2013-09-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Vad spelar det för roll hur många man har på sin sida. Det avgör knappast vad som är sant. Det Luther sa om påven var sant trots att ingen tidigare bedrivit en sådan reformation. Vad tidiga vetenskapsmän sa var sant även om romersk katolska kyrkan förföljde och motarbetade dem. Vad motståndsgrupperna i nazityskland gjorde var sant, även om de var få och förföljda. Vad fritänkare tänkte och skrev under Maos regering i Kina, eller Stalins regering i Ryssland, var sant, även om de var ensamma och förföljda. Om det vore så att Sveriges kristenhet hade fördjupad bibelkunskap och andaktsliv och fromhet idag, och jag ändå avviker från dem i tron, då vore det skäl att undersöka hur många hästar jag har hemma och om jag inte är ute och cyklar. Men om vi lever i en tid av andligt avfall från Guds ord, med massor av bibelkritik och liberalteologi på de teologiska fakulteterna, upphävande av vad Gud lär i sitt ord, sekularisering osv.. då bör man inte tänka att att det är konstigt att man avviker från den stora massan i Sverige.

Och nej, jag är inte den enda i världen som tänker och tror som jag tänker. För det första tror de flesta på Gud av något slag. Ateister är i minoritet. Vad gäller religioner så är den kristna den största fortfarande. Och vad gäller just bibeltrohet så finns det hundratusentals människor som tror som jag, och miljontals som tror ungefär som jag, inte bara i USA, även om de flesta finns där. Det är ju ett land som trots sina många brister och fel, har mer öppenhet för kristen tro.

Det finns för övrigt massor av mängder inom olika trossamfund i Sverige som tror att evangelierna i Bibeln är ögonvittnesskildringar.. Det tror de flesta kristna.

Evangelierna är skrivna år 45-100 år efter Jesu död så det är nog inte många som tror på ditt nys om ögonvittnen.

Och varför i så fall vänta så många år med att skriva ner? Inte många seriösa bibelforskare anser det vara ögonvittnesskildringar. Så du har inte ens dina egna trosfränder på din sida...
Citera
2013-09-24, 14:50
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Evangelierna är skrivna år 45-100 år efter Jesu död så det är nog inte många som tror på ditt nys om ögonvittnen.

Och varför i så fall vänta så många år med att skriva ner? Inte många seriösa bibelforskare anser det vara ögonvittnesskildringar. Så du har inte ens dina egna trosfränder på din sida...

Precis, dock så levde ju människor på bibelns tid förbannat länge se bara på Mose som blev vad? Typ 200 år gammal? Så visst kan det ha varit ögonvittnesskildringar, frågan då är ju bara varför man skrev ned dem så långt efteråt.
Citera
2013-09-24, 14:52
Medlem
LFCYNWAs avatar
Bibeln är en sagobok.
Citera
2013-09-26, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att Bibeln är helt sann. Här nedan följer några exempel på Bibelns självvittnesbörd dvs hur Bibeln beskriver sig själv.

Vet du att du tror, eller tror du att du vet?

Och kan du skriva inlägg som tydligt demonstrerar att du förstår skillnaden?

Citat:
"HERRENS undervisning är fullkomlig, den ger själen nytt liv. HERRENS vittnesbörd är sant, det gör enkla människor visa." (Ps. 19:8).

"vår Guds ord förblir i evighet" (Jes. 40:8)

"Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå." (Matt. 24:35).

"Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning" (Joh. 17:17).

"Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud." (2 Petr 1:19-21).

"Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet." (2 Tim. 3:16).

"Det var inte några utstuderade myter vi följde, när vi förkunnade för er vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst, utan vi var ögonvittnen till Jesu majestät" (2 Petr 1:16).

"Därför tackar vi alltid Gud för att ni tog emot Guds ord som vi predikade och tog det till er, inte som ett ord från människor utan som Guds eget ord, något som det verkligen är." (1 Tess. 2:13).

"Gud är inte en människa, så att han skulle ljuga, inte en människoson, så att han skulle ångra sig. Säger han något utan att göra det, talar han något utan att fullborda det?" (4 Mos 23:19) .

"Ja, evigt liv har Gud, som inte kan ljuga, utlovat från evighet." (Tit 1:2).

Du .... har du ännu inte upptäckt att "napkinism" (~sluten cirkelargumentation: "För det står skrivit") bara är löjlig?
Citera
2013-09-26, 10:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För det första tror de flesta på Gud av något slag. Ateister är i minoritet.

Man skall akta sig noga för att ta religions-relaterade statistiker för allvarligt.

Citat:
Vad gäller religioner så är den kristna den största fortfarande. Och vad gäller just bibeltrohet så finns det hundratusentals människor som tror som jag, och miljontals som tror ungefär som jag, inte bara i USA, även om de flesta finns där. Det är ju ett land som trots sina många brister och fel, har mer öppenhet för kristen tro.

Det finns för övrigt massor av mängder inom olika trossamfund i Sverige som tror att evangelierna i Bibeln är ögonvittnesskildringar.. Det tror de flesta kristna.

Och hur gör detta biblen "sann"?
Senast redigerad av Bogomil 2013-09-26 kl. 10:51.
Citera
2013-09-26, 10:47
Avslutad
Citat:

Det finns fler som INTE tror på sanningshalten. Så om du skall använda "Argumentum ad populum så tänker jag använda det till att säga att du har fel.

Men om 50% tror att A är sant, och 50% tror att "A" är osant. Hur tycker du att man går vidare för att säkerställa vilka som har rätt?
För visst är det intresant att ta reda på om "A" är sant eller falskt, med tanke på att svaret, i detta fall, får väldigt stora konsekvenser för männskligheten.
Citera
2013-09-26, 11:19
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll hur många man har på sin sida. Det avgör knappast vad som är sant. Det Luther sa om påven var sant trots att ingen tidigare bedrivit en sådan reformation. Vad tidiga vetenskapsmän sa var sant även om romersk katolska kyrkan förföljde och motarbetade dem. Vad motståndsgrupperna i nazityskland gjorde var sant, även om de var få och förföljda. Vad fritänkare tänkte och skrev under Maos regering i Kina, eller Stalins regering i Ryssland, var sant, även om de var ensamma och förföljda. Om det vore så att Sveriges kristenhet hade fördjupad bibelkunskap och andaktsliv och fromhet idag, och jag ändå avviker från dem i tron, då vore det skäl att undersöka hur många hästar jag har hemma och om jag inte är ute och cyklar. Men om vi lever i en tid av andligt avfall från Guds ord, med massor av bibelkritik och liberalteologi på de teologiska fakulteterna, upphävande av vad Gud lär i sitt ord, sekularisering osv.. då bör man inte tänka att att det är konstigt att man avviker från den stora massan i Sverige.

Och nej, jag är inte den enda i världen som tänker och tror som jag tänker. För det första tror de flesta på Gud av något slag. Ateister är i minoritet. Vad gäller religioner så är den kristna den största fortfarande. Och vad gäller just bibeltrohet så finns det hundratusentals människor som tror som jag, och miljontals som tror ungefär som jag, inte bara i USA, även om de flesta finns där. Det är ju ett land som trots sina många brister och fel, har mer öppenhet för kristen tro.

Också många bibelteologer är övertygade om att evangelierna är ögonskildringar. Ju mer jag sysslat med Bibeln desto mer har också jag själv blivit övertygad om evangeliernas historicitet. De är skrivna mycket tidigt av folk som var med. Den vetenskap som kallas textkritik har också visat att texten inte undergått några påtaliga förändringar under avskrivning och mångfaldigande. Professorerna Bo Reicke och Harald Riesenfeld, framträdande svenska bibelteologer, har retirerat från en tidigare liberal inställning till att framhålla evangeliernas tidiga tillkomst och tillförlitlighet. Samma sak gäller biskop John A.T. Robinson i England.
Citera
2013-09-26, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Också många bibelteologer är övertygade om att evangelierna är ögonskildringar. Ju mer jag sysslat med Bibeln desto mer har också jag själv blivit övertygad om evangeliernas historicitet. De är skrivna mycket tidigt av folk som var med. Den vetenskap som kallas textkritik har också visat att texten inte undergått några påtaliga förändringar under avskrivning och mångfaldigande. Professorerna Bo Reicke och Harald Riesenfeld, framträdande svenska bibelteologer, har retirerat från en tidigare liberal inställning till att framhålla evangeliernas tidiga tillkomst och tillförlitlighet. Samma sak gäller biskop John A.T. Robinson i England.

Även om såna 'arguments from authority' skulle innehålla en viss mängd historisk sanning, är det .... vad jag kan se .... endast ett slingra-försök på att omfokusera från det centrala i bibel-debatten.
Citera
2013-09-26, 11:36
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Vi kan nog båda hitta en och två skolade som menar att evangelierna är högkvalitativ historiografi. Dock skulle vi få problem om vi med en sådan teknik försökte övertyga, ty vi skulle behöva erkänna att i akademien överlag är den motsatta positionen den dominerande. Det skulle dock här vara intressant att höra hur du har resonerat för att komma fram till att de var mycket tidiga (som jag tolkar som tidigare än mer konventionellt accepterade datum) och att de var skrivna av "folk som var med" (menar du med det ögonvittnen?).
Citera
2013-09-29, 07:26
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Precis, dock så levde ju människor på bibelns tid förbannat länge se bara på Mose som blev vad? Typ 200 år gammal? Så visst kan det ha varit ögonvittnesskildringar, frågan då är ju bara varför man skrev ned dem så långt efteråt.

Bibeln är skriven av Gud; den heliga anden.

2 Peter 1:21
New International Version
For prophecy never had its origin in the human will, but prophets, though human, spoke from God as they were carried along by the Holy Spirit.
Citera
2013-09-29, 07:35
Medlem
Citat:

Nåväl. Jag tror inte riktigt som du.

Jag tror att bibeln kan liknas vid att jag skrev ner Churchills levnadshistoria baserat på min mormors ögonvittnesskildringar som hon berättat för mig.
Citera
2013-09-29, 08:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Bibeln är skriven av Gud; den heliga anden.

2 Peter 1:21
New International Version
For prophecy never had its origin in the human will, but prophets, though human, spoke from God as they were carried along by the Holy Spirit.

Ja, det var så ditt 'argument' från såpboxen. Har du riktiga argument också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in