2013-09-24, 11:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Finns det verkligen subventionerade hyreslägenheter? Menar du att allmännyttans innerstadsfastigheter skulle gå minus om inte kommunen sköt till pengar*? En prisreglering är inte en subvention.
Allt som är lägre än vad marknaden kan tänka sig betala är på ett eller annat sätt subventionerat i min värld. Man kan inte bara titta på driftskostnaderna och konstatera att dom är i linje med vad fastigheten kostar i drift plus en viss vinst.

Citat:
*flödet går i själva verket åt andra hållet. Stockolms stad (och andra kommuner) tar ut miljarder i vinst ur allmännyttan för att finansiera övrig verksamhet.

Ja med all rätt, det vore ju värre om det gick minus. Det visar på att stockholms stad tar ansvar för skattebetalarnas pengar.
2013-09-24, 15:32
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
enligt FI infördes amorteringskrav på 30 år i Holland vid årsskiftet. Så jagtror du sitter o fabulerar din kacklande höna.
"Han har redan gett en ledtråd: Kraven får inte bli för hårda. Det hårda amorteringskrav på 30 år som Holland införde vid årsskiftet pekades vid en hearing inför finansutskottet för snart två veckor sedan ut av Martin Andersson som ett skräckexempel."
http://www.di.se/artiklar/2013/9/23/sa-slar-nya-amorteringskraven/

Det är snarare du som är en kacklande höna, priserna i holland började inte sjunka först iochmed amorteringskrav (som inte gäller befintliga lån)
2013-09-24, 15:34
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
abosolut inte, idag är det betydligt billigare att köpa o bo i BR än att hyra en likvärdig lägenhet.

Prisrisk? Uppbindande av eget kapital? mäklararvode vid flytt? Flexibilitet? Det är faktorer som kan vara intressanta...
2013-09-24, 15:40
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan ju inte ta subventionerade hyreslägenheter fråm allmännyttans bestånd som någon slags verklighet. Det mesta har sålts ut redan av beståndet.

Det man kan få med en kortare kötid är till exempel en nyproducerad hyresrätt. Men då får du hosta 11000 i månaden för en 2:a på sina håll i sthlmsområdet. För 11000 i månadskostnader får man mycket bostadsrätt och dessutom pengar över till amortering på flera tusenlappar. Haken är bara att det krävs en egen insats. Men har du den så kommer du med största sannolikhet att spara pengar jämfört med att hyra.

Eftersom dessa 2r för 11000 knappast står tomma, tolkar jag det som att bostadsmarknaden knappast är övervärderad.

Befolkningsökningen består till över 80 % av invandring, nånstans behöver folk bo - så givetvis är dessa lägenheter fullbelagda (etniska svenskar som får betala priset så att säga). Men det är inte helt lätt att hitta en lägenhet att hyra i Köpenhamn heller för den delen - och vi vet ju alla vad som hände med priserna där...

I Holland sjunker priserna trots att det knappast finns nåt enormt utbud av lediga hyreslägenheter.

En hel del har faktiskt tillräckligt högt könummer för att få hyreslägenhet i Stockholm, och ja, det finns fortfarande en hel del hyreslägenheter kvar. Alla vill heller inte binda upp sig på lån, du kan heller inte räkna med den här räntan när du köper något så långsiktigt som en bostad - att du skulle få tusentals kronor över för amorteringar efter ränta+avgift+underhåll är bara snickesnack.
Senast redigerad av B´stard 2013-09-24 kl. 15:46.
2013-09-24, 16:43
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Det är snarare du som är en kacklande höna, priserna i holland började inte sjunka först iochmed amorteringskrav (som inte gäller befintliga lån)

Jag är inte så väl insatt i Nederländerna och deras faktiska bostadssituation. Vad jag kan utläsa från statistiken, så föll snittpriserna i landet med 16%. Minst föll de i de folktätaste delarna av landet. hur mycket de föll i populära kvarter i Amsterdam vet jag inte, finns det statistik på det? Jag menar, lägenhetspriserna kommer falla dramatiskt i stora delar av Sverige vilket kommer ge tydliga utslag i statistiken. Hundraprocentiga uppgångar i Boden t.ex. Det är ju, som jag skrivit tidigare, bara att bygga ett nytt hus ett kvarter bort så bor du lika mycket inne i stan som 20 meter längre ner. Vidare finns det hyresrätter. Det är en tillfällig boom i efterfrågan som pressat upp priserna, men kommer snabbt falla tillbaka när tillgången kommer ikapp. Med det sagt, är det fortfarande extrem brist på bostäder i Stockholm och har så varit i 20 år. Det smälls inte upp ett nytt hus 100 meter bort, om man inte först river det som redan står där. Markpriserna är dessutom skyhöga.

Så, tillbaka till Holland, hur ser det egentligen ut i Amsterdam? Har priserna rasat med 16% där också?
2013-09-24, 16:59
Bannlyst
Finansinspektionen har vikit sig för propagandan från bubbelpratarna. Vi behöver ingen amorteringskultur då tillgångarna är flera gånger större än skulderna.
2013-09-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag är inte så väl insatt i Nederländerna och deras faktiska bostadssituation. Vad jag kan utläsa från statistiken, så föll snittpriserna i landet med 16%. Minst föll de i de folktätaste delarna av landet. hur mycket de föll i populära kvarter i Amsterdam vet jag inte, finns det statistik på det? Jag menar, lägenhetspriserna kommer falla dramatiskt i stora delar av Sverige vilket kommer ge tydliga utslag i statistiken. Hundraprocentiga uppgångar i Boden t.ex. Det är ju, som jag skrivit tidigare, bara att bygga ett nytt hus ett kvarter bort så bor du lika mycket inne i stan som 20 meter längre ner. Vidare finns det hyresrätter. Det är en tillfällig boom i efterfrågan som pressat upp priserna, men kommer snabbt falla tillbaka när tillgången kommer ikapp. Med det sagt, är det fortfarande extrem brist på bostäder i Stockholm och har så varit i 20 år. Det smälls inte upp ett nytt hus 100 meter bort, om man inte först river det som redan står där. Markpriserna är dessutom skyhöga.

Så, tillbaka till Holland, hur ser det egentligen ut i Amsterdam? Har priserna rasat med 16% där också?

Amsterdam har fallit mest, tydligen. -11% under 2012, jämfört med knappt 7% för hela landet. Men det är bara ett år, och det har ju fallit sedan 2008. Det är möjligt att priserna föll mindre i Amsterdam de första åren så att de bara "föll ikapp" 2012.

http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Netherlands/Price-History

Annars är din teori inte orimlig, jag tror också att priserna kommer falla mer (procentuellt, förstås) i Sveriges mindre städer (inklusive göteborg, men exklusive malmö där de redan fallit) när/om de faller. Där de stigit mest de senaste åren, helt enkelt.
2013-09-24, 18:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Befolkningsökningen består till över 80 % av invandring, nånstans behöver folk bo - så givetvis är dessa lägenheter fullbelagda (etniska svenskar som får betala priset så att säga). Men det är inte helt lätt att hitta en lägenhet att hyra i Köpenhamn heller för den delen - och vi vet ju alla vad som hände med priserna där...
Det borde vara lite lättare eftersom många väntar på bättre tider på bostadsmarknaden för att sälja och hyr ut sina bostäder tillfälligt.

Citat:
I Holland sjunker priserna trots att det knappast finns nåt enormt utbud av lediga hyreslägenheter.
Ja det kan ju ha med amorteringskraven kanske att göra? Något som inte var särskilt lyckat.

Citat:
En hel del har faktiskt tillräckligt högt könummer för att få hyreslägenhet i Stockholm, och ja, det finns fortfarande en hel del hyreslägenheter kvar. Alla vill heller inte binda upp sig på lån, du kan heller inte räkna med den här räntan när du köper något så långsiktigt som en bostad - att du skulle få tusentals kronor över för amorteringar efter ränta+avgift+underhåll är bara snickesnack.
Jag om någon vet att det är billigare att bo i bostadsrätt än hyresrätt då jag köpte bostadsrätt redan på 90-talet. Under åren har jag sparat grova pengar på att bo i bostadsrätt och jag avser inte att ändra på det de närmaste åren. Jag står i hyreskön sedan tidigt 80-tal och tänker casha hem vid pensionen.

Att hyra ett helt yrkesverksamt liv är bland det mest idiotiska man kan göra. Det kan vara bra att hyra om man exempelvis vill använda pengar till andra investering såsom ett landställe. Men att bygga ett helt liv på att hyra blir man ingen vinnare på.

Vad är billigast: Att hyra en bil eller äga den själv? Svaret är ganska självklart och samma princip gäller även bostäder.
2013-09-24, 22:11
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
*flödet går i själva verket åt andra hållet. Stockolms stad (och andra kommuner) tar ut miljarder i vinst ur allmännyttan för att finansiera övrig verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja med all rätt, det vore ju värre om det gick minus. Det visar på att stockholms stad tar ansvar för skattebetalarnas pengar.

Ja så kan man kanske säga men lika mycket gäller att man man prioriterar vinst före att de boende ska bära sin löpande kostnader till fastigheten vilket är ett sätt ta ut vinsten i förskott och indirekt subventionera.
Mönstret är solklart: Ta ut vinsten nu på bekostnad av framtiden.
Man urholkar värdet och räknar iskallt med att de som ska ta den kostnaden framöver kommer att göra det, och så blir det också.
2013-09-24, 22:29
Bannlyst
HUI: Hushållen leder återhämtningen

Den rekordhöga Nettoförmögenheten är märkbar i svensk ekonomi: ”De något ljusare signalerna i form av stigande förtroende bland företag och hushåll gör att vi tror att svensk ekonomi nått botten. . . Sannolikt blir det även framöver de köpstarka hushållen som leder återhämtningen”, "

och

Explosionsartad tillväxt för e-handeln

"Under andra kvartalet växte e-handelsmarknaden med 19 procent. Det överträffar den starka tillväxten under årets första kvartal. E-handel med varor bedöms omsätta drygt 37 miljarder kronor under helåret 2013. Det framgår av e-barometern för andra kvartalet 2013 som görs av HUI i samarbete med PostNord och Svensk Distanshandel."

Svenskarna har en enorm köpkraft, inkomsteffekten av arbete är hög tack vare jobbskatteavdrag och mer kommer. Det finns ingen bostadsbubbla då tillgångarnas värde är större än alla skulder och under flera årtionden har svenskarnas inkomster ökat något alldeles enormt;"Reallönerna har under de senaste fyra decennierna ökat med 56 procent för arbetare och 68 procent för tjänstemän.".
Sedan 1995 har de reala lönerna ökat mer än de nominella lönerna och det innebär att den svenska kronan bara har blivit starkare och starkare tack vare svenskarnas förmåga att vara produktiva. En annan anledning är att den offentliga ekonomin har blivit effektivare i en sådan stor grad att vi är bäst i Europa på statsfinanser. BNP per capita är i topp i Europa, större än tyskland, i världen är vi större än USA!

Bubbelgubbar och bubbelgummor, ni kan inte använda skräckexempel som Spanien, Irland, Island, Lettland osv sv. Vi är bättre än de länderna för vi har rätt kunskap och en bättre förmåga att tajma vår ekonomiska politik.
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-09-24 kl. 23:28.
2013-09-24, 23:30
Bannlyst
Nt
2013-09-26, 10:25
Medlem
http://bostad.skanska.se/bostader-och-projekt/Uppsala-Entre/Bostader-och-priser-etapp-2/

3,6 miljoner för 59kvm i Uppsala, dessutom en hyra på 3700. Men det är ju nyproduktion

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in