2013-09-26, 01:45
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Finns det något sätt att se vad man svarade på frågorna i ansökningen? Jag kommer nämligen inte ihåg om jag svarade ja eller nej på den frågan, om man har varit med om något jobbigt. Det är väl inte bra att man svarar olika på ansökningen och psykologsamtalet.
Jag har nämligen växt upp med missbruk i familjen och jag kommer inte ihåg vad jag svarade. Det är ju i min mening inget som gör mig mindre passande för FM.

Edit: Skit också, jag hittade följande på rekryteringsmyndighetens hemsida.

"Kan jag titta på frågorna och svaren efter att jag har signerat Rekryttesten?

I samband med att du signerar undersökningen kan du ladda ner en sammanställning med frågorna och dina svar. Sammanställningen är i pdf-format. Det är bara vid det tillfället du har möjlighet att se sammanställningen. Det är en bra idé att spara sammanställningen på din dator eller skriva ut den så att du kan gå tillbaka och kontrollera dina svar."

Detta är vad jag tror, var så ärlig som möjligt! Kanske i ditt fall att du har haft missbruk i familjen och detta var ett problem då du var mindre... Men ser mycket bättre på saker och ting just nu i livet ang det du har varit med om. (om det nu är så för just dig)

Det enda jag gruvar mig inför är Psykologen, just därför att jag inte är så värst bra på att svara på frågor ang mig själv så som "Vad är din bra och dåliga egenskap" och så vidare.

Sedan undrar jag även om det inte finns något likadant "ig test" eller sådant man kan träna på? Skulle vara bra att fräscha upp minnet lite.
2013-09-26, 13:01
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Sedan undrar jag även om det inte finns något likadant "ig test" eller sådant man kan träna på? Skulle vara bra att fräscha upp minnet lite.
http://mensa.se/bli-medlem/provtest/
2013-09-26, 14:03
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Har en ganska viktig fråga.

Vi säger att jag genomför gmun med godkända resultat och väljer att vidareutbilda mig på provanställningen i 6 månader, då kommer jag med största sannolikhet att skriva på ett kontrakt där det står att de kan skicka mig på utlandstjänst efter genomförd utbildning. Om jag "säger upp mig" efter dessa 6 månaders provanställning och de vill att jag ska göra utlandstjänst, vad händer då? Jag har ju skrivit på ett kontrakt då. Blir jag återbetalningsskyldig eller vad händer egentligen?
2013-09-26, 14:36
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Detta är vad jag tror, var så ärlig som möjligt! Kanske i ditt fall att du har haft missbruk i familjen och detta var ett problem då du var mindre... Men ser mycket bättre på saker och ting just nu i livet ang det du har varit med om. (om det nu är så för just dig)

Det enda jag gruvar mig inför är Psykologen, just därför att jag inte är så värst bra på att svara på frågor ang mig själv så som "Vad är din bra och dåliga egenskap" och så vidare.

Det blir ju lite fel om jag kommer dit och säger att "ja, jag har varit med om något svårt" och får som svar "Men du har ju svarat att du inte har det?"
Men det är en risk jag får ta. Det är bättre att ta den ärliga vägen även om det blir lite konstigt just när man säger det så är det egentligen det bästa alternativet. Det är bara att hoppas att jag svarade "Ja".

Det är inte jag heller så bra på. Man känner sig lite tagen på sängen och har ingen aning om vad man ska svara
2013-09-26, 15:06
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Har en ganska viktig fråga.

Vi säger att jag genomför gmun med godkända resultat och väljer att vidareutbilda mig på provanställningen i 6 månader, då kommer jag med största sannolikhet att skriva på ett kontrakt där det står att de kan skicka mig på utlandstjänst efter genomförd utbildning. Om jag "säger upp mig" efter dessa 6 månaders provanställning och de vill att jag ska göra utlandstjänst, vad händer då? Jag har ju skrivit på ett kontrakt då. Blir jag återbetalningsskyldig eller vad händer egentligen?

Nej man blir inte återbetalningsskyldig. Det enda fall jag vet att det sker är om man som pilot slutar i förtid pga av oacceptabel orsak. Nej du kan inte bli skickad utomlands mot din vilja. I värsta fall får man sparken men om du ändå ska sluta så är det ju inget problem.

Vill du inte fortsätta efter 6 månader eller var det bara en teoretisk fråga? Jag vänder mig starkt mot att man i förväg har bestämt att man bara göra GMU + kanske provanställning för skoj skull för det är precis det Försvarsmakten har problem med idag. Man utbildar soldater som sen slutar i förtid och kanske inte ens kan krigsplaceras för att man inte han bli färdigutbildad. Då har försvaret slösat flera månader och hundratusentals kronor i onödan per soldat. Med tanke på försvarets dåliga ekonomi är det inte något som är önskvärt på något sätt!
2013-09-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodjo
Hur lång tid tar antagningsprövningen ungefär?

Ni som har fått en kallelse, hur tolkar ni sista stycket som gäller hemresan? Hemresan får man senast påbörja 17:00 men de rekommenderar att man bokar tågbiljett så att man åker 17:30. Hur menar dem? Ni som har kallelsen läs gärna hela stycket och sen förklara hur ni tolkar det. Är rätt seg idag kanske bara jag som inte förstår :/

Fick kallelsen i brevlådan idag och där står det att jag kan börja min resa från Stockholm central efter kl 16.00
2013-09-26, 15:56
Medlem
Bodjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
Fick kallelsen i brevlådan idag och där står det att jag kan börja min resa från Stockholm central efter kl 16.00

Oj glömde skriva att jag menar de som ska göra prövningen i Kristianstad.
2013-09-26, 17:26
Medlem
Jag tolkar sista raden som att man inte kan boka en hemresa förrän efter klockan 16.00.

Sedan undrar jag om man eftersom man bor i närheten av Stockholm, 40 minuter med tåg. Om man behöver boka fyra resor Dag 1 Dit o hem o Dag 2 dit o hem?
Senast redigerad av Smexliq 2013-09-26 kl. 18:18.
2013-09-26, 17:34
Medlem
Jag har 2 ggr bokat resa kl 16 och sedan fått byta biljett till en tidigare så det är bara att boka som det står på lappen.
2013-09-26, 17:50
Medlem
Någon som ska göra testerna i Stockholm 7-8 November?
2013-09-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus94
Någon som ska göra testerna i Stockholm 7-8 November?
Japp. Vad söker du för tjänst?
Senast redigerad av wille11111 2013-09-26 kl. 22:03.
2013-09-26, 22:38
Medlem
[quote=wille11111|45420703]Japp. Vad söker du för tjänst?[/QUOTE

Officer/pilot, själv då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in