Du verkar inte veta så mycket om datorer, vad ska du använda datorn till? Om du bara svarar på den enkla frågan så kan vi bedöma vad du behöver utan att veta så mycket om den annars.
Jo men jag tycker nog att jag kan en del om datorer, men inte allt. Att jag behöver mer RAM-minne än 2-4GB vet jag eftersom jag håller på mycket med bilder och filmer. Min fråga var ju om det är nån större skillnad på 8 och 16 GB, detta eftersom jag läst att det inte ska vara så stor skillnad.
Jo men jag tycker nog att jag kan en del om datorer, men inte allt. Att jag behöver mer RAM-minne än 2-4GB vet jag eftersom jag håller på mycket med bilder och filmer. Min fråga var ju om det är nån större skillnad på 8 och 16 GB, detta eftersom jag läst att det inte ska vara så stor skillnad.
För standardanvändaren är det ingen skillnad alls. Men jobbar man med videoredigering så kommer man att märka en viss skillnad eftersom med 16 Gb så kan man ha mer av det man redigerar i internminnet. Filmen är inte komprimerad när man redigerar och varje minut tar lätt 1 Gb primärminne om man redigerar i HD.
Beror på hur mycket pengar den nya datorn ska få kosta. Vänta med mer ram tills de andra delarna är vettiga. Då är det bättre du köper en bra processor först.
Beror på hur mycket pengar den nya datorn ska få kosta. Vänta med mer ram tills de andra delarna är vettiga. Då är det bättre du köper en bra processor först.
Mycket ram är väl till behag, alltid relevant att ha bra med ram-minne.
Förlåt, men om du inte ens vet vilken processor du har i burken så kan nog dina kunskaper inte vara alltför vidsträckta :/
Återigen, prestandavinsten vid utökning av RAM är väldigt beroende på ens användningsområde. Men använder du dig av videoredigering så kan du mycket möjligt tjäna på en utökning.
Då jag antar att du använder Windows så råder jag dig att trycka CTRL-SHIFT-ESC och kolla hurpass mycket RAM du använder vid tungt bruk. Är du inte ens i närheten av 8gb-taket så kommer ännu mera RAM varken göra bu eller bä.
För att simplifiera så fungerar RAM som ett glas vatten, om du inte fyller glaset med vatten så kommer ett nytt glas inte göra någon skillnad för det finns inget mer vatten att hälla i
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!