2013-09-26, 23:31
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Nej man blir inte återbetalningsskyldig. Det enda fall jag vet att det sker är om man som pilot slutar i förtid pga av oacceptabel orsak. Nej du kan inte bli skickad utomlands mot din vilja. I värsta fall får man sparken men om du ändå ska sluta så är det ju inget problem.

Vill du inte fortsätta efter 6 månader eller var det bara en teoretisk fråga? Jag vänder mig starkt mot att man i förväg har bestämt att man bara göra GMU + kanske provanställning för skoj skull för det är precis det Försvarsmakten har problem med idag. Man utbildar soldater som sen slutar i förtid och kanske inte ens kan krigsplaceras för att man inte han bli färdigutbildad. Då har försvaret slösat flera månader och hundratusentals kronor i onödan per soldat. Med tanke på försvarets dåliga ekonomi är det inte något som är önskvärt på något sätt!

Jag vill genomföra min gmu samt få provanställning och bli tidvisanställd soldat inom försvarsmakten. Jag vill kunna försvara Sverige, men just nu vägrar jag att åka utomlands. Det är inte min uppgift, min uppgift är att försvara Sverige. Det jag är rädd för är att jag bli avskedad då jag i framtiden nekar utlandstjänst och då har jag förmodligen ingen framtid kvar i försvarsmakten. Förstår inte hur det där funkar men hoppas jag får stanna kvar inom Sveriges gränser, jag hoppas också att FM tar hänsyn till att man vill försvara Sverige och inte sköta andras krig.
2013-09-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Jag vill genomföra min gmu samt få provanställning och bli tidvisanställd soldat inom försvarsmakten. Jag vill kunna försvara Sverige, men just nu vägrar jag att åka utomlands. Det är inte min uppgift, min uppgift är att försvara Sverige. Det jag är rädd för är att jag bli avskedad då jag i framtiden nekar utlandstjänst och då har jag förmodligen ingen framtid kvar i försvarsmakten. Förstår inte hur det där funkar men hoppas jag får stanna kvar inom Sveriges gränser, jag hoppas också att FM tar hänsyn till att man vill försvara Sverige och inte sköta andras krig.

Vill inte låta dryg, men det är nog hemvärnet som gäller isåfall.
2013-09-27, 17:49
Medlem
Får man ha haft diskbråck och söka till GMU?
2013-09-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elakjevel
Får man ha haft diskbråck och söka till GMU?

Klart du kan! Du kan ha downsyndrom o söka till GMU, mörka det under mönstringen och sedan vara en jävla plåga för din pluton under hela utbildningen där din grupp kommer få bytas av med att bära din packning och stridsutrustning, gräva ditt värn och genomföra alla fysiska grejer som du egentligen ska gjort.

Ryggen överarbetas sjukt under GMUn, folk med helt friska ryggar får profblem för att inte tala om folk som tidigare har haft skador som har läkt.

Citat:

När du gör utlandstjänst värnar du om Sveriges intressen lika mycket som om du höll eldställningar vid sverige-finland gränsen. Låter konstigt kanske, men så är det.

Blir du GSS-T så har du oftast inte obligatorisk utlandstjänst, du får däremot åka på insats och vill du göra en karriär inom FM så kommer du nog vara tvungen att göra det.

Gör GMU, du kanske ändrar din åsikt om utlandstjänst, om inte, så kan du alltid söka in dig i Hemvärnet efter genomförd GMU.
Senast redigerad av MrTrey 2013-09-27 kl. 19:04.
2013-09-27, 19:11
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Någon här som kan förklara hur aldrig ge upp veckan va? genomförde ni det eller gav ni upp och i så fall pga vad?
har precis varit 1 vecka i fält nu och vill gärna kunna jämföra
2013-09-27, 19:25
Avslutad
Citat:
Är du på vilken vanlig "bassebefattning" som helst så kommer du att kunna bli ersatt av sjukt många andra som köar för vanliga platser, det är i regel bara de med någon speztialespecialspecialkompetens som inte kan bli ersatta som verkligen blir "tvingade" att åka.

På ME03 hade 40 pers sökt vapenteknikertjänsten på HMS Carlskrona.
2013-09-27, 19:37
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealleycat
Vill inte låta dryg, men det är nog hemvärnet som gäller isåfall.

Ja men då får jag dra till hemvärnet efter mina 6 månaders vidareutbildning.
2013-09-27, 19:48
Medlem
[quote=Optimus94|45421626]
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Japp. Vad söker du för tjänst?[/QUOTE

Officer/pilot, själv då?

Jägartjänst har jag sökt till. Har fysen men är nojjig för psykologen
2013-09-27, 20:13
Medlem
[quote=wille11111|45432957]
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94

Jägartjänst har jag sökt till. Har fysen men är nojjig för psykologen

Söker mest för att se hur det fungerar med testerna och så. Det får bära eller brista helt enkelt. Lycka till!
2013-09-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan007
Någon här som kan förklara hur aldrig ge upp veckan va? genomförde ni det eller gav ni upp och i så fall pga vad?
har precis varit 1 vecka i fält nu och vill gärna kunna jämföra

Tänk att tältet som du antagligen hatade kommer kännas som en overklig dröm och att ni fick fler grönpåsar under de 2 dygnen än vad ni kommer ha under hela AGUn. Men för att inte vara för stort rövhål kan jag säga dig att ni alla kommer klara det och ingen kommer ge upp, så oroa dig inte
2013-09-28, 09:42
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Jag har swedbank och försvaret kör nordea. lönen fick jag hem i pappersforrm som jag nu ska lösa in men hur? bankerna är stängda på helger och man är bara hemma på helger.

hur går jag till väga?
2013-09-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrey
Klart du kan! Du kan ha downsyndrom o söka till GMU, mörka det under mönstringen och sedan vara en jävla plåga för din pluton under hela utbildningen där din grupp kommer få bytas av med att bära din packning och stridsutrustning, gräva ditt värn och genomföra alla fysiska grejer som du egentligen ska gjort.

Ryggen överarbetas sjukt under GMUn, folk med helt friska ryggar får profblem för att inte tala om folk som tidigare har haft skador som har läkt.

Men jag har en fullt normal rygg nu. Varit hos flera chiropraktorer, sjukgymnaster you name it och de säger att jag har en bra bålstyrka och min rygg är helt "frisk"
Ser ingen idee av att mörka då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in