Citat:
Ursprungligen postat av
Pan73
Det här är fruktansvärt upprörande på många plan. Det verkar vara dåligt med omtanke och hänsyn till offret. Hur mår ett offer som behöver se förövaren vecka efter vecka på möten glatt pratandes med andra i församlingen som om inget hänt?
Jag förstår att du vill misstolka mig på det sättet när du nu misstolkar allt annat som Jehovas vittnen säger. Var har jag sagt att offer tvingas, eller behöver någonting?
Man kan lösa detta på många sätt, t.ex. genom att den ångerfulle före detta förövaren byter församling, eller vad som helst.
Hur vill
du att man ska lösa detta med pedofilerna i samhället? Ska man låsa in dom i fängelse och kasta nyckeln? Ska dom överhuvudtaget inte få röra sig i samhället? Ska man sätta upp affischer med namn och vart dom bor?
Det här är inget enkelt problem som du verka påskina, men förklara gärna hur det enkelt ska gå till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pan73
Är det sant att rörelsen gärna ser att offer och förövare pratar ut om saken och sedan ska det vara glömt och förlåtet?
Det är inte sant att
barn ska möta förövare så som det har förvrängts av avfällingar och motståndare (främst kristna motståndare). Artikeln talar om
vuxna som varit utsatta som barn, och som vuxna konfrontera förövaren. Och därmed få ett avslut på liknande sätt som människor som utsatts för rån konfronterar gärningsmannen.
Detta är till nytta för båda parter om gärningsmannen är ångerfull.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pan73
Får pedofilen gå ut och predika till andra och utsätta barn i samhället för fara?
En som avtjänat straff kan man inte begränsa friheten för, varken hos Jehovas vittnen eller samhället i övrigt. Förklara du hur en dömd och frigiven pedofil i samhället får gå och handla i affären där det finns barn, får gå vart han vill, t.ex. framför en förskola eller varför inte knacka på en dörr?
Varför ska Jehovas vittnens pedofiler ha särskilda bestämmelser?
Men självklart ska församlingen göra vad dom kan, och varför inte i samråd med den ångerfulla pedofilen? Om personen nu är ångerfull, och vill göra det rätta, så är nog personen inte främmande för att t.ex. alltid gå tillsammans med någon annan.
Jehovas vittnen har nog större koll på sina pedofiler än samhället som bara släpper dom fria hur som helst (på grund av den sociala kontrollen som ni annars är snabba att anmärka på). Gå och klaga och agera mot samhällets pedofiler som jag är säker på förstör många fler barn än dom som finns hos Jehovas vittnen.
Det finns 20.000 Jehovas vittnen jämfört med 9.5 miljoner svenskar, hur är dina prioriteringar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pan73
Var går gränsen för förlåtande? Om någon mördar hela din familj och sedan ber om ursäkt, är det förlåtet och glömt då?
Vi pratar inte om en ursäkt, kom igen! Jag citerade nyss vad Jesus sade om förlåtelse, var inte du en kristen? Vad anser du om förlåtelse? Finns det gränser för det? Jag trodde ni pratade om kravlös kärlek, gäller det inte i dessa fall?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pan73
Var finns rimligheten i att stöta ut en ung människa som fostrats i rörelsen men tappat tron och som då mister sin familj, och sedan förlåta en pedofil som kanske förstört livet för ett barn bara för att denne påstår sig ångra sig när personen blir avslöjad?
"påstår sig ångra", vi pratar om personer som verkligen ångrar och vänder om. Det går i slutändan (för det mesta) att förstå om en person verkligen är ångerfull. Det är en stor process innan man återupptar någon som är utesluten, det tar man inte på en förmiddag.
Men hela tiden lägger du ansvaret på Jehovas vittnen, men om nu samhället vill låsa in pedofiler och kasta nyckeln, så kan Jehovas vittnen inte göra något annat än att lyda myndigheterna.
Om dömda pedofiler ska få fotboja eller restriktioner från samhället, så varsågod. Jehovas vittnen gör vad dom kan göra, så som människor i allmänhet kan göra.
Om samhället beslutar sig för att avrätta alla pedofiler så kan Jehovas vittnen inte säga emot eftersom man lyder myndigheter om det inte går emot bibeln. Är det avrättning av pedofiler som du är ute efter?
Sopa rent framför din egen dörr innan du klagar på Jehovas vittnen. Vad händer med pedofiler i din församling (om du nu var kristen), eller vad händer med pedofiler i samhället? Kanske vill du ha den amerikanska modellen där man hänger ut pedofiler på internet? Se då till att det blir en verklighet, det skulle hjälpa många fler barn (om man nu tror på att det hjälper) än dom fåtal som finns hos Jehovas vittnen.
Det är bra om man har proportion på saker och ting, och förstår var dom största problemen finns och var den största nyttan i att engagera sig finns. Det är en droppe i havet om du nu skulle ha rätt i allting om Jehovas vittnen, samhället har ett mycket större problem.