• 1
  • 2
2013-09-28, 14:17
Medlem
Arbetar en dator snabbare med 16 GB ramminne är 8 GB?
Är det nån större skillnad?
Citera
2013-09-28, 14:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Utöver detta RAM-minne, vad har datorn mer för hårdvara?
Citera
2013-09-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Utöver detta RAM-minne, vad har datorn mer för hårdvara?
Vad menar du? Hårddisk på 750 GB
Citera
2013-09-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekad
Arbetar en dator snabbare med 16 GB ramminne är 8 GB?
Är det nån större skillnad?

Nej. Skillnaden märks bara om du kör krävande program eller flera samtidigt - vilket gemene man sällan gör i alla fall. En s.k. "gamer" föredrar givetvis mer RAM eftersom spel numera kräver en nästintill superdator för att flyta på snyggt.
Citera
2013-09-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Nej. Skillnaden märks bara om du kör krävande program eller flera samtidigt - vilket gemene man sällan gör i alla fall. En s.k. "gamer" föredrar givetvis mer RAM eftersom spel numera kräver en nästintill superdator för att flyta på snyggt.

Tack för svaret. Kommer snart köpa en ny dator med WIN8 och då vill jag gärna att den arbetar lika snabbt som denna jag har idag som har 16 GB RAM, men de flesta har ju bara 8 numera.
Citera
2013-09-28, 14:32
Medlem
Det som spelar mer roll är processorn och eventuellt grafikkort. Ramminnet gör bara att du kan göra fler saker samtidigt, inte snabbare (enkelt uttryckt).
Citera
2013-09-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokf
Det som spelar mer roll är processorn och eventuellt grafikkort. Ramminnet gör bara att du kan göra fler saker samtidigt, inte snabbare (enkelt uttryckt).

Den jag har i dag har 2,2 GHz.
Citera
2013-09-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekad
Tack för svaret. Kommer snart köpa en ny dator med WIN8 och då vill jag gärna att den arbetar lika snabbt som denna jag har idag som har 16 GB RAM, men de flesta har ju bara 8 numera.

Jag vet inte exakt vilka krav Win 8 har fast man kommer långt med 8 GB - längre än folk i allmänhet tror. Sedan så finns det ju ingenting som säger att man inte vid ett senare tillfälle kan installera ytterligare 8 GB och komma upp i 16 GB, etc. om man så känner. Tänk på att Ett minne inte arbetar lika snabbt som två med ett s.k. "dual channel" mode. 2x4 GB är bättre än 1x8 GB, etc.
Citera
2013-09-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag vet inte exakt vilka krav Win 8 har fast man kommer långt med 8 GB - längre än folk i allmänhet tror. Sedan så finns det ju ingenting som säger att man inte vid ett senare tillfälle kan installera ytterligare 8 GB och komma upp i 16 GB, etc. om man så känner. Tänk på att Ett minne inte arbetar lika snabbt som två med ett s.k. "dual channel" mode. 2x4 GB är bättre än 1x8 GB, etc.

Den dator som jag nu har 750 GB HDD, 2,20 GHz, 16 GB RAM-minne och Intel Core.

Har även annan liten dator som har 2 GB RAM-minne, AMD och 1 GHz och den är så otroligt seg, kan det ha med RAM-minnet och GHz en?

Har fått för mig att Intel är bättre än AMD, är det så?
Citera
2013-09-28, 15:30
Medlem
Mobbarens avatar
Det är som med bil och buss, de har samma hästkraft och går lika snabbt osv men bussen är dyrare.

Om du behöver bara skjutsa två barn(program) till skolan så en bil räcker men om du har 10barn(program) som du vill kunna skjutsa till skolan så du tar bussen.
Citera
2013-09-29, 18:32
Medlem
Du verkar inte veta så mycket om datorer, vad ska du använda datorn till? Om du bara svarar på den enkla frågan så kan vi bedöma vad du behöver utan att veta så mycket om den annars.
Citera
2013-09-30, 02:50
Medlem
PeterNosters avatar
2 x 4GB, 690:-
http://www.netonnet.se/art/dator/kom...z/192169.7060/

2 x 8_GB, 1190:-
http://www.netonnet.se/art/dator/kom...z/192171.7060/

Prisskillnaden är 500:- så varför inte kosta på det.
Att tänka på:
1. För att utnyttja det måste du ha 64 bits Windows.
2. Om du ofta växlar mellan olika program så går det snabbare att byta eftersom programmen inte behöver hämtas från hårddisken varje gång.
3. Om du redigerar film t.ex så är det ju bra om hela filmen + program får plats i minnet.
4. Minnet ska byggas ut parvis.
5. Om moderkortet har fyra minnesplatser och kan byggas ut till max 16 GB kan du högst ha 4 GB på varje plats. Du måste alltså ha 4 x 4 GB. Du kan alltså inte ha 2 x 8GB istället.
6. Kolla vilken hastighet på minnena som moderkortet klarar. Du kan köpa snabbare men det utnyttjas inte.
7. De långsammaste minnena bestämmer hastigheten om du blandar minnen med olika hastigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in