2013-01-29, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Med all respekt .... debatten melan 'faith' och 'fact' verkar liksom vara helt okänd för dig. Jag är t.ex. inte här för att ofrågasätta din personliga, subjektiva tro ..... som kan vara lika irrationell som min musiksmak. Mitt erbjudande om en bibel-kritisk debatt är riktad till en opponent som postulerar att den tro h*n har är objektiv.

Nå, anledningen till att jag svarade dig var att du i en annan tråd sa att du hade eett bevis mot Guds exxistens. Nu visar det sig att det handlade enbart om 1 mosebokens tre första kapitel. Flera har här velat se dessa bevis men de kommer aldrig. Lite scientologi över det hela om du förstår vad jag menar. Lycka till med din hemliga ateism tro!
Citera
2013-01-29, 11:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Hur kan det vara logiskt FEL? Men skillnaden mellan dig och mig är då kanske att jag erkänner att jag stödjer mig på, litar på auktoriteter.

Om hela den katolska intelligensian säger åt dig att springa med huvudet före in en stenvägg för Gud vill det, gör du det då ?

Bara för att folk anser andra som aktoriteter innebär det inte att de har rätt.
Citera
2013-01-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om hela den katolska intelligensian säger åt dig att springa med huvudet före in en stenvägg för Gud vill det, gör du det då ?

Bara för att folk anser andra som aktoriteter innebär det inte att de har rätt.

I katolska kyrkans fall så har de rätt. Eftersom de är utsedda av Gud. Gud är sanningen och Vägen och Livet.
Citera
2013-01-29, 11:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
I katolska kyrkans fall så har de rätt. Eftersom de är utsedda av Gud. Gud är sanningen och Vägen och Livet.
Du skämtar?
Citera
2013-01-29, 11:46
Medlem
TheBurdens avatar
Det är nästan som man undrar om folk som tror på Bibeln är svagbegåvade.

http://youtu.be/Mk1owD9y1hc
Senast redigerad av TheBurden 2013-01-29 kl. 12:12.
Citera
2013-01-29, 11:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Argumentum ad verecundiam (argument from authority) och/eller argumentum ad populum (argument from popularity) är logiska fel.

Citat:
Hur kan det vara logiskt FEL?

(1) Det blir ett a priori antagande. (2) Sanning/verklighet är inget man röstar fram.

Citat:
Men skillnaden mellan dig och mig är då kanske att jag erkänner att jag stödjer mig på, litar på auktoriteter.

Det gör jag också (~"litar på ....."), men med MYCKET striktare krav än du. Desutom kan 'mina' auktoriteteter närsomhelst få sin auktoritet ifrågasatt.
Citera
2013-01-29, 11:52
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Självklart är bibeln i sin helhet inte sann.
Däremot finns det säkert mycket sanning i den.

Precis, att blanda fakta med fiktion är ju ett av de bästa och effektivaste sätten att dölja just fiktionen.
Citera
2013-01-29, 11:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nå, anledningen till att jag svarade dig var att du i en annan tråd sa att du hade eett bevis mot Guds exxistens. Nu visar det sig att det handlade enbart om 1 mosebokens tre första kapitel.

När du 'anlände' till denna tråd bad jag dig läsa lite bakåt för att sätta dig in i vad jag står för/erbjudar.

Citat:
Flera har här velat se dessa bevis men de kommer aldrig.

Om mina kritiker gjorde sig besväret med att läsa och förstå mina inlägg, vad och hur jag vill debattera och sen svarade relevant på detta istället för att skapa strawmen då skulle debatten kunne fortsätta.

Citat:
Lite scientologi över det hela om du förstår vad jag menar. Lycka till med din hemliga ateism tro!

Jag har gjort mig en del besvär med att varför och hur en sån debatt kan bli omständlig. Att det liggar utanför din kompetensram är beklagligt, men knappast mitt fel.
Citera
2013-01-29, 11:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

A priori-antagande och cirkel-argument; värdelöst.

Någonlunda översatt/tolkat till vardags-språk har du just sagt: "Det är bara så".
Citera
2013-01-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du skämtar?
Nej. Detta tillhör det allra viktigaste i kristen katolsk tro. Så nu lärde du dig något nytt?
Citera
2013-01-29, 12:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du skämtar?

Citat:
Nej. Detta tillhör det allra viktigaste i kristen katolsk tro. Så nu lärde du dig något nytt?

Enligt Anjoh66, en katolsk forumdeltagare jag personligen respekterar och uppskattar mycket högt, har den katolska kyrkan SAMTIDIGT ett väldefinierat och vettigt perspektiv på 'faith' vs. 'fact' debatten, som faktisk gör:

Citat:

.... denna sorts kommentarer till ett skämt i den debattram som är underlaget för den senaste utveckling av tråden.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-29 kl. 12:21.
Citera
2013-01-29, 12:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du skämtar?

Nej det gör han inte.
Kristna kan vara lika fundamentalistiska i sin tro som de värsta muslimerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in