2013-07-15, 16:24
Medlem
RobinNilsens avatar
Ja, jag tycker Sverige borde gå med i NATO. Dels för det ökade inflytandet, dels för försvarsgarantin, dels för att stärka de liberala demokratiernas intressen gentemot andra makter. En mer intressant fråga tycker jag är varför vi INTE ska gå med i NATO. Jag upplever att det finns en hel del myter här. Att vi te.x. massivt måste öka våra försvarsutgifter eller bli en amerikansk lydstat. Det största egentliga argumentet är väl att bevara den upplevda "neutraliteten" som jag personligen inte ser något värde i. Exempelvis så gillar jag inte idén att Sverige stod och såg på när Europa höll på att erövras av en fascistisk diktatur.
Citera
2013-07-15, 23:29
Medlem
Tomtenisse50s avatar
Ja, Sverige bör nog faktiskt gå med i NATO, jag har ändrat mig. Eftersom Sverige inte klarar av sitt eget försvar.
Citera
2013-07-15, 23:43
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Ja, jag tycker Sverige borde gå med i NATO. Dels för det ökade inflytandet, dels för försvarsgarantin, dels för att stärka de liberala demokratiernas intressen gentemot andra makter. En mer intressant fråga tycker jag är varför vi INTE ska gå med i NATO. Jag upplever att det finns en hel del myter här. Att vi te.x. massivt måste öka våra försvarsutgifter eller bli en amerikansk lydstat. Det största egentliga argumentet är väl att bevara den upplevda "neutraliteten" som jag personligen inte ser något värde i. Exempelvis så gillar jag inte idén att Sverige stod och såg på när Europa höll på att erövras av en fascistisk diktatur.

Hur skulle Sverige få ett ökat inflytande, och i vilka frågor?

"dels för att stärka de liberala demokratiernas intressen gentemot andra makter". Är det inte just det här tankesättet som är förknippat med facism? Att man anser sig ha rätt att styra över andra?

Om vi ska vara med i en militär pakt så är det väl rätt så uppenbart att vi behöver ha en militär industri? Det har vi inte nu, alltså kommer det behövas en större budget. Inte mig emot, men så är det.

Usa är den största militära makten i nato, skulle vi som ett natoland säga emot usa eller sätta upp aktioner mot dem? Nej. Ergo lydstat.
Citera
2013-07-16, 10:25
Medlem
Tomtenisse50s avatar
Sverige måste satsa på att kunna ha en god försvarsförmåga, för att kunna stå emot ett anfall från Ryssland. Putin litar jag inte på. Sverige har ju en stor försvarsindustri (Bofors, SAAB-Gripen, Ericsson osv.).

Annars tvingas kanske Sverige att dras in i NATO. Då är vi på sätt och vis uppbundna av USA. Det kan vara klokt att Sverige är neutralt och kan föra sin egen politik. De anglo-saxiska länderna (USA, Storbritannien, Australien m.m.) litar jag inte heller helt på, då de är väldigt nationalistiska i sin politik och vill ha herraväldet i världen).

Sen om man ska återinrätta värnplikten i Sverige, vet jag inte om det är rätt väg att gå. Man kanske skulle snegla lite på Finland och se hur de klarar sin försvarsförmåga?
Citera
2013-07-17, 12:33
Medlem
Blir inte Sverige ett legitimt mål för NATO-fiender om "Sverige" går med?

Personligen har jag ingen lust att bli bombad för "vi" är medlemmar i en beväpnad sekt vars aktiviteter och syften upplevs som oärliga. Jag har alltid undrat hur NATO ser på inrikesproblem, sådana som kan äventyra den rådande regimen, blir det en intervention i Sverige om regeringen är på väg att störtas, om NATO omfamnat Sverige?
Senast redigerad av llol123 2013-07-17 kl. 12:45.
Citera
2013-07-17, 12:50
Medlem
Citat:
Har inte Sverige redan erövrats? EU har större inflytandet än fan själv, ingen har röstat på den nuvarande ordningen, och värre blir det. USA har precis blivit påkomna med spionage på varenda kotte som använder internet, verkligen en förebild. Att gå med i NATO kommer inte ge "oss" några inflytelsemöjligheter öht. Sverige kommer bara bli en officiell polare i en korrupt organisation som bedriver anfallskrig åt eliten. Vill du uppgradera detta vansinne så står det dig fritt att dra till USA och dö i MÖ nånstans. Hej då, självbedragare.
Citera
2013-07-17, 17:29
Medlem
SvFrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Ifall vi bygger upp en arme så är det väl större chans att vi ses som ett hot och blir attackerade i eventuellt krig?

Vad har Sverige som ex. Ryssland vill ha?

Ska de stjäla våra utlänningar?

Det finns en rad olika konfliktscenarier där svenskar kan komma att få stå öga mot öga med ryssar på slagfältet. En av de mer aktuella är varandet i Baltikum och hur den situationen kan komma att utvecklas till något större. Sveriges roll där blir särskilt viktig med tanke på vår solidaritetsdeklaration med de länderna.

Det första ryssen gör om en konflikt i Östersjön skulle blossa upp till öppet krig är att inta Gotland och där basera S-400 system. Frånsett hemvärnsmän och några förrådsställda Strv 122 så har vi ingen militär närvaro på ön alls - och om vi ponerar att detta öppna krig föregåtts av en långsam och utdragen upptrappning i Baltikum, där NATO och Ryssland länge kraftsamlat bakom varsin sida av gränsen i hopp om att kunna vinna politiska och militära poäng utan att skott avfyras så är det också troligt (men inte säkert) att svenska bataljoner redan är på plats, tillsammans med NATO, och när bomberna väl börjar falla så är det inte bara att vända hemåt för att försvara Visby, särskilt inte när Visbykorvetterna saknar kvalificerat luftvärn, och därigenom eskortförmåga.

För att utveckla scenariot lite så kan vi även se till just NATO. Vid ett krig i Östersjön kommer NATO be Sverige om hjälp. Svenska flygplatser, hamnar, sjukvård och framförallt våra köttbullar skulle vara till en stor hjälp för NATO. Kanske ber de oss även att frambasera ovan nämnda bataljon(er) till Baltikum. Precis som Moskva så kommer D.C förstå innebörden av luftvärnsrobotar på Gotland, och om Sverige vid en frågan om basering av amerikanskt flyg och luftvärn på ön besvaras med ett "nej", så kommer amerikanerna självfallet inte låta ryssen ro iland.

Citat:
Ursprungligen postat av llol123

Personligen har jag ingen lust att bli bombad för "vi" är medlemmar i en beväpnad sekt vars aktiviteter och syften upplevs som oärliga. Jag har alltid undrat hur NATO ser på inrikesproblem, sådana som kan äventyra den rådande regimen, blir det en intervention i Sverige om regeringen är på väg att störtas, om NATO omfamnat Sverige?

Om Sverige hamnar i en situation där vår folkvalda regering är påväg att störtas så är NATO vårt minsta problem.

Som många ovan tror inte jag heller på ett medlemskap i NATO. Ser dock inget problem i våra samövningar. Sverige bör dock bara se till Östersjön med omnejd, hur det går i Mellanöstern bör inte röra vår Försvarsmakt. Om vi behöver allierade bör vi först se till vårt eget närområde och till vilka stater som kan tänkas dela våra säkerhetsmål. Vårt samarbete med Norge, Danmark och Finland fungerar redan till viss del bra - detta skulle dock kunna utökas till att även innefatta större samarbeten med just baltstaterna och Polen - andra stater som tjänar på ett stabilt och fredligt Östersjön.

För vår del skulle väl ett ryskt medlemskap i NATO komma som en gåva från ovan, men tills dess bör vi i så hög grad som möjligt försäkra oss om att vi alltid har alternativ om kriget faktiskt kommer - och även om olyckan i form av exempelvis naturkatastrofer skulle drabba oss och våra närmaste grannar.
Citera
2013-09-28, 18:48
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123

Snarare tvärtom. Våra västerländska vänner inom NATO kommer att sluta vara misstänksamma mot Sverige, och därmed hjälpa till att skrämma iväg fienden. Som läget är nu anses Sverige vara rena rama erövringsobjektet för NATO-fienderna.
Citera
2013-09-29, 10:41
Medlem
Genserics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse50
Folkpartiet vill ju att Sverige ska ansöka om att gå med i NATO.

Jag är liberal, men jag vill inte att Sverige ska gå med i NATO.

Sveriges geografiska läge gör det bäst att Sverige är neutralt, som det har varit. NATO är förvisso väst, men det blir så stora slitningar i närområdet runt Sverige om Sverige går med i NATO.

Jag tycker att Sverige ska ha en tillräckligt stark militär för att kunna stå emot ett anfall från Ryssland. Det har vi haft tidigare, och det bör Sverige uppnå igen.

Sen är supermakter och stormakter, som USA och Ryssland alltid angelägna om sina egna intressen, i hela världen. Jag tycker att det finns en poäng i att Sverige då är neutralt och står utanför dessa maktpolitiska starka makter. Dels för att värna Sverige egna intressen och dels för att inte dras med i något storpolitiskt spel, med kanske hela världen som insats.

Du tycker Sverige ska ha tillräckligt starkt försvar för att kunna stå emot ett anfall från Ryssland, men samtidigt är du liberal...så du röstar på FP?

Ja det hjälper nog att få bättre försvar
Citera
2013-09-29, 13:12
Medlem
RobinNilsens avatar
Vilket riksdagsparti tycker du att en liberal bör rösta på då?
Citera
2013-09-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Snarare tvärtom. Våra västerländska vänner inom NATO kommer att sluta vara misstänksamma mot Sverige, och därmed hjälpa till att skrämma iväg fienden. Som läget är nu anses Sverige vara rena rama erövringsobjektet för NATO-fienderna.
Vilka NATO-fiender då? Terrorister i Syrien?

Jag tror att går vi med i NATO är Sverige dömt att förevigt vandra globalisternas stig och svensken kommer inte kunna ta tillbaka vårt land från "dem" som ger bort det. Kalla det demokratibombning eller intervention, en svensk revolution skulle NATO knappast acceptera. Dock spelar väl EU på samma strängar så loppet är redan förlorat.
Citera
2013-09-29, 14:41
Medlem
Citat:
Vilket riksdagsparti tycker du att en liberal bör rösta på då?
Är det liberalt att vilja in i NATO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in