Ok, du får ett seriöst svar. Tror du att SEB eventuellt skulle kunna ha något att vinna på att folk övergår till att använda banken som hyresvärd? Frågar du volvo-handlare om volvo är en bra bil?
Det finns ju ett värde i trust, och exempelvis banker måste ju tro på sina investeringar men också sina klienter. När det gäller bomarknaden så har värdeökningarna visat vägen.
"i genomsnitt har svenska folket bara belånat knappt halva bostadens värde."
”Generellt finns det därför en rejäl marginal om bopriserna skulle falla”, säger Gunilla Nyström, privatekonom på SEB.
Tillgångarna är ju flera gånger större också än skulderna.
Meningslös artikel, som bara slår in en redan öppen dörr.
För det är inte marginalerna som Riksbanken/Riksbankschefen uttryckt oro för.
Riksbanken oroar sig för risken att ett prisfall leder till vikande konsumtion och kraftigt stigande arbetslöshet.
Riksbanken oroar sig för risken att ett prisfall leder till vikande konsumtion och kraftigt stigande arbetslöshet.
Inkomsteffekten har aldrig varit större i Sverige. Varför känner du oro?
Hur mycket har jobbskatteavdragen drivit på bostadspriserna?
Medelsvensken lägger väl ungefär en tredjedel av inkomsten på att bo, med dessa skarpt stigande priser har jag en teori om att den ökade köpkraften jobbskatteavdragen tillfört till stor del gått till bostadsköp. Eller snarare mer lån. Då "en extra sjuksköterselön" ger ganska stort genomslag på lånade pengar i samband med den låga räntan och ränteavdragen.
Var ligger svårigheten att på sikt ta bort ränteavdraget istället för att höja reporäntan?
Kan detta möjligtvis bli den utlösande faktorn
Cyprus-Style Wealth Confiscation Is Starting All Over The World
Inkomsteffekten har aldrig varit större i Sverige. Varför känner du oro?
Jag känner oro för att vi har en Riksbankschef som uttrycker oro. Här kommer ett av många exempel från riksbankens chatt med riksbankschef Stefan Ingves:
Hej Stefan Ingves! Reporäntan är historiskt låg samtidigt som Svenska hushållens skulder är historiskt höga! Finns det några länder som inte har fått problem på bostadsmarknaden med en likvärdig situation? Och vad händer vid ett kraftigt boprisfall i Sverige?
Patric (2013-02-13 13:36)
Svar: Norge är ett sådant land, men det finns inte så många och erfarenheten är att med höga skulder får man problem förr eller senare. Många länder har fått problem vid lägre skuldnivåer än den svenska. Generellt leder boprisfall till att konsumtionen faller eftersom man börjar betala av på sina lån och enskilda hushåll kan också få allehanda ekonomiska bekymmer.
Nej, inte helt okej pris. Du får en fin sekelskiftlägenhet i samma storlek i en nollbelånad förening, på Uppsalas finare adresser, för ca 2,5 miljoner. Och då slipper du hyran på 3700. Varför skriver du ens helt okej i pris, du har fan ingen aning om Uppsala bostadsmarknad
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Ljust och fräscht och jag tycker mig även skymta en handdukstork, bara att börja buda, 3,6mille är ingenting för detta fynd. Bara handdukstorken är lätt värd minst en halv mille.
Ja precis, glömde tillägga, att alla som bor där har chansen till att parkera i de underbara pittoreska källaren, för den lilla summan av 2500 i månaden!
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
DI idag
Skuldberget är en myt
"i genomsnitt har svenska folket bara belånat knappt halva bostadens värde."
”Generellt finns det därför en rejäl marginal om bopriserna skulle falla”, säger Gunilla Nyström, privatekonom på SEB.
Tillgångarna är ju flera gånger större också än skulderna.
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Hej,
jag heter ludermassigneger och när jag gick i grundskolan fick vi lära oss skillnaden mellan median och genomsnitt. Vi fick även lära oss när det kan vara vettigt att använda respektive mått. Att titta på genomsnittsskulden i förhållande till tillgångar är inte intressant när man diskuterar en eventuell bostadsbubbla.
Om du nu inte skulle förstå länkarna ger jag dig ett exempel här:
Pelle: Lån 2mille - Bostad 2 Mille
Olle: Lån 0 mille - Bostad 20 Mille
Kalle: Lån 3 mille - Bostad 1 Mille
Genomsnittsvärdet här visar att "svenskarna" har 4,6ggr mer tillgångar än skulder. Medianen ger oss 1:1.
Om du vill kan jag springa ned i källaren efter jobbet och leta upp de gamla äppel, päppel - böckerna åt dig. Bara att pm:a.
Men han fattar ju inte sånt, man märker ju direkt att det är en nolla du diskuterar med Tror DI redaktionen(som gått ner sig totalt) har rätt och riksbanken fel.
3,6 miljoner för 59kvm i Uppsala, dessutom en hyra på 3700. Men det är ju nyproduktion
Tittade som hastigast på projekt och såg som ett exempel lägenhet #31702 om 90 kvm kostar 4 690 000 kr vilket ger ca 52 000 kr/kvm. Men hur stor del av den totala skulden detta avser och vad man därmed indirekt utöver insatsen initialt tar del i hittar jag inte, mörkar man detta eller måste man ta kontakt för att få del av detta?
Tittade som hastigast på projekt och såg som ett exempel lägenhet #31702 om 90 kvm kostar 4 690 000 kr vilket ger ca 52 000 kr/kvm. Men hur stor del av den totala skulden detta avser och vad man därmed indirekt utöver insatsen initialt tar del i hittar jag inte, mörkar man detta eller måste man ta kontakt för att få del av detta?
Det mörkas inte, Det står i den av bolagsverket godkända ekonomiska kalkylen för föreningen, är den ännu ej godkänd så får man fråga säljaren helt enkelt. Nyproduktion bostadsrätt i Sthlm med närförort är i föreningen belånade med 10-11.000:-/m2 boyta, kanske något lägre i uppsala om tomtpriser är lägre, men därikring ligger det, inte på något sätt skrämmande högt för en nybyggd fastighet.
Senast redigerad av tgv23000 2013-09-28 kl. 13:01.