Citat:
Vad spelar det för roll hur många man har på sin sida. Det avgör knappast vad som är sant. Det Luther sa om påven var sant trots att ingen tidigare bedrivit en sådan reformation. Vad tidiga vetenskapsmän sa var sant även om romersk katolska kyrkan förföljde och motarbetade dem. Vad motståndsgrupperna i nazityskland gjorde var sant, även om de var få och förföljda. Vad fritänkare tänkte och skrev under Maos regering i Kina, eller Stalins regering i Ryssland, var sant, även om de var ensamma och förföljda. Om det vore så att Sveriges kristenhet hade fördjupad bibelkunskap och andaktsliv och fromhet idag, och jag ändå avviker från dem i tron, då vore det skäl att undersöka hur många hästar jag har hemma och om jag inte är ute och cyklar. Men om vi lever i en tid av andligt avfall från Guds ord, med massor av bibelkritik och liberalteologi på de teologiska fakulteterna, upphävande av vad Gud lär i sitt ord, sekularisering osv.. då bör man inte tänka att att det är konstigt att man avviker från den stora massan i Sverige.
Och nej, jag är inte den enda i världen som tänker och tror som jag tänker. För det första tror de flesta på Gud av något slag. Ateister är i minoritet. Vad gäller religioner så är den kristna den största fortfarande. Och vad gäller just bibeltrohet så finns det hundratusentals människor som tror som jag, och miljontals som tror ungefär som jag, inte bara i USA, även om de flesta finns där. Det är ju ett land som trots sina många brister och fel, har mer öppenhet för kristen tro.
Det finns för övrigt massor av mängder inom olika trossamfund i Sverige som tror att evangelierna i Bibeln är ögonvittnesskildringar.. Det tror de flesta kristna.
Och nej, jag är inte den enda i världen som tänker och tror som jag tänker. För det första tror de flesta på Gud av något slag. Ateister är i minoritet. Vad gäller religioner så är den kristna den största fortfarande. Och vad gäller just bibeltrohet så finns det hundratusentals människor som tror som jag, och miljontals som tror ungefär som jag, inte bara i USA, även om de flesta finns där. Det är ju ett land som trots sina många brister och fel, har mer öppenhet för kristen tro.
Det finns för övrigt massor av mängder inom olika trossamfund i Sverige som tror att evangelierna i Bibeln är ögonvittnesskildringar.. Det tror de flesta kristna.
Evangelierna är skrivna år 45-100 år efter Jesu död så det är nog inte många som tror på ditt nys om ögonvittnen.
Och varför i så fall vänta så många år med att skriva ner? Inte många seriösa bibelforskare anser det vara ögonvittnesskildringar. Så du har inte ens dina egna trosfränder på din sida...