätt" men nu har jag hittat det mest exemplariska beviset.

Kulturnation finns i svenska akademins ordlista ^^ alltså kan man vara kulturnationalist ^^

EDIT: Källa: svenska akademins ordlista sidan 487.
Citera
2013-09-30, 15:40
Medlem
Citat:
Det du sa var att det inte fanns något som hette kulturnationalist... Mina svar på att det finns stöter du bort konstant i ett försök till att bevisa att du har "rätt" men nu har jag hittat det mest exemplariska beviset.

Kulturnation finns i svenska akademins ordlista ^^ alltså kan man vara kulturnationalist ^^

EDIT: Källa: svenska akademins ordlista sidan 487.

Jag bestrider inte att ordet i sig existerar utan jag säger följande:

Citat:
Ordet "kulturnationalism" är en omöjlig och efterbliven konstruktion som helt enkelt inte går ihop.

Varför jag anser det vara så har jag beskrivit nu i ett tiotal av mina föregående inlägg. Du kan få kalla dig "kulturnationalist" om du vill, precis som en neger kan kalla sig svensk. Men det är inte rätt för det.
Citera
2013-09-30, 15:45
Medlem
För övrigt var andemeningen i mitt första inlägg som du kritiserade att nationalism som har betydelsen "ras, folk" inte behöver tillägget "etno" utan nationalism = etnicitet. Det är också därför förvirrade neo-cons lagt till kultur där framför. Trots detta får de enbart en onaturlig och komisk kombination utav begrepp som ingalunda går att sammanföra på det viset. Därav att det är ett efterblivet och konstruerat begrepp utan förankring i vare sig verkligheten eller logiken.
Citera
2013-09-30, 15:52
Medlem
Askydras avatar
Citat:
För övrigt var andemeningen i mitt första inlägg som du kritiserade att nationalism som har betydelsen "ras, folk" inte behöver tillägget "etno" utan nationalism = etnicitet. Det är också därför förvirrade neo-cons lagt till kultur där framför. Trots detta får de enbart en onaturlig och komisk kombination utav begrepp som ingalunda går att sammanföra på det viset. Därav att det är ett efterblivet och konstruerat begrepp utan förankring i vare sig verkligheten eller logiken.

Det är exakt det jag menar... då man inte kan dra alla nationalister över en kam så bör de delas upp i "grenar" så som kulturnationalism, etnonationalism osv osv... men bara för att din form av nationalism är den du tycker är bäst så ska det vara den enda som får lov att kallas nationalism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in