Citat:
Ursprungligen postat av
Entr0pi
Vi behöver ett Hilbert rum av flera olika fysiska orsaker, skulle jag tro. Tillståndsrummet måste vara komplett och "snällt nog". T.ex. gäller väl kanske inte spektralsatsen om vi inte har ett "riktigt" Hilbertrum, vilket skulle få en massa fysiska konsekvenser.
Dels får man väl problem med analysen eftersom gränsvärden kan saknas i ett icke-fullständigt rum. Sen kräver också Riesz representationssats fullständighet. Beviset använder sig nämligen av projektionssatsen (om [; S \subset H ;] är ett slutet underrum är [; H = S \oplus S^\perp;] och för alla [; v \in H ;] finns ett entydigt [; u \in S ;] så att [; ||u-v|| = \inf_{x \in S} ||x - v||) ;]) vars bevis använder fullständighet (man konstruerar en följd som är Cauchy, alltså konvergerar).
Det är nog möjligt att Wigners sats kräver fullständighet också men jag har inte läst hans artikel (

) så jag vet inte riktigt. Ska kolla.
Edit: Ok. För att visa Wigners sats använder man utveckling i en ortonormal bas, och det kräver fullständighet, vilket kanske är ganska naturligt.
Eftersom alla pre-Hilbertrum ändå kan utvidgas till Hilbertrum så behöver man nog inte fundera så mycket på att vi kräver fullständighet. Dels går det alltid att ordna, dels så är det en behändig egenskap att ha. Man kan inte göra så mycket analys utan den, som sagt.