2013-09-29, 23:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
En försiktig gissning är att du är medlem i nån sorts klubb .. Förslagsvis en klubb kallad "CP-teorins Vänner" med oavvisligt krav för medlemskap att aldrig backa från villfarelsen att Cp sköt OP ? Hur som helst, hur starkt du än hoppas att CP sköt OP så var det faktiskt inte så. Det vet "alla", högst förmodligen såväl Lisbet & bröderna P. som (S) partistyrelse och VU. Och lika förmodligen även TV 3:s tomtegubbar, Fylking & Aschberg. För att nämna några.

Såg i ett inlägg att CP avled i dag för exakt nio år sedan. Läste tidigare i tråden att Chrille råkade halka baklänges på en isfläck och slå ihjäl sig .. Ovanligt med isfläckar på Stockholms latitud så här års .. Men halkolyckan kanske inträffade på en annan latitud, norr om stan, i Sollentuna/Rotebro där isen hade lagt sig tidigt just det året ? Personligen misstänker jag att CP började få en del bitar om Palmemordet klart för sig, vilket han för sitt eget bästa inte borde ha fått klart för sig, och av den anledningen blev ihjälslagen, eller vad tror du, Grandioso ?

Nej, Christer Pettersson sköt inte Olof Palme. Han hade inte klarat sig en timme om så vore fallet med tanke på den polisaktivitet som pågick i mordområdets närmaste omgivningar under denna fredagkväll, den sista i februari, 1986. Däremot hade mordanstiftarna och involverade poliser antagligen partat på kostnaden för en förtjänstplakett som de hade förärat Chrille P som uppskattning för att ha utfört ett riskabelt mordjobb åt dem. Om det nu verkligen hade varit Chrille bakom revolvern. Men det var det alltså inte.
Om du är ett troll så är du genial, för nu kommer väl diskussionerna handla om isfläckar i några veckor..? Var det inte så att han påstods ha snubblat? Han var inte omtyckt av poliser och det skulle inte förvåna mig om han dog efter polismisshandel.
Citera
2013-09-29, 23:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Än så länge har det varit meningslöst att föra en saklig diskussion med dig. Många har försökt, men gett upp när de insett att du inte är det minsta intresserad av att argumentera för dina fantasifulla påståenden. Det finns givetvis en lika enkel som logisk orsak till detta: några belägg för dina kategoriska påståenden existerar inte. Och existerar inga belägg kan ett påstående inte vara sant. You can't make claims without evidence.

Nu vet jag inte hur många gånger du påstått att jag är en av landsförrädarspårets pådrivare, men det tycks ha blivit en av dina käpphästar. Återigen: vad i all världen baserar du din tes på?

Du håller dig med en alldeles egen logik, dvs att med din logik är det som inte kan bevisas heller inte sant ? Är det så jag ska tolka ovanstående ? Nej, jag kan inte leda min teori om MOP och dess bakomliggande motiv i bevis, och det kan förmodligen ingen annan utomstående heller. Och med den logiken som utgångspunkt förutsätter du att min teori är falsk ?
Citera
2013-09-29, 23:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om du är ett troll så är du genial, för nu kommer väl diskussionerna handla om isfläckar i några veckor..? Var det inte så att han påstods ha snubblat? Han var inte omtyckt av poliser och det skulle inte förvåna mig om han dog efter polismisshandel.

Tror inte halkningen på en isfläck (finns också omnämnt i tråden) blir en issue for debate i likhet med vad som blev fallet med vad jag hörde Kjell Olof Feldt yttra angående Palmemordet, i en version av flera. Nånting borde väl trådens hjärnsläpp ha tagit del av och lagt på minnet ..

Edit: Nejdå, jag är varken troll eller genial ..
Citera
2013-09-29, 23:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nu har MBoudine återigen påpekat att det inte är detta uttalande från KOF som åsyftas.

Kort tid efter mordet på Olof Palme skulle Kjell-Olof Feldt ha uttalat något i stil med följande:

Notera att ovanstående är fritt citerat ur MBoudines minne. Är det någon annan i tråden som hört detta uttalande?

Den första satsen är ingenting konstigt med. Man inte bara anade att ett attentat mot statsministern kunde äga rum. Man visste mycket väl att risken förelåg. Därmed blir ju inte chocken mindre när det väl inträffar.

Bisatsen är betydligt märkligare och det skulle förvåna mig om KOF uttalat sig på det viset. Men om han nu verkligen har uttalat sig så (vilket vi kan utesluta så länge MBoudine inte lyckas ta fram bevis) är det helt orimligt att han, som MBoudine vill göra gällande, skulle syfta till den tid som förflutit sedan Tage Erlanders bortgång eller valsegern hösten 1985. Det är ett typexempel på MBoudines tendens att tolka fullkomligt vanvettigt.

Det var en spontan, personlig reflektion från min sida. Jag kunde i dåläget inte begripa vad KOF menade med ".. inte skulle ske så snart" Som tidsperspektiv betraktat: i förhållande till vad ? Någon som har en teori om detta ?
Citera
2013-09-29, 23:55
Medlem
Citat:
Tror inte halkningen på en isfläck (finns också omnämnt i tråden) blir en issue for debate i likhet med vad som blev fallet med vad jag hörde Kjell Olof Feldt yttra angående Palmemordet, i en version av flera. Nånting borde väl trådens hjärnsläpp ha tagit del av och lagt på minnet ..

Edit: Nejdå, jag är varken troll eller genial ..

Jag skulle vilja höra vad du tycker om följande påstående om landsförrädarspåret.

Jag tycker personligen följande : jag tycker att om man hade kunnat avslöja att Palme skulle ha skjutits på grund av samröre med främmande makt(oavsett vilken ) skulle det ha varit värre för familjen Palme och partiet som sådant, om man jämför det mot att han sköts på grund av löntagarfonder, eumotstånd mm eller någon pinsam sjukdom.
Senast redigerad av Sumer 2013-09-30 kl. 00:11.
Citera
2013-09-30, 00:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
En försiktig gissning är att du är medlem i nån sorts klubb .. Förslagsvis en klubb kallad "CP-teorins Vänner" med oavvisligt krav för medlemskap att aldrig backa från villfarelsen att Cp sköt OP ? Hur som helst, hur starkt du än hoppas att CP sköt OP så var det faktiskt inte så.
Vilken klubb är du själv med i?
"Sällskapet för oss som hatar folk som tjatar om källhänvisningar"?
Och sedan "hoppas" jag ingenting här utan vad det är frågan om är att jag upplever
mig ha mycket goda skäl att tro på det jag gör. Sedan får du förstås tycka vad du vill om det.
Fnysa föraktfullt åt saken eller vad som helst annat.
Citat:
Såg i ett inlägg att CP avled i dag för exakt nio år sedan. Läste tidigare i tråden att Chrille råkade halka baklänges på en isfläck och slå ihjäl sig .. Ovanligt med isfläckar på Stockholms latitud så här års .. Men halkolyckan kanske inträffade på en annan latitud, norr om stan, i Sollentuna/Rotebro där isen hade lagt sig tidigt just det året ? Personligen misstänker jag att CP började få en del bitar om Palmemordet klart för sig, vilket han för sitt eget bästa inte borde ha fått klart för sig, och av den anledningen blev ihjälslagen, eller vad tror du, Grandioso ?
Det tror jag säkert du misstänker.
"Isfläck"? Vet jag inte om det var på platsen för olyckan men det kanske hände
tidigt på morgonen och det hade varit en riktigt kall natt så helt otroligt är det ju inte.
Citat:
Christer Pettersson avled i sviterna av en skallskada och en hjärnblödning som han sannolikt fått vid ett epileptiskt anfall på tillnyktringsenheten på S:t Görans sjukhus.
Citat:
Det är enligt Dahlberg helt klart att Pettersson fått ett eller flera epilepsianfall på tillnyktringsenheten:

- Han fick även sådana anfall hos oss som var svåra att häva.

Enligt Dahlberg är det fullt möjligt att en patient som får ett epileptiskt anfall och faller, kan få en sådan skallskada som Petterson hade och som ledde till hjärnblödningen. Epileptiska anfall är vanligt bland missbrukare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/epileptiskt-anfall-bakom-christer-petterssons-dod/

Trots att du benhårt avfärdar CP som möjlig gärningsman så kan du ändå få det till att
det kunde tänkas att "han började få en del bitar om Palmemordet klart för sig"...

Jo, du kan du minsann.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-30 kl. 00:16.
Citera
2013-09-30, 00:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det var en spontan, personlig reflektion från min sida. Jag kunde i dåläget inte begripa vad KOF menade med ".. inte skulle ske så snart" Som tidsperspektiv betraktat: i förhållande till vad ? Någon som har en teori om detta ?
Behöver man inte ha någon teori om eftersom orden med största sannolikhet aldrig
fallit över KOF:s läppar.
Citera
2013-09-30, 00:25
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Du håller dig med en alldeles egen logik, dvs att med din logik är det som inte kan bevisas heller inte sant ? Är det så jag ska tolka ovanstående ? Nej, jag kan inte leda min teori om MOP och dess bakomliggande motiv i bevis, och det kan förmodligen ingen annan utomstående heller. Och med den logiken som utgångspunkt förutsätter du att min teori är falsk ?

Då får vi först komma överens om vad som menas med bevis. I engelska språket finns en distinktion mellan evidence och proof. I svenskt vardagligt språk finns så vitt jag vet endast ordet bevis. Visserligen finns ordet evidens inom den akademiska världen och har då samma betydelse som den engelska motsvarigheten.

Min bedömning är att en rad av dina påståenden, teorier eller vad man nu vill kalla dem är falska. Det beror inte på att de inte kunnat bevisas bortom rimligt tvivel. Det beror på att varken du eller någon annan kunnat presentera någon evidens för att teorierna är sanna eller ens sannolika. Om det saknas stöd för en viss teori, då finns väl ingen anledning att tro annat än att den är falsk?

Svara gärna på hur du kopplar samman mig med landsförrädarspåret.
Citera
2013-09-30, 00:30
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Behöver man inte ha någon teori om eftersom orden med största sannolikhet aldrig

Exakt. När MBoudine länkar till ett videoklipp där Kjell-Olof Feldt yttrar dessa ord kan vi spekulera i vad han i så fall menar. Innan dess finns ingen som helst anledning att spekulera i frågan.
Citera
2013-09-30, 00:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag skulle vilja höra vad du tycker om följande påstående om landsförrädarspåret.

Jag tycker personligen följande : jag tycker att om man hade kunnat avslöja att Palme skulle ha skjutits på grund av samröre med främmande makt(oavsett vilken ) skulle det ha varit värre för familjen Palme och partiet som sådant, om man jämför det mot att han sköts på grund av löntagarfonder, eumotstånd mm eller någon pinsam sjukdom.

Kärnfrågan är här huruvida Palme sköts på misstanke om landsförräderi eller på konstaterat, bevisat landsförräderi sett från familjens och Partiets horisont. Naturligtvis mera beklagligt och graverande för familjen och Partiet om OP bevisat var en landsförrädare som sålt ut Sverige till främmande makt, men man sköt ju inte Wennerström på liknande premisser trots att man visste att Wennerström försåg Sovjetunionen med det allra hemligaste vi hade, och därför betvivlar jag starkt att Olof Palme sköts på blotta misstanken om landsförräderi. De som hävdar att så var fallet, hävdar jag fullständigt saknar sinne för proportioner. Det värsta jag kan tänka mig, och det som verkligen skulle få marken under fötterna på svenska folket att skaka, vore att Palme mördades på initiativ av den ekonomiska makteliten med inblandning av politiska meningsmotståndare inom det egna partiet. Detta vore någonting oerhört och skulle riskera att föröda Partiet för överblickbar tid och troligen få (S) att falla sönder i två falanger med vänsterfalangen i många ideologiska frågor fritt drivande mot dåvarande VPK. Det är min teori om MOP och min förklaring till att mörkläggning av mordet på Olof Palme inleddes från dag 1.
Citera
2013-09-30, 01:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jodå, orden jag ur minnet citerade tämligen ordagrant föll över KF:s läppar, jag hörde inte fel.
Citera
2013-09-30, 01:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Då får vi först komma överens om vad som menas med bevis. I engelska språket finns en distinktion mellan evidence och proof. I svenskt vardagligt språk finns så vitt jag vet endast ordet bevis. Visserligen finns ordet evidens inom den akademiska världen och har då samma betydelse som den engelska motsvarigheten.

Min bedömning är att en rad av dina påståenden, teorier eller vad man nu vill kalla dem är falska. Det beror inte på att de inte kunnat bevisas bortom rimligt tvivel. Det beror på att varken du eller någon annan kunnat presentera någon evidens för att teorierna är sanna eller ens sannolika. Om det saknas stöd för en viss teori, då finns väl ingen anledning att tro annat än att den är falsk?

Svara gärna på hur du kopplar samman mig med landsförrädarspåret.

Inleder svaromålet med att ställa några motfrågor. Har Lisbet Palme uppgivit något skäl till varför hennes inledande uppfattning om två gärningsmän, sannolikt Ustasjakroater, efter samtal med polis reformerades till att bli en gärningsman ? Har vittnen som kontaktat polisen mötts av beskedet att man inte är intresserade av ljushåriga gärningsmän, och andra vittnen vid något annat tillfälle fått beskedet att man inte är intresserad av utlänningar/mörkhåriga gärningsmän, beroende på vad vittnena haft att berätta ? Om det är riktigt, skulle du betrakta det som en evidensbaserad teori om mörkläggning i något avseende ?

Du ansluter dig uppenbarligen inte till min teori om motiv och gärningsman i MOP och jag har heller inte noterat att du vid något tillfälle tagit CP-teorin till ditt hjärta, och vad återstår då om du någon gång kommer på att du borde sätta ner foten och visa var du står i det här ? Skjutglada poliser/nazister ? Men även dessa har väl ett motiv att blåsa Palme av banan, tror du inte ? Ligger det då inte närmast till hands att deras motiv praktiskt taget blir identiskt med boboslackes landsförrädarmotiv ? Rätt eller fel, men det är skälet till att jag kopplat dig till landsförrädarspåret.
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-30 kl. 02:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in