2013-09-27, 18:51
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
AS Moore är grymt fina. De kommer nästan upp i samma klass som G&G St James...lägger man in priset i ekvationen är de nog mer prisvärda

Jag tänkte lägga vantarna på ett par G&G St James. Men var för osäker för att beställa online. Någon som vet vart man kan få tag i G&G i Sverige?
Citera
2013-09-27, 19:08
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Jag tänkte lägga vantarna på ett par G&G St James. Men var för osäker för att beställa online. Någon som vet vart man kan få tag i G&G i Sverige?

http://www.skoaktiebolaget.se/
Citera
2013-09-27, 19:41
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
http://www.skoaktiebolaget.se/

Tack! Jag får ta en sväng förbi där när jag är i den kungliga huvudstaden.
Citera
2013-09-27, 20:09
Medlem
Gazebos avatar
Har fått en ca 3x2 cm fläck av vegetabilisk olja på mina tassel loafers i chestnut.

Har tvättat med bensin och läderschampo, sedan använt renovateur och försökt göra de mörkare med en blandning av Saphirs cognac och dark brown. Går inge vidare. Området där fläcken är tycks inte ta upp krämen och det blir inte tillräckligt mörkt runtom, även då jag kör bara dark brown. Fläcken är fortfarande tydlig.

Har inte tillgång till pålitlig skomakare det närmaste halvåret. Någon som har en bra huskur?
Citera
2013-09-27, 20:53
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjuabz
http://instagram.com/p/bBM89AyIeR/
http://theclassicgentleman.files.wordpress.com/2011/04/gaziano-girling.jpg
http://dressuptweets.files.wordpress.com/2012/03/skor.jpg

jag undrar hur tight snörningen ska sitta på G&Gs skor. På denna och många andra bilder är det ett litet glapp på 0,5-1 cm vid plösen.

jämför: http://www.theshoesnobblog.com/wp-content/uploads/blogger/_tc2OkhJhc-Y/TQ5Kc-lq_XI/AAAAAAAABZE/mL3llYMe66M/s1600/Crockett-Jones-Medway-Saddle-Shoe-2.jpg

är det något speciellt med just G&G eller är det av bildtekniska skäl? Om man provar ett par skor och det uppstår ett litet glapp, är skon för liten då eller kan man räkna med att den töjer sig lite? Var o provade ett par G&G med f-vidd och det blev ett litet glapp och de kändes tighta men jag tror att skorna kommer forma sig rätt bra?

Det är inget särskilt med G&G men olika tillverkare gör ju sina läster olika. Skon är inte för liten om det finns ett glapp utan det om det är rätt strl beror på om det är rätt längd och bredd. Hur stort glappet blir beror på hur lästen är utformad och hur högt insteg du har. Är glappet väldigt stort har man för stort insteg för den lästen men det är inte heller bra om skon är helt stängd då lädret töjer sig och då kan det bli så att den sitter för löst efter ett tag. Jag tycker att ett lagom mått är att glappet är runt 1-1.5cm högst upp när de är helt nya.

Sen hur tajt man vill ha sina skor är ju en smaksak och de töjer sig som du skriver. Jag gillar att skon sitter åt och jag har som mått att skon ska sitta tajt utan att vara trånga eller klämma när de är nya, om skon känns obekväm är den troligen för liten.

Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Har fått en ca 3x2 cm fläck av vegetabilisk olja på mina tassel loafers i chestnut.

Har tvättat med bensin och läderschampo, sedan använt renovateur och försökt göra de mörkare med en blandning av Saphirs cognac och dark brown. Går inge vidare. Området där fläcken är tycks inte ta upp krämen och det blir inte tillräckligt mörkt runtom, även då jag kör bara dark brown. Fläcken är fortfarande tydlig.

Har inte tillgång till pålitlig skomakare det närmaste halvåret. Någon som har en bra huskur?

Har du gjort allt det där är det nog kört...tyvärr.
Citera
2013-09-27, 21:17
Medlem
AlisterGs avatar
Lite fredagsgodis i form av en drös bilder på Vass Austerity Brogues i New Gold Museum Calf på U-lästen, som anlände idag:

http://imgur.com/a/1fu5t

De är gjorda av det allra sista som Vass hade kvar av sin första leverans av museum calf från nu konkursade Ilcea. Det är ett helt fantastiskt läder, mycket mjukt och smidigt, och så då med den härligt fläckiga finishen, som man då får genom att badda lädret med fuktiga svampar efter att det legat i anilinbad. Det märks dock att Vass inte hade mycket av det kvar, då siddelarna/quartersen är av märkbart sämre delar av lädret, framför allt ett par av dem. Hade dock räknat med att det kunde bli så, och kan absolut leva med det.
Citera
2013-09-27, 21:26
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Hej!

Jag är helt ny på fb, så jag ber om ursäkt i förväg om jag har hamnat i fel tråd/forum etc.

Är det någon som har erfarenhet av Alfred Sargent Exclusive?

Jag är väldigt intresserad av Alfred Sargent Moore. Dock hittar jag inte någonstans att köpa/pröva i min hemstad. Dock har jag spanat in http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=55&shoeid=6903 men är lite osäker på storlekarna. Jag frågade kundservice som sa att jag borde kunna ta min vanliga storlek medan Gentleman's Gazette anser att man bör gå ner en storlek.

I dagsläget har jag 8,5 i båda mina C&J. Någon som vet hur storlekarna hos AS är gentemot storlekarna på C&J?

Tacksam för svar!

Moore är svinfina, och som sagts är AS lika C&J i storlek. Jag har provat Moore och de passade mig utmärkt i stl UK10, som är min standardstorlek. Har även den storleken i flera andra AS-läster.

Citat:
Man måste faktiskt inte säga B, det vet väl du som journalist

Lästade boots-block från G&G kostar 4-5000 kr och kan bara fås vid bespokebeställningar. Dessa är Bespoke Englands egna som görs av Springline fast på G&G:s läster och de kostar 1500 kr. Dock går inte de att få länge då G&G har fått synpunkter från sina bespokekunder som undrar varför blocken kostar så mkt mindre hos en återförsäljare. G&G har då "bett" Nick att sluta sälja dessa och det har han gjort sen i somras. Mina block han aldrig göras innan tillverkningen slutade så Nick gav mig ett par från sina egna skor, vi har samma strl som tur är.

Va fan! Du kan väl PM:a, snälla, jag är så nyfiken av mig...

Puh, ja 4000-5000 var vad jag hade fått för mig också, vilket ju är sanslöst mycket pengar för ett par RTW-block. Men 1500 är istället riktigt bra, grymt av Nick att ge dig sina. Synd att han fick sluta med dem, men är väl förståeligt.
Citera
2013-09-27, 21:27
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Mycket fina skor i vanlig ordning. Jag som aldrig har haft ett par sko av kängmodell (i alla fall inte sedan högstadiet) tycker att högerskon glappar lite på cykelbilden, men jag antar att det inte är så mycket man kan göra åt när det kommer till kängor?

Kunde dock inte låta bli att notera att du verkar ha en damspringare med allt vad det innebär i statusförlust.

Med tanke på att prins Charlie själv, mig veterligen, cyklar runt på en dammodell så tycker jag att det går an. Och kom inte med att det är okej för honom bara för att det är han!

För övrigt har det ju varit rysligt många vackra skor här på det senaste. Alisters austerities är ju bara fantastiska. En skomodell som har vuxit mycket hos mig. Jag tror nog att jag väntar med mitt eget skopostande här för att inte göra en co-co-co-co combobreak.
Citera
2013-09-27, 21:32
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Lite fredagsgodis i form av en drös bilder på Vass Austerity Brogues i New Gold Museum Calf på U-lästen, som anlände idag:

De är gjorda av det allra sista som Vass hade kvar av sin första leverans av museum calf från nu konkursade Ilcea. Det är ett helt fantastiskt läder, mycket mjukt och smidigt, och så då med den härligt fläckiga finishen, som man då får genom att badda lädret med fuktiga svampar efter att det legat i anilinbad. Det märks dock att Vass inte hade mycket av det kvar, då siddelarna/quartersen är av märkbart sämre delar av lädret, framför allt ett par av dem. Hade dock räknat med att det kunde bli så, och kan absolut leva med det.

Kul att du fick ett par skor med IIcea-lädret innan det tog slut, riktigt snygg nyans. Precis som du skriver så syns det ju tydligt att det är lite sämre läder men det lär man knappast se från håll.

Jag hoppas att den nya leverantören har lika fina nyanser, skulle vilja beställa ett par från Vass med museum calf.
Citera
2013-09-27, 21:59
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Fick höra några nyheter om G&G som jag inte visste och det kommer en nyhet i vinter som iaf jag tycker ska bli rolig

Jag håller helt med Alister här, har man sagt A får man faktiskt ha den goda smaken att säga B. För övrigt är det ju ett känt faktum att jag är den mest nyfikna personen i det här forumet, så jag behöver min fix.

Citat:

Riktigt vackert, Alister. Jag har alltid tyckt att Vass austerity brogues gör sig som allra bäst på just U-lästen. Gold Museumen gör ju saken bara ännu läckrare!

Men jag tycker ändå att Vass borde kunna ha bjussat på ett prisavdrag eller något, eftersom du så uppenbart tummat på läderkvaliteten. De ska ju trots allt vara så pass ansedda vad gäller den biten. Dina skor hade ju helt klart gått som subbor hos en annan tillverkare i samma "liga", och så tycker jag även Vass borde ha hanterat ditt köp... Ska du inte försöka få lite av dina pengar tillbaka? Om inte annat kan du ju investera det du eventuellt får tillbaka i ett par till nya skor,
Citera
2013-09-27, 22:03
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
http://imgur.com/a/edOKp

Genom denna länk låter jag herrarna bevittna skornas jungfrufärd genom de första regndropparna.
Bilder föreställer skorna före, under och efter skornas äventyr.

Utsökt vackra, svarta skor.

Citat:
Ursprungligen postat av vildor
Alltid lika imponerad av de där polska pjucken! Det är något visst med dem som gör att jag vill arrangera en resa till Warszawa på momangen.

Dagens Crockett & Jones.

Förra lördagens aningen dammiga Crockett & Jones. Ingen actionbild, tvärtom, vila vid stranden. Kan ha varit årets sista badtillfälle för undertecknad. De är i färgen mörkbrunt, vilket framgår bättre utan solskenet.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2013-09-27 kl. 22:09. Anledning: stavfle ;-)
Citera
2013-09-27, 22:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Lästade boots-block från G&G kostar 4-5000 kr...

Det är ju en helt löjlig summa för en träkloss. Marginalerna måste vara enorma. Här satt jag och tyckte 80 pund för lästade block till mina J~W var i överkant, helt plötsligt är det en struntsumma och jag en idiot som inte köper ett par på studs.

Citat:

Vilken glans du har fått upp! Ser helt fantastiska ut, förtjänar bättre sällskap än de där trista jeansen dock. Det går definitivt att leva med att lädret ser lite sladdrigt ut på sidan upp mot hälen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in