• 1
  • 2
2013-09-28, 18:24
Bannlyst
Ni vet sådana där styckförpackade laxbitar som är inplastade... Hittar inget vettigt svar när jag googlar. Jag brukar tillaga dem frysta i ugnen men det står på paketet att det tydligen ska bli bäst om den har tinats innan så nu skulle jag vilja testa det. Har köpt någon färdiglagad röra som man ska slafsa på laxbitarna före. Jag tänkte slänga in dem i kylskåpet - i hur många timmar? Ska plasten av eller ska den vara kvar på? Tänkte äta det ikväll men det får nog bli lunch tills imorgon istället. Eller tar det längre tid?
Citera
2013-09-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Ni vet sådana där styckförpackade laxbitar som är inplastade... Hittar inget vettigt svar när jag googlar. Jag brukar tillaga dem frysta i ugnen men det står på paketet att det tydligen ska bli bäst om den har tinats innan så nu skulle jag vilja testa det. Har köpt någon färdiglagad röra som man ska slafsa på laxbitarna före. Jag tänkte slänga in dem i kylskåpet - i hur många timmar? Ska plasten av eller ska den vara kvar på? Tänkte äta det ikväll men det får nog bli lunch tills imorgon istället. Eller tar det längre tid?
Jag brukar bara lägga dem (med plasten på) i en bunke med varmvatten, så tinar de på bara några minuter. Fungerar utmärkt!
Citera
2013-09-28, 18:32
Medlem
Man ska inte tina dem i varmvatten, för då blir de varma på ytan men fortfarande frysta under. Bakterietillväxt i det varma.
Man ska tina dem i kylskåp eller i kallt vatten.
Jag gör som TS, slänger in dem frysta i ugnen. Vem orkar hålla på att slabba o vänta ett helt jävla dygn på att de ska tina i kylen?

Låt dem tina i förpackningen om de ska vara i kylen eller i en bunke med vatten.
Citera
2013-09-28, 18:33
Medlem
Sereenas avatar
Varmvattensmetoden är inte bra till lax då dom blir halvkokta av den.

Lägg dom på köksbänken i sin förpackning på morgonen, efter några timmar (beroende på bitarnas beskaffenhet) så är dom tinade, då stoppar man dom i kylen tills det är dags att käka.
Citera
2013-09-28, 18:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man ska inte tina dem i varmvatten, för då blir de varma på ytan men fortfarande frysta under. Bakterietillväxt i det varma.
Jag gör som TS, slänger in dem frysta i ugnen. Vem orkar hålla på att slabba o vänta ett helt jävla dygn på att de ska tina i kylen?

Låt dem tina i förpackningen om de ska vara i kylen eller i en bunke med vatten.
Fast bakterietillväxten i en vacuumförpackning under 10 minuters tid är väl knappast något att räkna med? Sen ska ju bitarna tillagas direkt. Men för bäst resultat bör man tina i kylen, risken är att bitarna blir sladdriga annars. Tillaga fryst brukar bara göra att det blir en massa onödig vätska.
Citera
2013-09-28, 18:57
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Jag tillagar dom alltid frysta, blir alltid jättegoda. Jag brukar bara lägga dom i en eldfast form, hälla lite olja över, salta, peppra. Thats it!
Citera
2013-09-28, 18:58
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Varmvattensmetoden är inte bra till lax då dom blir halvkokta av den.

Lägg dom på köksbänken i sin förpackning på morgonen, efter några timmar (beroende på bitarnas beskaffenhet) så är dom tinade, då stoppar man dom i kylen tills det är dags att käka.

Obefintliga risker med de tidsfönster vi talar om. Man tinar inte i kokande vatten för övrigt, utan varmljummet vatten. Fungerar alldeles utmärkt och går lite snabbare än att låta ligga framme och mycket snabbare än kylskåp.
Citera
2013-09-28, 19:25
Bannlyst
Åt något annat ikväll och har lagt dem i kylskåpet. Antar att 18 h i kylskåp kommer räcka, men det skulle vara bra att veta till nästa gång (om jag kommer fortsätta tina dem före tillagning) hur lång tid det tar att tina dem i kallt vatten och hur lång tid man kan räkna med att det tar för att tina dem i kylskåpet. Har verkligen ingen känsla för det här med matlagning...
Citera
2013-09-28, 19:30
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Åt något annat ikväll och har lagt dem i kylskåpet. Antar att 18 h i kylskåp kommer räcka, men det skulle vara bra att veta till nästa gång (om jag kommer fortsätta tina dem före tillagning) hur lång tid det tar att tina dem i kallt vatten och hur lång tid man kan räkna med att det tar för att tina dem i kylskåpet. Har verkligen ingen känsla för det här med matlagning...

Det går faktiskt ganska snabbt att tina i kallt vatten. Lägg laxen i sin förpackning i en stor bunke, häll på vatten hela vägen upp. Behöver inte vara iskallt vatten, så när det har gått en stund så byter du ut vattnet och fortsätter så tills det är tinat. Tar kanske ett par timmar max.
Citera
2013-09-28, 20:30
Medlem
MeanMEs avatar
Lägg du dem i isvatten och krama ur en citron/lime eller två över natten så får du en fast och fin fisk. Brukade göra det med torsk och kolja när jag jobbade för att få dem riktigt fasta och fina. Borde funka fint med lax med.
Senast redigerad av MeanME 2013-09-28 kl. 20:34.
Citera
2013-09-28, 22:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Lägg du dem i isvatten och krama ur en citron/lime eller två över natten så får du en fast och fin fisk. Brukade göra det med torsk och kolja när jag jobbade för att få dem riktigt fasta och fina. Borde funka fint med lax med.

Hehe, lite åt Ceviche hållet alltså. Tar dom nån smak av det, citron till fisk är ju supergott.
Citera
2013-09-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Obefintliga risker med de tidsfönster vi talar om. Man tinar inte i kokande vatten för övrigt, utan varmljummet vatten. Fungerar alldeles utmärkt och går lite snabbare än att låta ligga framme och mycket snabbare än kylskåp.

Det där med livsmedelshygien är inte din grej va?
Bakterier kan fördubblas var tionde minut, så efter några timmar så är de rätt många.
Bakterier förökar sig som bäst vid ca +37 grader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in