• 1
  • 2
2013-09-29, 09:32
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det där med livsmedelshygien är inte din grej va?
Bakterier kan fördubblas var tionde minut, så efter några timmar så är de rätt många.
Bakterier förökar sig som bäst vid ca +37 grader.
Men de pratade ju om just tio minuter, sen är det tinat, om man gör det i varmvatten. =)

Personligen så lägger jag bara fram dem på diskbänken i sin förpackning och efter nån timme är de tinade.
Citera
2013-09-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Men de pratade ju om just tio minuter, sen är det tinat, om man gör det i varmvatten. =)

Personligen så lägger jag bara fram dem på diskbänken i sin förpackning och efter nån timme är de tinade.

Missade det inlägget tydligen. Ställer mig väldigt frågande till att man skulle kunna tina lax på tio minuter i varmt vatten.
Citera
2013-09-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast bakterietillväxten i en vacuumförpackning under 10 minuters tid är väl knappast något att räkna med? Sen ska ju bitarna tillagas direkt. Men för bäst resultat bör man tina i kylen, risken är att bitarna blir sladdriga annars. Tillaga fryst brukar bara göra att det blir en massa onödig vätska.

Tja, om du nu bara har dem i tio minuter under varmt vatten så förstår jag inte ens funktionen med det hela, då de inte tinar på tio minuter.
Du kan få en fördubbling av bakterierna under den tiden.

När man sedan drar in dem i ugnen så sker ytterligare bakterietillväxt under en kort tid innan fisken blivit upphettad ordentligt. Att man börjar med att fördubbla bakterierna innan man drar in dem i ugnen ger ett väldig stor mängd bakterier innan de slutligen dör eller går ned i sporform.

En del bakterier lämnar gift efter sig.

Har inte upplevt att fisken skulle bli extra vattning bara för att man tillagar den direkt från fryst format. Däremot tar det längre tid.
Det bästa ur bakteriesynpunkt är troligen att tina den i fyra grader i kylen, men då lär det ta ett dygn och vem orkar vänta så länge.
Citera
2013-09-29, 12:01
Medlem
Randomshunos avatar
Brukar lägga dom i kall vatten cirka 15-20 minuter så är dom tinade.
Citera
2013-09-29, 12:14
Medlem
Brukar alltid planera och lägga dem i kylen dagen innan när jag ska göra lax. Inte snabbaste sättet men det funkar bra för mig.
Citera
2013-09-29, 13:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det där med livsmedelshygien är inte din grej va?
Bakterier kan fördubblas var tionde minut, så efter några timmar så är de rätt många.
Bakterier förökar sig som bäst vid ca +37 grader.

Citat:
Tja, om du nu bara har dem i tio minuter under varmt vatten så förstår jag inte ens funktionen med det hela, då de inte tinar på tio minuter.
Du kan få en fördubbling av bakterierna under den tiden.

När man sedan drar in dem i ugnen så sker ytterligare bakterietillväxt under en kort tid innan fisken blivit upphettad ordentligt. Att man börjar med att fördubbla bakterierna innan man drar in dem i ugnen ger ett väldig stor mängd bakterier innan de slutligen dör eller går ned i sporform.

En del bakterier lämnar gift efter sig.

Har inte upplevt att fisken skulle bli extra vattning bara för att man tillagar den direkt från fryst format. Däremot tar det längre tid.
Det bästa ur bakteriesynpunkt är troligen att tina den i fyra grader i kylen, men då lär det ta ett dygn och vem orkar vänta så länge.
Fast fisken kommer ju inte att hålla 37 grader heller, den är ju frusen och kommer att kyla sig själv tills den är upptinad, dvs. att biten har en temperatur på +- 0 grader eller strax över.

På tio minuter i 20-gradigt vatten tinar en laxfilé utan problem. Den extremt lilla bakterietillväxt som kan ske under den här tiden sker i så fall på ytan och när man lägger fisken i stekpannan eller ställer in den i en varm ugn så lär bakterierna dö tämligen omgående.

Man får ju också förutsätta att fisken har hanterats korrekt innan den förpackades, alltså bör det inte finnas någon större mängd bakterier inuti förpackningen, vilket också bidrar till att tillväxten under upptiningen blir mindre än mikroskopisk.
Citera
2013-09-29, 13:41
Medlem
Som sagt...
http://www.nytimes.com/2011/06/08/di...cook.html?_r=0
11 resp. 20 minuter för striploin.
Citera
2013-09-29, 15:23
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Åt något annat ikväll och har lagt dem i kylskåpet. Antar att 18 h i kylskåp kommer räcka, men det skulle vara bra att veta till nästa gång (om jag kommer fortsätta tina dem före tillagning) hur lång tid det tar att tina dem i kallt vatten och hur lång tid man kan räkna med att det tar för att tina dem i kylskåpet. Har verkligen ingen känsla för det här med matlagning...
18h räcker utan problem. Jag brukar lägga en sån bit(runt 125g tror jag) i kylen på morgonen(8-9tiden) och då är den tinad är man ska äta middag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in