Citat:
Ursprungligen postat av
Elakjevel
Får man ha haft diskbråck och söka till GMU?
Klart du kan! Du kan ha downsyndrom o söka till GMU, mörka det under mönstringen och sedan vara en jävla plåga för din pluton under hela utbildningen där din grupp kommer få bytas av med att bära din packning och stridsutrustning, gräva ditt värn och genomföra alla fysiska grejer som du egentligen ska gjort.
Ryggen överarbetas sjukt under GMUn, folk med helt friska ryggar får profblem för att inte tala om folk som tidigare har haft skador som har läkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tony.Soprano
Jag vill genomföra min gmu samt få provanställning och bli tidvisanställd soldat inom försvarsmakten. Jag vill kunna försvara Sverige, men just nu vägrar jag att åka utomlands. Det är inte min uppgift, min uppgift är att försvara Sverige. Det jag är rädd för är att jag bli avskedad då jag i framtiden nekar utlandstjänst och då har jag förmodligen ingen framtid kvar i försvarsmakten. Förstår inte hur det där funkar men hoppas jag får stanna kvar inom Sveriges gränser, jag hoppas också att FM tar hänsyn till att man vill försvara Sverige och inte sköta andras krig.
När du gör utlandstjänst värnar du om Sveriges intressen lika mycket som om du höll eldställningar vid sverige-finland gränsen. Låter konstigt kanske, men så är det.
Blir du GSS-T så har du oftast inte obligatorisk utlandstjänst, du får däremot åka på insats och vill du göra en karriär inom FM så kommer du nog vara tvungen att göra det.
Gör GMU, du kanske ändrar din åsikt om utlandstjänst, om inte, så kan du alltid söka in dig i Hemvärnet efter genomförd GMU.