2013-09-25, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Sälj tv:n och sluta betala tv-licens?
Öhm, har ingen tv!
Jag har bara en dator, och den gör jag mig inte av med alls!
Citera
2013-09-26, 00:02
Medlem
Ett extrajobb är bästa alternativet just nu. Överhuvudtaget, märker du inte att det jobb du har nu ger en såpass låg lön att du faktiskt inte får ihop din ekonomi?

Löser inte denna månaden, men kanske nästkommande. Försök att hitta ett annat bättre betalt jobb.

Angående att få 400 kr att räcka. 400 kr räcker till en månads mat och det är ok att halvsvälta en månad om man gör det på rätt sätt.

Köp mycket billiga grönsaker. Kolla efter sådant som ligger kring 2-10 kr kg och till det 4-5 kg pasta/ris eller något annat motsvarande som är billigt per kg. Det blir inte så gott, men du slipper hunger och du får i dig näring.

Så har du så du klarar dig när det gäller maten.
Senast redigerad av Bartolo 2013-09-26 kl. 00:09.
Citera
2013-09-26, 00:21
Medlem
kaktrollets avatar
sälj dig.
Citera
2013-09-26, 00:23
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakkz
Varför ska han sälja tv:n ? Polisen kommer knappast knackandes med papper för att genomsöka efter en tv.
Då har TS lite mer än 400kr i plånboken

Var ärlig mot de du känner att du har 400kr för käk, och handla smart*, och behövs det något mer, t.ex en slant, eller typ bröd, så våga be om hjälp.
Vad har du att förlora mer än skammen? Hungrig ska man inte vara.

*) Lyxa inte till det. Bara det som behövs. Typ pasta, potatis och fråga/kolla runt efter billigaste varan, eller om du kan få extrapris.
Citera
2013-09-26, 00:25
Medlem
gato12s avatar
Skulle verkligen vilja rekommendera att du snarast börjar spana efter en ny lya. Det är ju helt ohållbart att betala 6000 i månaden för boende. 60% av din inkomst. Hälften hade ju varit okej.
Citera
2013-09-26, 00:28
Medlem
speedypeedys avatar
jag har det inte fett just nu, har utgifter på 10 000:- i månaden och drar in 8 000:- om jag har tur.

svaret på din fråga är köttbullar, pasta, köttfärs och vita bönor typ, gör storkok (5-6 portioner åt gången), knyter det sig i slutet på månaden så be någon närstående om ett lån på 2-300:- så klarar du dig garanterat!

billigt kött och billig basmat is da sheat!
Citera
2013-09-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakkz
Varför ska han sälja tv:n ? Polisen kommer knappast knackandes med papper för att genomsöka efter en tv.
För att få in pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Öhm, har ingen tv!
Jag har bara en dator, och den gör jag mig inte av med alls!
Men skriv iaf ett mail till radiotjänst. Det räcker med att skriva "Jag äger inge licenspliktig utrustning och vill därför inte betala tvlicens."
Citera
2013-09-26, 00:52
Medlem
Har levt på 500 på en månad en gång, och det gick, så 400 borde kunna funka. Köp bönor, havregryn, potatis, rotfrukter osv. Blir inga lyxmål direkt men funkar om det bara gäller en månad...
Citera
2013-09-26, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
För att få in pengar?

Men skriv iaf ett mail till radiotjänst. Det räcker med att skriva "Jag äger inge licenspliktig utrustning och vill därför inte betala tvlicens."
En dator är licenspliktig utrustning, tyvärr :/
Citera
2013-09-26, 01:00
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
En dator är licenspliktig utrustning, tyvärr :/

Du kanske kan undvika att nämna det...?
Citera
2013-09-26, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Du kanske kan undvika att nämna det...?
Lätt att säga det i efterhand!

När det kommer till att låna av anhöriga så är det omöjligt. Är 20 år och har inga anhöriga alls öht. Alla är döda, och den senaste dog bara för någon vecka sedan. Har inga direkta vänner heller för den delen, så ao...
Citera
2013-09-26, 01:13
Medlem
Teh_Masterers avatar
Radiotjänst - Ring dem och säg att du har sålt TV, dator och att du har skaffat en skittelefon som du bara kan ringa med. Om de ifrågasätter, säg att du ska ut och resa under en längre tid. Eller så ber du dem att dra åt helvete, de kan ändå inte göra nått.

Abonnemang - Om du är uppbunden finns ju inte så mycket att göra, i annat fall, skaffa kontantkort. Har du någon mobil som du kan få >500kr, så sälj den, använd mobilen bara till att ringa eller SMSa i nödfall.

Mat - Tyvärr har jag inget klokt att säga här, är för dålig på kostvetenskap för att ge konkreta tips, men all form av konserver brukar ju vara relativt billigt, och köper du mängder, eller går och letar så många kuponger du kan hitta så kan du komma undan billigt, men ändå äta varierat. Tänk euroshopper/eldorado.

Extra inkomst - Antingen kan du ju söka extrajobb eller ett nytt jobb. 10k efter skatt är inte en bra lön och du borde kunna fixa något bättre än så - kan jag tycka. Sen om det känns värt är ju upp till dig, men med en högre lön kan du ta ett bättre lån från din bank med lägre ränta, betala av Klarna-lånet och på sådant sätt få en lägre ränta att betala av på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in