Citat:
Ursprungligen postat av
drainerx
Det är väl armén som är kanonmaten? Nu kommer jag inte ihåg, men har pratat med en kille som var en marin soldat (tror jag, nu efter att läst vad du skrivit). Förövrigt jävligt vältränad kille. Men han sa att det är marinen (?) som gör det egentliga jobbet under krig. Eller kanske finns något specialförband inom marinen.. jag vet inte.
Men han sa då att det han gjorde var "grovgörat", han hade varit bland de första på plats i Irak, och Libyen. Bla så kan dem vara på plats och redo för krig vart som helst i världen på mindre än 24 timmar. och efteråt så kommer resterande av Amerikas armé och sköter om ockupationen osv när det "egentliga" hotet är över. Då blir dem tillbaka kallade för att dem är så dyra osv.
Sverige's motsvarighet kanske är mer utförligt tränade, men knappast lika effektiva som du själv säger saknar dem i princip helt erfarenhet. Utöver det så vet vi ju att försvaret rent generellt är väldigt undernärt, medan Amerikanska armén rent generellt har obegränsade resurser. Alltså, USA bättre rustade.
edit: Killen jag pratade med tyckte inte om att döda, och ville absolut inte prata om hur många han dödat osv.
Ja det kan mycket val vara som Du sager. Det var manga ar sedan nu ..
Jag tror vi maste skilja pa begreppet "Marine" och Navy. Detta da "Marinen" i Sverige ar liktydigt med kustflottan.
Sa nar din polare snackade om att "Marinen" gjorde grovjobbet sa kanske han avsag U.S. Navy?
Det ar oftast dom som far roja vagen nar det branner till nanstans, precis som nu senast i fallet Syrien. De har enorm kapacitet att odelagga och mjuka upp en "bovnation" tillrackligt innan vi skickar in Marinkaren. I och med att dom har massiv eskort och flygunderstod sa ar nog
en sadan battlegroup till och med att jamfora med Sveriges totalt samlade kapacitet.
http://www.youtube.com/watch?v=EEtZ5r0CIYI
Sa nar bovarna val ar uppmjukade, kommunikationerna ar utslagna och infrastrukturen ligger i runiner, ja da ar det dax for "boots on the ground" - och det ar har U.S. Marines kommer in. De skickas in forst som en slags stadpatrull.
Forr i tiden fanns det ett begrepp som hette "kanonbats diplomati" och som U.S.A. fortfarande tillampar med moderat framgang. Om nan trilskas sa ak och parkera ett hangarfartyg pa lampligt avstand och harkla Er lite, sa ska Du nog se att dom kommer pa battre tankar.
Detta "boots on the ground" begrepp har ocksa blivit enormt laddat i den Am. debatten de senaste aren, eftersom de flesta Joe Schmoe ar krigstrotta och less pa att skicka soner och dottrar att do pa frammande sand i langtbort-i-stan. Detta ar anledningen att Obama skickade fragan om Syrien till kongressen.
Och Du har alldeles ratt. De av de har killarna som har varit med nar det verkligen branner till (massakrer o.dyl) pratar ogarna om det.
Det ar dom hormonstinna tonaringarna som tycker det ar sa in i helvete coolt att doda. Spelar ingen roll vad det ar, bara doda. Du kommer val ihag helikopter-videon fran Irak som WikiLeaks la ut?
Slutligen, jag tror inte US Marines har nagon formaga att gora nagot vidare utstrackt "grovjobb" sjalva, da dom formellt saknar transport-resurser. De maste forlita sej pa flottan.
Darfor min kommentar ovan om "My Ass Rides...." ......
/Semper Fi