• 3
  • 4
2013-09-27, 15:21
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Båda begreppen används, det skulle vara konstigt om jag inte vet vad jag talar om efter att ha arbetat med detta såpass länge.
Eftersom ingen av dessa titlar är skyddade så är det alltså fritt fram att använda dom som man vill i stort sätt. Vissa institutioner använder sig av maskör, andra av sminkör.
När man söker jobben, så lägger man fram sin portfolio och det är det som visar vad man kan, inte den titel man väljer att använda.

Att sitta och tjafsa emot leder ingen vart, det är bara att acceptera att det är så här det ligger till.

En maskör har gått lärling och kan tex gjuta kroppsdelar i latex och knyta peruk, göra sår/skador och åldersmask. En sminkös håller på med skönsmink för tex bröllop eller duttar puder i pannan på gäster i TV-soffan så de inte ska blänka. Det gissar jag att du vet efter dina 20 (sic) år i branschen.
Citera
2013-09-27, 23:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag är amerikan, och även Make Up-Artist. Jag vet hur vi i branschen använder orden & versalerna i detta fall, och det räcker för mig
Att du är amerikan gör dig mindre, inte mer av en auktoritet på hur saker heter på svenska än en svensk modersmålstalare, allt annat lika. Den versalanvändning du förespråkar är osvensk, och rekomennderas varken av Svenska Akademien eller Språkrådet.
Citera
2013-09-27, 23:58
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att du är amerikan gör dig mindre, inte mer av en auktoritet på hur saker heter på svenska än en svensk modersmålstalare, allt annat lika. Den versalanvändning du förespråkar är osvensk, och rekomennderas varken av Svenska Akademien eller Språkrådet.

Helt korrekt. Jag försökte enbart förklara hur vi i branschen brukar skriva titeln "Make Up-Artist". Hur svensk grammatik och annat fungerar i övrigt är jag mycket dålig på.

Att sedan sättet det skrivs på inte är korrekt enligt Svenska Akademien eller Språkrådet är ju inget som ändrar det faktum att det används till vardags av branschen.
Citera
2013-09-28, 00:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Helt korrekt. Jag försökte enbart förklara hur vi i branschen brukar skriva titeln "Make Up-Artist". Hur svensk grammatik och annat fungerar i övrigt är jag mycket dålig på.

Att sedan sättet det skrivs på inte är korrekt enligt Svenska Akademien eller Språkrådet är ju inget som ändrar det faktum att det används till vardags av branschen.
Här föreligger dock en väsentlig skillnad mellan ordval och stavning. Allmänspråkvårdande instanser ska ge fan i vad olika yrkesområden utvecklar för facknomenklatur. Däremot har de fortfarande full auktoritet över språkets stavnings- och versaliseringskonventioner, som inte ska ändras godtyckligt av varje enskild bransch i diverse olika riktningar. Eller, med andra ord: De ord branschen använder är rätt. Men branschen kan fortfarande stava och versalisera fel, och en person som frågar hur man ska skriva kan följaktligen mycket väl uppmanas att inte följa branschens gängse versalisering, och språkvårdare har all rätt i världen att påpeka att man inte stavar eller versaliserar så på god svenska.
Citera
2013-09-28, 12:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här föreligger dock en väsentlig skillnad mellan ordval och stavning. Allmänspråkvårdande instanser ska ge fan i vad olika yrkesområden utvecklar för facknomenklatur. Däremot har de fortfarande full auktoritet över språkets stavnings- och versaliseringskonventioner, som inte ska ändras godtyckligt av varje enskild bransch i diverse olika riktningar. Eller, med andra ord: De ord branschen använder är rätt. Men branschen kan fortfarande stava och versalisera fel, och en person som frågar hur man ska skriva kan följaktligen mycket väl uppmanas att inte följa branschens gängse versalisering, och språkvårdare har all rätt i världen att påpeka att man inte stavar eller versaliserar så på god svenska.

Exakt och det är på samma sätt med hur ett företag väljer att stilisera sitt namn. I skriven text ska det följa standardspråkets konventioner oavsett hur kreativt det stavas i logotypen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in