2013-09-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Du är en av de värsta besserwissrarna på det här forumet. Och du påstår dig vara kristen. Du är banne mig värre än Satan själv.

Ojdå,
Citera
2013-09-29, 21:08
Medlem
Citat:
Jag tänker inte lägga en enda sekund till på att läsa något på er urusla hemsida. Kan inte komma nåt gott därifrån.

Du var inte så nyfiken ändå alltså?
Citera
2013-09-29, 21:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Finns två sorters synd, arvssynd som vi alla är behäftade med

Nej, som sagt inte jag.

Citat:
Arvssynden kan vi inte göra något åt.

För min del finns det ingen anledning till att "göra något åt" något som inte finns i mitt liv.

Citat:
Man måste tydligen vara övertydlig ibland på det här forumet

Det räckar med ett precist språk och insikten om att påståenden inte blir verkliga av att bara påstås.

Citat:
Men det kan ju också bero på att vissa saker för de som är kristna ses som en självklarhet men för någon som inte är troendet kan det ju vara svårt att förstå bland annat pga terminologin.

Egentligen inte i detta fall. Det är bara en fråga om att du inte kan stoppa dina doktriner in i mitt liv.
Citera
2013-09-29, 21:13
Medlem
Citat:
Jag tänker inte lägga en enda sekund till på att läsa något på er urusla hemsida. Kan inte komma nåt gott därifrån.

Det var alltså en bra ide från min sida att inte ägna en minut åt att svara på dina "nyfikna" frågor?
Citera
2013-09-29, 21:16
Medlem
Citat:
Alla ni bokstavstroende viktigpettrar till "kristna". Ni åker RAKA VÄGEN in i helvetet! Inte för något annat än att ni smutsar ner Jesu budskap. Ni är värre än antikrist för ni är som ulvar i fårakläder. Som korrumperar världen och människorna i Jesu namn. Fy.

Kan du döma människor på det här sättet?
Citera
2013-09-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det var alltså en bra ide från min sida att inte ägna en minut åt att svara på dina "nyfikna" frågor?

Citera
2013-09-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Personen blir inte utesluten om personen ångrar och vänder om, då ska man som kristen förlåta oavsett hur hemska brotten har varit. Däremot kan samhället döma och fängsla personer oavsett om dom ångrar sig eller inte om dom har begått ett brott.

Jesus sade att man ska förlåta en broder inte 7 gånger utan 77 gånger, det står inget undantag för pedofiler. I så fall får du visa mig det skriftstället.

"Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger."(Matt 18:21-22 Bibel2000)

Tvingas? Nej på vilket sätt då menar du? Det är i princip ingen större skillnad än i samhället om en pedofil avtjänat sitt straff och ska slussas ut. Hur hanterar man det?

Det här är fruktansvärt upprörande på många plan. Det verkar vara dåligt med omtanke och hänsyn till offret. Hur mår ett offer som behöver se förövaren vecka efter vecka på möten glatt pratandes med andra i församlingen som om inget hänt?

Är det sant att rörelsen gärna ser att offer och förövare pratar ut om saken och sedan ska det vara glömt och förlåtet? Får pedofilen gå ut och predika till andra och utsätta barn i samhället för fara?

Var går gränsen för förlåtande? Om någon mördar hela din familj och sedan ber om ursäkt, är det förlåtet och glömt då?

Var finns rimligheten i att stöta ut en ung människa som fostrats i rörelsen men tappat tron och som då mister sin familj, och sedan förlåta en pedofil som kanske förstört livet för ett barn bara för att denne påstår sig ångra sig när personen blir avslöjad?
Citera
2013-09-29, 21:52
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
"Råkade" skaffa barn? Killen var nog inte ett överlämnat vittne, han studerade kanske,och då är man inget Jehovas Vittne. Sen kan du ju berätta till mej var i bibeln det står att vi ska fira Jesus födelse, eller var det ens står när han var född...

Ttsp, en fråga jag fått,om Guds namn,som jag undrar om du kan svara på? Det påstås att bokstaven "J" inte fanns i hebreiskan,gamla testamentet. Hur ska men förklara det?
Varken jag eller hon är troende så det är det som är problemet. Jag vill ha bevis för saker jag ska tro på. Jag har aldrig lyckats få några bevis för det som står i bibeln helt enkelt. Den enkla sanningen är alltså: varför tro på något när det inte ens kan övertyga mig om att det stämmer?

Angående jul så firar jag det för att det är trevligt, om det stämmer att Jesus föddes då eller ej spelar mindre roll, då det fortfarande är en trevlig högtid för familj och vänner. Att skippa julen bara för att det inte står i bibeln tror jag inte ens Jesus hade velat. Han hade nog tyckt det var trevligt att vänner och familj enades över en kväll. Med Jehovas vittnens punktliga bibeltolkning förstörs liksom allt det som Jesus antagligen egentligen stod för. Jag tror inte han gav mycket för en sketen bok.
Citera
2013-09-29, 22:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Med Jehovas vittnens punktliga bibeltolkning förstörs liksom allt det som Jesus antagligen egentligen stod för. Jag tror inte han gav mycket för en sketen bok.

Personligen anser jag det för osannolikt att den version av Jesus som jag anser vara den mest realistiska skulle vara en paragrafryttare.

Men tydligen klarar såna som JV sig såpass dåligt genom livet, att dom behövar nån skydaddy's regelverk som krycka ... och tror att alla andra är lika existentiellt hjälplösa, så det skall stoppas ner i halsen på oss också.
Citera
2013-09-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, som sagt inte jag.

För min del finns det ingen anledning till att "göra något åt" något som inte finns i mitt liv.

Det räckar med ett precist språk och insikten om att påståenden inte blir verkliga av att bara påstås.

Egentligen inte i detta fall. Det är bara en fråga om att du inte kan stoppa dina doktriner in i mitt liv.

Bogomil jag tror du har missuppfattat en del, du är inte centrum i universum även om du tror det.
Denna tråd handlar om JV och inte dig.
Det som skrivs är alltså JV syn på detta och om du inte är troende så är det ju klart att det som bibeln säger är nonsens för dig.
Däremot är det ju så att om Gud finns och om han genom bibeln bestämt vad som är synd så gäller det även dig Bogomil oavsett vad du tror om det.
Men som sagt att du använder din egen uppfattning här känns ju ganska ointressant utifrån vad tråden handlar om, om du inte har sakliga argument till dina argument.
Men som i detta fallet är det ju helt onödigt att upprepa det du skriver eftersom du som icke troende då inte tycker att det bibeln säger om synd inte berör dig. Troligtvis för du anser att det inte finns något som kan kallas synd och det kommer ju från en livsåskådning där man inte tror på gud och där man vanligtvis tror på evolutionsteorin
Citera
2013-09-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Jag vill ha bevis för saker jag ska tro på.

Tror du på luften du andas? Den kan du inte se, har du bevis på att den finns?
Citera
2013-09-29, 22:30
Medlem
[
Angående jul så firar jag det för att det är trevligt, om det stämmer att Jesus föddes då eller ej spelar mindre roll, då det fortfarande är en trevlig högtid för familj och vänner. Att skippa julen bara för att det inte står i bibeln tror jag inte ens Jesus hade velat. Han hade nog tyckt det var trevligt att vänner och familj enades över en kväll. Med Jehovas vittnens punktliga bibeltolkning förstörs liksom allt det som Jesus antagligen egentligen stod för. Jag tror inte han gav mycket för en sketen bok.[/quote]

Ja hur mycket har du läst i bibeln om vad Jesus fördömde?
Vet du vad Julens ursprung är?
Det har att göra med saturnaliernas högtid och som man lade kristen fernissa på när Rom förenade kyrka och stat genom Konstantins försorg som var en hedning ända tills dödsbädden.

1) Föddes Jesus den 25*december?
Tradition: Enligt traditionen är detta Jesu födelsedatum. I*Nationalencyklopedin sägs det att julen är ”den kristna högtid som firas 25*december till minne av Jesu födelse”.
Bakgrund: ”Fastställandet av den 25*december har ingen biblisk grund”, sägs det i The Christmas Encyclopedia, ”utan härrör från de hedniska romerska högtider som hölls vid slutet av året”, ungefär vid tiden för vintersolståndet på norra halvklotet. De här högtiderna innefattade saturnalierna, en högtid som hölls till ära för jordbruksguden Saturnus, ”och en kombinerad högtid för två solgudar, den romerske Sol och den persiske Mithra”, sägs det i samma verk. De båda gudarnas födelsedag firades den 25*december, vid vintersolståndet enligt den julianska kalendern.
De här hedniska högtiderna började ”kristnas” från och med år 350, när påven Julius I*fastslog den 25*december som Kristi födelsedatum. ”Firandet av Jesu födelse införlivades gradvis med andra solståndsriter eller ersatte dem”, sägs det i Encyclopedia of Religion. ”Bilder av solen användes allt oftare som en symbol för den uppståndne Kristus (som också kallades Sol Invictus), och den forna solskivan ... blev de kristna helgonens gloria.”
Vad Bibeln säger: Bibeln nämner inte Jesu födelsedatum. Men vi kan med säkerhet säga att han inte föddes den 25*december. Varför det? Bibeln berättar att när Jesus föddes ”bodde [herdar] utomhus och höll vakt om natten över sin hjord” i närheten av Betlehem. (Lukas 2:8) Den kalla regnperioden började vanligtvis i oktober. Herdarna förde då in sina hjordar under tak om natten, i synnerhet i de kallare höglandstrakterna, som runt Betlehem. Vädret var som allra kallast i december, och ibland kunde det till och med snöa.

http://www.svenskamagasinet.nu/article.1304.html

länk som inte har med JV att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in