2013-09-29, 20:13
Medlem
mvagrippas avatar
År 2008 berättade den finske Ex-presidenten Mauno Koivisto följande ang
ubåtsincidenterna i svenska farvatten under 80-talet.

"Jurij Andropov bad mig förmedla beskedet till svenskarna att Sovjetunionen
bad dem sänka varje ubåt de kunde upptäcka i de egna vattnen.

När jag ett par månader senare berättade detta för Olof Palme i
samband med världsmästerskapstävlingarna i friidrott i Helsingfors
[i augusti 1983] såg han vresig ut och sade ingenting."
Citera
2013-09-29, 21:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En i MOP sammanhang mycket känd Ölänning dyker upp som fotbolls och livsstilskommentator till Zlatan i kommentatorsfältet, du får scrolla ner en liten bit.
Krusell behagar uttala sig om vår store Zlatan....det är detta som det syftas på antar jag?

Först fick jag ju upp en slags samlingssida utan någon specifik artikel men nu äntligen
blev det rätt med kommentarsfält och allt.
Citera
2013-09-29, 21:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Edit: Varför är du så låst vid "spännande" grejer ? Ett bilbyte vid Järva krog innehåller ingen spänning. Framskymtade i tidigare inlägg där CP inte var tillräckligt "spännande" för att vara Palmemördare. Vem f-n bryr sig om vad som är "spännande" i detta, MOP handlar enbart om tragik. Men du uppfattar nån sorts "spänning" bakom tragiken ? Eller vad är det du vill ha sagt ?
Kanske fel ordval, ja.
Byt ut mot "intressant" istället då.

Men håll med om att en fet sammansvärjning är mer "spännande" än en sketen missbrukare
som mördare vid ett statsministermord?
Det är liksom lite för futtigt och "ovärdigt" mitt i all tragedi att nån sån skulle gå land med
en sån stor grej.

Mordet på en framstående politiker bör ha en lösning som står i paritet med det förhållandet...
Det tror jag är mycket därför som somliga vägrar acceptera "den enkla lösningen med
CP som gärningsmannen".
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-29 kl. 22:01.
Citera
2013-09-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
År 2008 berättade den finske Ex-presidenten Mauno Koivisto följande ang
ubåtsincidenterna i svenska farvatten under 80-talet.

"Jurij Andropov bad mig förmedla beskedet till svenskarna att Sovjetunionen
bad dem sänka varje ubåt de kunde upptäcka i de egna vattnen.

När jag ett par månader senare berättade detta för Olof Palme i
samband med världsmästerskapstävlingarna i friidrott i Helsingfors
[i augusti 1983] såg han vresig ut och sade ingenting."
Kanske Andropov kunde säga det i och med att han efterträdde Brezchnev (spellch) i slutet på -82 och därmed avbröts de Sovjetiska kränkningarna (?!)
Citera
2013-09-29, 21:40
Medlem
Grandiosos avatar
Bokmässan i Göteborg är ju i full gång och idag har Olof Frånstedts nya bok diskuterats.

Spionjägaren är en berättelse från insidan om en laddad tid i vår historia. Olof Frånstedt var under 1960- och 70-talen chef för Sveriges kontraspionage. Här berättar Säpo-chefen om hur det gick till bakom kulisserna, om maktkamper, intriger och dubbelspel. Han ger spännande inblickar i det tyska ambassaddramat, sveket mot Raoul Wallenberg och kastar nytt ljus över spionerna stig Wennerström och Stig Bergling. Erik Månsson, som arbetat med boken, i samtal med journalisten Jonas Gummesson
http://www.bokmassan.se/sv/program/arets-medverkande/?person=100922

Kanske vi har några i tråden som var närvarande under dagen och lyssnade till samtalet?

edit: Det kan ju konstateras att boksläppet ifråga inte uppmärksammats på några av
de större tidningarnas kultursidor. Inga recensioner vad jag kunnat upptäcka så här långt.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-29 kl. 22:07.
Citera
2013-09-29, 21:52
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja jag har nog missat i så fall vilket uttalande som MBoudine,syftar på,jag trodde att det var detta uttalande,som faktiskt Grandioso länkade till ,tidig morgon.(Vilket jag inte uppmärksammat förrän nu)

http://www.youtube.com/watch?v=SaNu2urUPU4&list=PL2B536271FE9A7164

Läser man textremsan så stämmer den inte exakt med det KOF säger.Grandiosos inlägg s.4125 #41500 är det som jag tänkte på.tyckte att MBoudine försökte minnas det uttalandet.

Om Mboudine tittar ca.1.45-1.50 in i klippet så kan han ju svara på ifall det är det här som han tänker på:

I Grandiosos inlägg ovan så skriver han faktiskt ordagrant vad KOF säger,men det stämmer som sagt inte med textremsan,"Nej,vi trodde vi skulle kunna undgå det,men nu har det hänt"

Kanske vi löser detta missförstånd därefter och tråden kan gå vidare?!.....en journalist borde som sagt fråga KOF om han vill utveckla sitt svar.

Nu har MBoudine återigen påpekat att det inte är detta uttalande från KOF som åsyftas.

Kort tid efter mordet på Olof Palme skulle Kjell-Olof Feldt ha uttalat något i stil med följande:

Citat:
Man anade att detta kunde hända, men man trodde inte att det skulle ske så snabbt.

Notera att ovanstående är fritt citerat ur MBoudines minne. Är det någon annan i tråden som hört detta uttalande?

Den första satsen är ingenting konstigt med. Man inte bara anade att ett attentat mot statsministern kunde äga rum. Man visste mycket väl att risken förelåg. Därmed blir ju inte chocken mindre när det väl inträffar.

Bisatsen är betydligt märkligare och det skulle förvåna mig om KOF uttalat sig på det viset. Men om han nu verkligen har uttalat sig så (vilket vi kan utesluta så länge MBoudine inte lyckas ta fram bevis) är det helt orimligt att han, som MBoudine vill göra gällande, skulle syfta till den tid som förflutit sedan Tage Erlanders bortgång eller valsegern hösten 1985. Det är ett typexempel på MBoudines tendens att tolka fullkomligt vanvettigt.
Citera
2013-09-29, 21:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kanske fel ordval, ja.

Men håll med om att en fet sammansvärjning är mer "spännande" än en sketen missbrukare
Det är liksom lite för futtigt och "ovärdigt" mitt i all tragedi att nån sån skulle gå land med
en sån stor grej.
Jag är beredd att tro på att CP var inblandad men sannolikheten att han råkar få syn på OP och göra slag i saken av en slump är för liten för att vara "intressant". Skådespelaren CP tycks i så fall ha agerat inför en ganska stor publik av klärvoajanta nazister.
Senast redigerad av iesho 2013-09-29 kl. 22:16.
Citera
2013-09-29, 21:57
Medlem
Citat:
Jag är inte i tråden för att försöka övertyga någon, t ex beträffande min teori om MOP, eller fäster något avseende vid om jag blir trodd eller inte beträffande vad jag hörde Kjell Olof Feldt yttra angående mordet på Palme. Jag hörde vad KOF sa och är övertygad om att det jag skriver är korrekt, vad du och andra tycker är resandens ensak.

Men om du nu ska rada upp fantasier och felaktigheter (som antingen beror på att du ljuger eller har en mycket svag minnesfunktion, välj själv) som ingen tror på och som du inte vill källbelägga, varför skriver du då här öht?

Om du vill fabulera och skiter i vad alla andra tar för hänsyn till det kan du väll lika gärna skriva i en anteckningsbok som du förvarar bredvid sängkanten?

Jag tror att jag kan tala för i stort sett alla läsare i tråden när jag påstår att ditt påstådda citat signerat KOF är felaktigt. Om du ens hade ett uns av hederlighet i dig hade du bara länkat till ditt faktaunderlag.

Och kom inte dragandes med det gamla vanliga att »det är bara att läsa igenom tråden». Du vet lika bra som jag och alla andra att det är en kanonad av mög som tar ÅR att läsa från början till slut.

Avslutningsvis vill jag förstås säga att jag bryr mig inte ett skvatt om din åsikt om det jag har skrivit, utan jag bara svamlar för svamlandets egen skull så om eller vad du svarar har ingen som helst betydelse för mig.
Citera
2013-09-29, 22:06
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Så talar en sann desinformatör, fortfarande i den dåvarande statsmaktens tjänst ? Det råder inget tvivel om vilket syfte landsförrädarspårets pådrivare har. Knappast en ärofull sysselsättning om mitt antagande om er är riktigt.

Ja, det klipp jag hänvisar till och som finns/fanns i tråden är till sitt innehåll väsentligt annorlunda. Det var Kjell Olof Feldts yttrande vid detta tillfälle som jag fann just det här klippet så anmärkningsvärt jämfört med andra klipp på samma tema med yttrande av KOF. Klippet finns naturligtvis i någons arkiv, förmodligen i SVT:s. Går givetvis att få fram för den som verkligen vill.

Än så länge har det varit meningslöst att föra en saklig diskussion med dig. Många har försökt, men gett upp när de insett att du inte är det minsta intresserad av att argumentera för dina fantasifulla påståenden. Det finns givetvis en lika enkel som logisk orsak till detta: några belägg för dina kategoriska påståenden existerar inte. Och existerar inga belägg kan ett påstående inte vara sant. You can't make claims without evidence.

Nu vet jag inte hur många gånger du påstått att jag är en av landsförrädarspårets pådrivare, men det tycks ha blivit en av dina käpphästar. Återigen: vad i all världen baserar du din tes på?
Citera
2013-09-29, 22:20
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Hur vet du att uppgiften från min grekiska källa är ogrundad och hur kan denna uppgift, som jag noterade vid ett enda tillfälle som en radanmärkning i inledningen av min sejour i tråden, betecknas som förtal ? Förtal är definitionsmässigt något som sprids i syfte att väcka missaktning och jag förhöll mig neutral till uppgiften som den minnesgode erinrar sig, jag lade inte någon värdering om detta, bara konstaterade i syfte att belysa hur lite allmänheten känner till om officiellas privatliv och att även detta måste genomlysas i utredningen om en av parterna mördats, gärningspersonen är som bekant oftast en närstående enligt statistiken. Vilket man i även i Grekland känner till och spontant trodde detta låg bakom mordet när beskedet om att Olof Palme skjutits i Stockholm nådde den grekiska eliten. Vilket jag i sammanhanget också nämnde. Hur menar du att detta kan rubriceras som förtal ? Däremot är spridningen av denna enda radanmärkning högst anmärkningsvärd. Vad är landsförrädarteoretikernas syfte med detta i ständigt återkommande inlägg ? Vad vill ni sprida ? Vad är ert bakomliggande syfte ?

Det är ogrundat så länge du inte kan presentera sakliga belägg för påståendet. Du nämner din hemliga källa och annat som inte kan verifieras. Det är ingenting som objektivt sett talar för att din tes är riktig.

Om det är förtal eller inte kan jag inte uttala mig om med säkerhet. Min lekmannamässiga uppfattning är att det framstår som förtalsmässigt, precis som dina påståenden om Lisbet Palmes inblandning i en mörkläggning av makens mord gör. Du har inte lyckats presentera någon som helst stöd för din övertygelse att Lisbet Palme har en hemlig grekisk son. Vissa har i tråden framfört invändningar mot påståendet och radat upp omständigheter som gör det hela kolossalt osannolikt. Dessa invändningar har du inte kunnat vederlägga.

Någon landsförrädarteoretiker är jag fortfarande inte. Det är därför svårt för mig att besvara dina avslutande motfrågor. Ditt förhållningssätt framstår som förvirrat, okunnigt och oseriöst.
Citera
2013-09-29, 22:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Än så länge har det varit meningslöst att föra en saklig diskussion med dig. Många har försökt, men gett upp när de insett att du inte är det minsta intresserad av att argumentera för dina fantasifulla påståenden. Det finns givetvis en lika enkel som logisk orsak till detta: några belägg för dina kategoriska påståenden existerar inte. Och existerar inga belägg kan ett påstående inte vara sant. You can't make claims without evidence.

Nu vet jag inte hur många gånger du påstått att jag är en av landsförrädarspårets pådrivare, men det tycks ha blivit en av dina käpphästar. Återigen: vad i all världen baserar du din tes på?
Han baserar det på att du är beredd att tro att det fanns Palmehatare som inbillade sig att OP var en landsförrädare och att dessa kan ha varit inblandade i mordet. Jag antar att MBoudine har en hemlig källa på att alla inblandae visste att OP inte var en landsförrädare och att ingen av dem heller trodde det.
Citera
2013-09-29, 22:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kanske fel ordval, ja.

en sån stor grej.

En försiktig gissning är att du är medlem i nån sorts klubb .. Förslagsvis en klubb kallad "CP-teorins Vänner" med oavvisligt krav för medlemskap att aldrig backa från villfarelsen att Cp sköt OP ? Hur som helst, hur starkt du än hoppas att CP sköt OP så var det faktiskt inte så. Det vet "alla", högst förmodligen såväl Lisbet & bröderna P. som (S) partistyrelse och VU. Och lika förmodligen även TV 3:s tomtegubbar, Fylking & Aschberg. För att nämna några.

Såg i ett inlägg att CP avled i dag för exakt nio år sedan. Läste tidigare i tråden att Chrille råkade halka baklänges på en isfläck och slå ihjäl sig .. Ovanligt med isfläckar på Stockholms latitud så här års .. Men halkolyckan kanske inträffade på en annan latitud, norr om stan, i Sollentuna/Rotebro där isen hade lagt sig tidigt just det året ? Personligen misstänker jag att CP började få en del bitar om Palmemordet klart för sig, vilket han för sitt eget bästa inte borde ha fått klart för sig, och av den anledningen blev ihjälslagen, eller vad tror du, Grandioso ?

Nej, Christer Pettersson sköt inte Olof Palme. Han hade inte klarat sig en timme om så vore fallet med tanke på den polisaktivitet som pågick i mordområdets närmaste omgivningar under denna fredagkväll, den sista i februari, 1986. Däremot hade mordanstiftarna och involverade poliser antagligen partat på kostnaden för en förtjänstplakett som de hade förärat Chrille P som uppskattning för att ha utfört ett riskabelt mordjobb åt dem. Om det nu verkligen hade varit Chrille bakom revolvern. Men det var det alltså inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in