2013-09-26, 11:10
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
http://bostad.skanska.se/bostader-och-projekt/Uppsala-Entre/Bostader-och-priser-etapp-2/

3,6 miljoner för 59kvm i Uppsala, dessutom en hyra på 3700. Men det är ju nyproduktion
Jättefin lägenhet, helt okej pris.
2013-09-26, 12:10
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
http://bostad.skanska.se/bostader-och-projekt/Uppsala-Entre/Bostader-och-priser-etapp-2/

3,6 miljoner för 59kvm i Uppsala, dessutom en hyra på 3700. Men det är ju nyproduktion

Ljust och fräscht och jag tycker mig även skymta en handdukstork, bara att börja buda, 3,6mille är ingenting för detta fynd. Bara handdukstorken är lätt värd minst en halv mille.
2013-09-26, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Ljust och fräscht och jag tycker mig även skymta en handdukstork, bara att börja buda, 3,6mille är ingenting för detta fynd. Bara handdukstorken är lätt värd minst en halv mille.

Relativt med svenskarnas förmögenhet är det bra instegspris på bostadsmarknaden.
2013-09-26, 12:43
Bannlyst
DI idag

Skuldberget är en myt

"i genomsnitt har svenska folket bara belånat knappt halva bostadens värde."

”Generellt finns det därför en rejäl marginal om bopriserna skulle falla”, säger Gunilla Nyström, privatekonom på SEB.

Tillgångarna är ju flera gånger större också än skulderna.
2013-09-26, 13:10
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
DI idag

Skuldberget är en myt

”Generellt finns det därför en rejäl marginal om bopriserna skulle falla”, säger Gunilla Nyström, privatekonom på SEB.

Hej,
jag heter ludermassigneger och när jag gick i grundskolan fick vi lära oss skillnaden mellan median och genomsnitt. Vi fick även lära oss när det kan vara vettigt att använda respektive mått. Att titta på genomsnittsskulden i förhållande till tillgångar är inte intressant när man diskuterar en eventuell bostadsbubbla.

Här har du 2 länkar som förklarar det för dig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Median

http://en.wikipedia.org/wiki/Mean

Om du nu inte skulle förstå länkarna ger jag dig ett exempel här:

Pelle: Lån 2mille - Bostad 2 Mille
Olle: Lån 0 mille - Bostad 20 Mille
Kalle: Lån 3 mille - Bostad 1 Mille

Genomsnittsvärdet här visar att "svenskarna" har 4,6ggr mer tillgångar än skulder. Medianen ger oss 1:1.

2013-09-26, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
DI idag

Skuldberget är en myt

I genomsnitt ja, men det inkluderar ju den stora massan som köpt innan den stora uppgången i värdet på bostäder.

Ju senare man köpt och ju högre belåning, desto större risk självfallet.
2013-09-26, 13:15
Bannlyst
Citat:
Hej,
jag heter ludermassigneger och när jag gick i grundskolan fick vi lära oss skillnaden mellan median och genomsnitt. Vi fick även lära oss när det kan vara vettigt att använda respektive mått. Att titta på genomsnittsskulden i förhållande till tillgångar är inte intressant när man diskuterar en eventuell bostadsbubbla.

Här har du 2 länkar som förklarar det för dig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Median

http://en.wikipedia.org/wiki/Mean

Om du nu inte skulle förstå länkarna ger jag dig ett exempel här:

Pelle: Lån 2mille - Bostad 2 Mille
Olle: Lån 0 mille - Bostad 20 Mille
Kalle: Lån 3 mille - Bostad 1 Mille

Genomsnittsvärdet här visar att "svenskarna" har 4,6ggr mer tillgångar än skulder. Medianen ger oss 1:1.

Ditt resonemang följer inte därför att det är inte det artikeln handlar om. Du kan ju mejla DI och SEB men de blir nog inte klokare på ditt resonemang.
2013-09-26, 13:20
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ditt resonemang följer inte därför att det är inte det artikeln handlar om. Du kan ju mejla DI och SEB men de blir nog inte klokare på ditt resonemang.

Om DI och SEB (som aldrig kan vara partiska i den här frågan va?) skulle skriva att du är bög - är du då bög från början eller blir du automatiskt bög av att läsa det av DI och SEB?
2013-09-26, 13:22
Bannlyst
Citat:
Om DI och SEB (som aldrig kan vara partiska i den här frågan va?) skulle skriva att du är bög - är du då bög från början eller blir du automatiskt bög av att läsa det av DI och SEB?

Du behöver inte ha den tonen när vi diskuterar bomarknaden. Ser ingen anledning till det. Off topic.
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-09-26 kl. 13:24.
2013-09-26, 13:31
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Du behöver inte ha den tonen när vi diskuterar bomarknaden. Ser ingen anledning till det. Off topic.

Ok, du får ett seriöst svar. Tror du att SEB eventuellt skulle kunna ha något att vinna på att folk övergår till att använda banken som hyresvärd? Frågar du volvo-handlare om volvo är en bra bil?
2013-09-26, 13:42
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ok, du får ett seriöst svar. Tror du att SEB eventuellt skulle kunna ha något att vinna på att folk övergår till att använda banken som hyresvärd? Frågar du volvo-handlare om volvo är en bra bil?

Vem tycker du man ska fråga? Cornocupia?
2013-09-26, 13:44
Medlem
Citat:
DI idag

Skuldberget är en myt

Ålderdomen är en myt. I genomsnitt är svenska folket bara 41 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in