2013-09-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Vet en tjej som råkade skaffa barn med ett jehova och bildade familj. I början var han någorlunda "normal", men sen gick det överstyr. De fick inte fira jul, och massa grejer hon ville göra förbjöds pga av hans tro. Det blev ett rent helvete, sedan försökte han även få henne att gå med i jehova, men då skilde hon sig från honom med all rätt.

Jehovas vittnen - nej tack.

"Råkade" skaffa barn? Killen var nog inte ett överlämnat vittne, han studerade kanske,och då är man inget Jehovas Vittne. Sen kan du ju berätta till mej var i bibeln det står att vi ska fira Jesus födelse, eller var det ens står när han var född...

Ttsp, en fråga jag fått,om Guds namn,som jag undrar om du kan svara på? Det påstås att bokstaven "J" inte fanns i hebreiskan,gamla testamentet. Hur ska men förklara det?
Citera
2013-09-29, 16:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
"Råkade" skaffa barn? Killen var nog inte ett överlämnat vittne, han studerade kanske,och då är man inget Jehovas Vittne.

Aaaah, alltså "no true scotsman". Va' listigt.

Citat:
Sen kan du ju berätta till mej var i bibeln det står att vi ska fira Jesus födelse, eller var det ens står när han var född...

Men först kanske du kan berätta varför folk skall ha stoppet bibel-regler ner i halsen.
Citera
2013-09-29, 16:37
Medlem
Men först kanske du kan berätta varför folk skall ha stoppet bibel-regler ner i halsen.[/quote]

Ta ex svenska kyrkan, dom kallar sej kristna och citerar ofta till bibeln. Ändå firar dom jul?
Är man inte kristen,så okej, då har man inga "bibel-regler",som du kallar det. Men kallar man sej kristen,bör man veta vad det står i bibeln,och inte köra dubbelmoral som svenska kyrkan..
Citera
2013-09-29, 16:38
Medlem
Apropå firande. Får JW fira någonting över huvud taget? Och vad är i så fall tillåtet att fira?
Citera
2013-09-29, 16:43
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Apropå firande. Får JW fira någonting över huvud taget? Och vad är i så fall tillåtet att fira?

De "firar" åminnelsen, då får de som är utvalda äta ojästa kakor och dricka vin. I princip nattvard fast en gång om året. Väldigt högtidligt.
Citera
2013-09-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Jehovas vittnen "firar" åminnelsen av Jesus offerdöd. Står "gör detta till en åminnelse av mej"
Citera
2013-09-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ttsp, en fråga jag fått,om Guds namn,som jag undrar om du kan svara på? Det påstås att bokstaven "J" inte fanns i hebreiskan,gamla testamentet. Hur ska men förklara det?

Man använder både J och Y, det blir i princip samma uttal:

"Jod (י), även yod, är den tionde bokstaven i det hebreiska alfabetet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yod

Sällskapet använder både "YHWH" och "JHVH":

Citat:
*** na sid. 6 Guds namn — dess betydelse och uttal ***

På hebreiska skrivs hans namn .יהוה Dessa fyra bokstäver, som kallas tetragrammaton, läses på hebreiska från höger till vänster och kan på många nutida språk återges som JHVH eller YHWH.
Citera
2013-09-29, 17:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är man inte kristen,så okej, då har man inga "bibel-regler",som du kallar det. Men kallar man sej kristen,bör man veta vad det står i bibeln,och inte köra dubbelmoral som svenska kyrkan..

Jag kanske har missat det, men jag ser inget som antydar att exemplet vi refererar till rör sig om en kristen. Desutom har den individuella kristna sin privata rätt till att tolka bibeln hur som helst, det gör JV ju till viss grad också ... bara med den skilnad att denna grupp-privata JV tolkning skall stoppas ner i halsen på andra.
Citera
2013-09-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
bara med den skilnad att denna grupp-privata JV tolkning skall stoppas ner i halsen på andra.

Jag ser inget Jv här stoppa något i halsen på dig, tvärtom stoppar du dina åsikter i halsen på andra med dina massiva 16.000 inlägg, snacka om korvstoppning.
Citera
2013-09-29, 17:33
Medlem
16.000 inlägg på 1.5 år, det borde vara rekord.

Men tyvärr så räknas inte kvantitet, bara kvalitet.
Citera
2013-09-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Desutom har den individuella kristna sin privata rätt till att tolka bibeln hur som helst,

Det låter lite falskt i mina öron, är inte det lite dubbelmoral när man kollar på hur du går till angrepp mot alla kristna? Det låter inte som att dom får tolka som dom vill enligt dig.
Citera
2013-09-29, 17:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag ser inget Jv här stoppa något i halsen på dig,

Kanske p.g.a. att det nog skulle vara omöjligt.

Citat:
tvärtom stoppar du dina åsikter i halsen på andra med dina massiva 16.000 inlägg, snacka om korvstoppning.

Visst, jag är prodemokrat och försvarar akademisk rationalism, så jag är inte helt utan en agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in